Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Overige licentienemers - Sony CLIE, Garmin iQUE, Fossil, etc.

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #21  
Oud 24 oktober 2002, 11:44
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Nou het heeft best zin om te vergelijken. De operating systems zijn toch redelijk vergelijkbaar. Zoveel verschil zit er niet tussen DOS en PalmOS en Windows CE en gewoon Windows. Niet voor de gebruiker en ook niet voor de programmeur. De verschillen tussen PalmOS en een Windows achtige omgeving zijn echter wel heel groot.

Iets als het hebben draaien van meerdere applicaties tegelijk kan op een PDA bijvoorbeeld ook erg handig zijn. Misschien inderdaad minder dan op een echte PC, maar toch.

Multithreading zou zeker iets zijn wat erg handig is. Nu is het vaak zo dat Palm applicaties absoluut onbedienbaar raken als ze ergens mee bezig zijn. Het is voor de programmeur ontzettend moeilijk om de GUI draaiend te houden terwijl de applicatie zich het apezuur staat te rekenen. Met multithreading regelt het OS dat transparant voor je. Dat is echt een enorm voordeel. Ik heb nu bijvoorbeeld PathAway voor mijn GPS dat programma is echt niet meer te bedienen als de GPS actief is. Nou valt daar mee te leven, maar het is wel nodeloos irritant.

Ook het punt van het geheugen. In PalmOS moet je (als programmeur) constant worstelen in blokken van 64K (net zoals dat vroeger in MSDOS moest) Sterker nog je moet bij het maken van je programma kiezen of je een groot (>64K) of klein programma gaat maken (even simpel gesteld dan). Omzetten van de ene naar de andere variant is soms lastig. Dat soort ellende maakt het gewoon moeilijk voor een programmeur. De tijd die ze daar mee verspillen kun je beter gebruiken.

Scheelt het qua uiteindelijke functionaliteit? Nee, misschien niet. Je zult grotendeels hetzelfde lijstje met functies hebben. Vergelijk WP voor DOS en een huidige versie van Word. Je kunt er nog steeds vrijwel hetzelfde mee, maar je hebt nu een veel kortere leercurve en Word is in het gebruik ook efficienter. Stel jezelf de vraag, zou je weer terug willen naar WP voor DOS? Je ziet in de praktijk dat PocketPC programma's net iets meer kunnen dan de Palm OS tegenhangers. Zeker op het gebied van spelletjes en GPS toepassingen. Op het gebied van agenda's, adressen lijsten en dat soort simpele dingetjes maakt het inderdaad maar weinig uit. Dat is dan toch het gros van de applicaties die mensen gebruiken. Het is alleen zo dat als het OS meer aan kan, dat dat dan vanzelf ook in applicaties tot uiting komt. Daarom is het belangrijk dat PalmOS blijft doorgroeien.

Maar ik zit inderdaad weer veel teveel te ratelen, ga veel te ver off-topic en ik moet maar weer eens aan het werk.
Met citaat reageren
  #22  
Oud 24 oktober 2002, 11:51
Zagato's schermafbeelding
Zagato Zagato is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 17 oktober 2001
Locatie: Malden
Berichten: 239
Je zult vanuit een developers oogpunt ongetwijfeld gelijk hebben. Maar als ik als gebruiker, naar mijn dagelijkse praktijk kijk ben ik niet tegen die beperkingen aangelopen.

Om weer on-topic te gaan, volgens mijn eigen redenatie zou met de NR70V ook voldoende uit de voeten moeten kunnen.

Frank
__________________
The ultimate measure of man is not where he stands in moments of comfort
But where he stands at times of challenge and controversy.
Met citaat reageren
  #23  
Oud 24 oktober 2002, 12:01
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Nou de voorbeelden die ik noem leveren dus beperkingen op (die ik zelf ook als gebruiker ben tegen gekomen) in de software die er anders niet in zouden (hoeven) te zitten. Maar inderdaad zul je het als gebruiker pas merken als je wat zwaardere applicaties probeert te gebruiken.

Terug on-topic. De prijs die ik noemde was dus voor een NR70 (zonder de V) voor die V (het enige verschil is volgens mij de camera) betaal je $100 extra. De NR70 is in Nederland vreemd genoeg niet verkrijgbaar. Je moet anders even neuzen op de amerikaanse prijsvergelijking sites naar een winkel waar je in de buurt komt.
Met citaat reageren
  #24  
Oud 24 oktober 2002, 12:02
Zagato's schermafbeelding
Zagato Zagato is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 17 oktober 2001
Locatie: Malden
Berichten: 239
Lightbulb

Heb een URL van zo'n site voor mij?

Frank
__________________
The ultimate measure of man is not where he stands in moments of comfort
But where he stands at times of challenge and controversy.
Met citaat reageren
  #25  
Oud 24 oktober 2002, 12:16
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Maar een goede site is bijvoorbeeld BizRate (via Toms Hardware page)

Of anders Epinions of NexTag. Ik vind zelf de gebruiker reviews op epinions alijd wel handig. Met name de negatieve reviews eigenlijk.

Je kun het beste even op google zoeken op clie price compare . Dan krijg je allerhande links.

De officiele Sony site voor de VS is Sony Style (NR70 voor $420 en NR70V voor $520 dus wel wat duurder) Voor dat geld zou ik zelf denk ik toch wat bijleggen en een NX nemen.

Laatst gewijzigd door patrickl; 24 oktober 2002 om 15:48.
Met citaat reageren
  #26  
Oud 24 oktober 2002, 15:43
Zagato's schermafbeelding
Zagato Zagato is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 17 oktober 2001
Locatie: Malden
Berichten: 239
Thumbs up Thanx

Patrick,

Bedankt, ik denk dat als de NX70V volgende maand in de winkels ligt in de VS dat ik mij waarschijnlijk toch niet kan bedwingen. Maar als zo'n NR70V $200 dollar goedkoper is....

Frank
__________________
The ultimate measure of man is not where he stands in moments of comfort
But where he stands at times of challenge and controversy.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:11.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023