Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Overige licentienemers - Sony CLIE, Garmin iQUE, Fossil, etc.

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 11 oktober 2003, 21:10
Patrick B's schermafbeelding
Patrick B Patrick B is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 16 maart 2003
Locatie: Amersfoort
Berichten: 240
Review iQue ?????

Misschien ben ik wat opdringerig (ik heb immers zelf nooit een review geschreven,dus wie ben ik om dit te schrijven)
Ik vroeg mij alleen af wat er aan de hand is ,er werd al enkele weken geleden gesproken over de review van de iQue die het pda tech center
beschikbaar had gesteld ik heb er daarna vrijwel niks meer over gehoord.
ik ben zelf zeer geintresseerd in een eventueele aankoop van dit apparaat maar had al gemeld dat ik de review wilde afwachten,ik wil ook niet vervelend doen,maar duurt het altijd zo lang of zijn jullie nog steeds aan het testen?
En is er ook een iQue aanwezig op 6 november ?

ps. dit is niet als kritiek bedoelt ,maar pure intresse
__________________
Van Palm V naar T naar 71 naar T2 naar Treo 650 naar TlX en nou kijken of deze net zolang bevalt als de T2.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 oktober 2003, 22:32
buggeroff's schermafbeelding
buggeroff buggeroff is offline
TAFKAB
Voornaam: Jan Karel
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 01 mei 2002
Locatie: Zoetermeer
Berichten: 439
Het lijkt mij een geweldige machine, hij komt dicht bij de voor mij ideale PDA. Als iemand 'm mij ter beschikking stelt wil ik hem met alle liefde gebruiken, testen en er een zeer uitgebreide review over schrijven...

Greetz

Jan Karel
__________________
Maak niet steeds dezelfde fout ! Er is keus genoeg !
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 oktober 2003, 23:16
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Ik vorder helaas veel langzamer met dit review dan ik op voorhand gehoopt had. Dit heeft deels te maken met persoonlijke beslommeringen, maar ook met dringender Palmclub-zaken. Ik ga namelijk a.s. vrijdag trouwen en dat neemt heel veel van mijn tijd in beslag. Verder moeten er voor de meeting nog heel veel zaken geregeld worden, en dat vind ik momenteel meer prioriteit hebben dan het iQUE-review. Ik hoop na de bruiloft op vrijdag het hele weekend aan het review te kunnen werken en verwacht dan ook dat deze zondagavond laat online zal staan. Maar wederom wil ik een slag om de arm houden.

In de tussentijd kunnen jullie wel de gebruikerservaring lezen van Arno van Wingerden. Ik deel niet al zijn conclusies, maar voor het grootste deel kloppen zijn bevindingen met de mijne.

Voor nu: even geduld nog!

- jp
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: doc ervaringen met garmin.doc‎ (38,0 KB, 83x gelezen)
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 oktober 2003, 06:54
Patrick B's schermafbeelding
Patrick B Patrick B is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 16 maart 2003
Locatie: Amersfoort
Berichten: 240
Ik zal je verder niet lastig vallen
maar ik wens je wel veel plezier en een mooie dag toe komende vrijdag
__________________
Van Palm V naar T naar 71 naar T2 naar Treo 650 naar TlX en nou kijken of deze net zolang bevalt als de T2.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 oktober 2003, 20:20
hansvaessen hansvaessen is offline
Senior lid
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 17 september 2003
Locatie: Notter, Almelo
Berichten: 78
Oplossing voor accu-probleem

Goed dat er inmiddels recensies verschijnen over de iQue; Erg benieuwd naar de ervaringen van Jean-Paul.

Ook wij, van de GPS shop in Notter, zijn na uitvoerig testen erg enthousiast. Maar komen toch ook wat beperkingen tegen waarvoor we inmiddels op zoek zijn naar een oplossing.

Kijkend naar de hardware dan is inderdaad met name de beperkte gebruiksduur bij ingeschakelde GPS erg jammer. Na 2 a 3 uur lopen is ie meestal wel leeg. En dan maar hopen dat je de weg nog weet!

Natuurlijk, in de auto heb je dat probleem niet. Maar de iQue is nu eenmaal de eerste PDA die wandelend navigeren mogelijk maakt; dan wil je ook wat.

Het goede nieuws is dat we na behoorlijk speurwerk inmiddels een prima oplossing hebben in de vorm van een externe batterijhouder.

De lader is ongeveer even lang als de iQue zelf en kan bijvoorbeeld met klitteband aan de onderzijde bevestigd worden. Als je gebruik maakt van goede oplaadbare batterijen moet de 'levensduur' zo minimaal vervijfvoudigd kunnen worden!

ATTENTIE: er zijn op internet meerdere externe laders te vinden, onder op basis van een 9V batterij. Pas daar echter mee op! De voedingsspanning van 9V is eigenlijk te hoog voor de iQue. Hij zal er niet door kapot gaan, maar bij frequent gebruik zal de levensduur van de interne accu flink korter worden. Gebruik zo'n lader dus alleen voor nood!!

Een tweede waarschuwing betreft laders die gebruikmaken van sec. de powerinlet (het 'gaatje' rechtsonder). Het type plug dat je ook vaak bij mobiele telefoons tegenkomt, maar dan nog iets kleiner. Bij mobiel gebruik is die aansluiting erg kwetsbaar en kan het metalen staafje in de iQue zelf afbreken (bijvoorbeeld als het laadsnoer een ruk krijgt). Herstel is dan alleen mogelijk door opsturen voor reparatie. Ergo: geen probleem als de iQue stil op tafel aan de lader ligt, bij mobiel gebruik beter een andere gebruiken!

Enfin, de volgens ons beste oplossing vind je onderaan de pagina op http://www.gps-garmin.nl/ique_accessoires.html

Laatst gewijzigd door hansvaessen; 17 oktober 2003 om 21:00.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 oktober 2003, 10:41
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Maar de iQue is nu eenmaal de eerste PDA die wandelend navigeren mogelijk maakt; dan wil je ook wat
Je kon met de Palm Vx al wandelend navigeren. Programma's als MapViewer en CityMaps ondersteunen dit al jaren. Overigens heb je tijdens het wandelen je GPS ook niet zo hard nodig. Je kunt het apparaat dus uitzetten en alleen zo nu en dan gebruiken of gewoon zonder GPS de route volgen. Met een apparaat van krap €1000 in je hand lopen is misschien ook vragen om moeilijkheden. In Amsterdam zou ik het mensen zeker niet aanraden

Citaat:
ATTENTIE: er zijn op internet meerdere externe laders te vinden, onder op basis van een 9V batterij. Pas daar echter mee op! De voedingsspanning van 9V is eigenlijk te hoog voor de iQue. Hij zal er niet door kapot gaan, maar bij frequent gebruik zal de levensduur van de interne accu flink korter worden. Gebruik zo'n lader dus alleen voor nood!!
In de auto sluit je de iQue op 12V aan. Waarom mag dat dan wel? Inderdaad daar zit een voltage omzetter in. Die zit in zo'n 9V emergency charger ook. Ik heb er zelf een (voor een ander apparaat overigens, maar toch) en daar komt netjes 5V uit.

Sterker nog. Uit een 4 penlite apparaat komt 6V. Ik weet niet of dat nog binnen de specs valt, maar meestal is dat tussen de 5V en 5,5V. De iQue opladen op 6V kan dus de levensduur van het laadcircuit in de iQue (dus niet de interne accu, want die is prima beschermt) aanzienlijk verkorten! Ik zou mensen maar waarschuwen dat ze alleen oplaadbare batterijen moeten gebruiken.

Overigens is een laadoplossing met een ingestoken stekker nou ook niet bepaald handig bij mobiel gebruik. Zo'n stekker kan afbreken en met een los apparaat in je zak schiet het ook niet echt op. Dat gaat tegen de iQue aan klepperen en krassen enzo. Ik heb ook zo'n externe lader op penlites, maar die gebruik ik voor in het vliegtuig of andere locaties waar geen lader voorhanden is. Maar mijn punt is, PalmOne levert de Palm Power To Go "recharging sled". Kost wel een bom duiten, maar past die niet op de iQue? Of hebben ze alleen dezelfde stekker, maar niet de zelfde geometrie van de onder/achterkant als de Palm modellen.

Het is dacht ik niet de bedoeling om commerciele posts te plaatsen. Dus of je zomaar een telefoonnummer mag plaatsen vraag ik me af. Maar ik ben geen moderator dus als die het zien dan hoor je het wel

Ik zie trouwens nog die "antislip montagesteun (beanbag)". Geweldig ! Werkt dat echt?

Laatst gewijzigd door patrickl; 17 oktober 2003 om 10:46.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 17 oktober 2003, 18:32
hansvaessen hansvaessen is offline
Senior lid
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 17 september 2003
Locatie: Notter, Almelo
Berichten: 78
Dank voor je uitgebreide reactie! Je hebt eigenlijk op alle punten gelijk, maar ook weer niet helemaal. Sta mij toe er nog even uitgebreid op in te gaan:

Vooralseerst: je opmerking omtrent het telefoonnummer was terecht; ik heb het inmiddels verwijderd. Commerciele indruk niet de bedoeling; advies en service wel.

In dat verband ook onderstaande:

a. wandelend navigeren met PDA kon allicht al eerder; ik doelde natuurlijk op het feit dat de iQue als eerste de gps ontvanger en antenne in het apparaat ingebouwd heeft.

b. het overval-risico
Al vele jaren bestaan er mobiele GPS-apparaten voor wandelaars, ook exemplaren die qua prijs in de buurt van de iQue komen. We hebben nog nimmer enige melding of geluid van (straat)roof gehad. Wel regelmatig van mobiele systemen voor in de auto, zoals de Streetpilot. Maar dan 'gewoon' door inbraak. Vooral niet in de auto laten liggen dus, die iQue.

c. 6V, 9V
Inderdaad: de 12V wordt geconverteerd naar de juiste laadspanning. Het is goed mogelijk dat er ook 9V chargers zijn die dat doen.
ECHTER: we hebben verschillende dergelijke laders uit de US, Taiwan en HongKong over laten komen en getest. Allen gaven een 9V laadstroom.
Navraag over het risico leidt tot 'verschuilen' achter opmerkingen als "daarom noemen we het ook een emergency-charger; je gebruikt hem maar af en toe".
Niet voor niets zijn op de verschillende internationale Palm-fora hierover waarschuwingen te lezen.
(overigens hou ik me aanbevolen over nadere info over jouw lader!)

Oplaadbare batterijen leveren inderdaad een lagere laadstroom (1,2V); vier oplaadbare batterijen blijven daarmee sowieso aan de 'veilige kant'. Het is echter niet bezwaarlijk 'gewone' 1.5 V batterijen te gebruiken. De 6V laadstroom blijft binnen de marges. Bovendien zul je, als je gaat meten, zien dat die 6V laadspanning snel terugloopt.

Bij koud weer geldt dat nog veel sterker overigens, zeker als het vriest kun je zelfs beter gewone batterijen gebruiken; oplaadbare verliezen veel meer kracht bij lage temperatuur.

d. Palm-sled
De recharging sled van Palm is een mooi ding, beetje duur ook. Uiteraard hebben we ook die getest. Helaas: de achterzijde van de iQue loopt schuin, met als gevolg dat de connector weliswaar past, maar de sled niet vast te klikken is. In de praktijk is ie daarmee voor de iQue nutteloos. Jammer.

e. losse lader?
Tsja, en vervolgens resteren diverse andere externe chargers die allemaal wel redelijk zijn qua kwaliteit en vormgeving. Degene die we hebben uitgekozen steekt er met kop en schouders boven uit.
Ook al omdat ie gebruik maakt van de 'brede stekker', daarbij net als de cradle gesteund door de 'tandjes' aan weerszijden. Erg stevig, en zal niet snel afbreken. Dat risico heb je met de kleine powerplug beslist wel.
En natuurlijk: één apparaat kan niet tegen elkaar aan kletteren, twee wel. Kan ik niet veranderen, maar gelukkig heb ik twee broekzakken
En denk ook aan de klitte-band tip! Ietsje dikker dan met de sled, maar werkt prima!

f. beanbag
Tot slot over de beanbag: een erg handige oplossing. Hij werd ook al gebruikt voor de streetpilot, een toestel dat veeeel zwaarder is als de iQue. Je staat versteld over hoe 'schuifvast' dat ding is. Ergo: dat werkt echt uitstekend.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 17 oktober 2003, 20:49
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
ad a) Tsja, kwestie van definitie misschien. Een Palm Vx met RandMcNally streetfinder (zoals ik had) of Palm Tungsten met Holux GM251 doet wat mij betreft niet zoveel onder voor een iQue oplossing tijdens een wandeling (eerlijk gezegd voldoet de Streefinder misschien nog wel beter vanwege de handigere antenne). Het punt is dat in de iQue inderdaad voor het eerst de GPS ingebouwd en niet zozeer dat het de eerste PDA is waarmee wandelend navigeren mogelijk is. Het zijn twee losse punten, vandaar mijn opmerking. (ik ben misschien een betweter, maar ik hou niet zo van verwarring )

ad b) De eerste keer dat ik echt dacht dat het helemaal mis zou gaan was op Tenerife. Ik liep de weg te zoeken met een Palm Vx + RandMcNally in de hand waarop iemand op me af kwam lopen. Hij begon druk in het spaans tegen me aan te kletsen. Ik kreeg het er "spaans benauwd" van. Bleek dat ie alleen maar wilde weten waar ik mee rondliep

Het punt dat ik probeerde te maken was meer dat je tijdens een wandeling je PDA/GPS niet continu aan hoeft te hebben staan. Althans niet volgens mijn ervaring. Ik loop meestal een kilometer voordat ik weer de kaart nodig heb. Aan de andere kant moet ik toegeven dat het misschien ook wel geinig is om uit je zak te horen komen dat je linksaf moet slaan

ad c) Het lijkt me sterk dat mensen 9V laders verkopen zonder ingebouwde regulator, maar goed ik heb ze niet allemaal gezien. Op ClieSource hebben we er wel ooit een heel stel getest en die kwamen allemaal tussen de 5V en 6V. Helaas is die thread is kwijtgeraakt in de grote database crash. Het is maar een onderdeeltje van een paar duppies. Je bouwt een 7805 in TCO92 formaat in in de stekker en klaar. Of een 7806 met een diode erachter (loop je ook niet het risico dat de 9V batterij je accu leegtrekt, want dat is wel weer het gevaar met zo'n battery extender). Ik heb de mijne gekocht bij PC-Mobile. Ze hebben daar ook een iQue sectie Daar hebben ze zelfs een battery extender van $9,90, maar wel met zo'n klein powerplugje. Voor $12,50 hebben ze een battery extender met een volledige UC plug erop (op de Palm M500 pagina).

Ik kan dat 9V ding van mij daar overigens niet meer vinden. Misschien heb ik hem wel bij Brando vandaan. Hoe dan ook die van mij heeft er een regulator in.

Die beanbag is reuze geinig. Jammer dat ze daar geen generieke oplossing voor maken. Alhoewel ik wel bang ben dat je er wel rustig mee moet rijden. Ik weet haast zeker dat ie mijn "chicane test" niet overleeft (Ik heb een dubbele chicane bij mij bij de ingang van de wijk liggen gekoppeld aan een wat vlottere auto )
Met citaat reageren
  #9  
Oud 17 oktober 2003, 22:09
hansvaessen hansvaessen is offline
Senior lid
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 17 september 2003
Locatie: Notter, Almelo
Berichten: 78
Hi Patrick,

Volgens mij zijn we het over a en b wel eens...

Over c: Yep, ook naar die van PC-Mobile hebben we gekeken, staat ook in de iQue lijst trouwens. Is ook een prima optie.

'Onze keuze' heeft onze voorkeur vanwege de vormgeving, ook al is ie iets duurder; de langwerpige afgeronde variant zit wat lekkerder in binnen- of broekzak.
Maar net wat je prettig vindt.

En over de beanbag: kom een keer langs in Notter en test de beanbag uit over de vele bochtige weggetjes in de buurt!
Met citaat reageren
  #10  
Oud 29 oktober 2003, 19:32
hansvaessen hansvaessen is offline
Senior lid
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 17 september 2003
Locatie: Notter, Almelo
Berichten: 78
zeer uitgebreide US- iQue review

Voor een (zeer) uitbegreide iQue review (engelstalig) zie http://www.gpsinformation.org/dale/Palm/iQue3600.htm

Attentie: de belangrijkste kritiekpunten zouden opgelost moeten zijn met de na de review verschenen patch. Dale DePriest geeft aan zijn review na vervolgtest aan te vullen met ervaringen na de patch.

De review gaat overigens zeer uitgebreid in op zowel de navigatie- als PDA-functionaliteit. Bovendien op de combinatie van beiden.

Groeten uit Notter,
Hans
Met citaat reageren
  #11  
Oud 29 oktober 2003, 20:23
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Mijn review is nu ECHT bijna klaar Nog heel heel even geduld s.v.p.

- jp
Met citaat reageren
  #12  
Oud 08 november 2003, 20:35
miniad miniad is offline
Senior lid
Model: Palm Z22
 
Geregistreerd: 07 februari 2003
Berichten: 506
Dit is geen revieuw maar mijn mening en ervaring in een notedop.

Ik ben van de Garmin V overgestapt op de iQue en heb geen cent spijt.
Het scherm is veel duidelijker ook door formaat en kleur.
De iQue(GPS) is sneller en perfecter dan de GPS V en die werkte al zo goed. Dit komt natuurlijk ook door de steminstrukties.
Mogelijkheden zijn bijna gelijk met het voordeel van de iQue dat deze geintregeerd is met de Palm.
Helaas werkt het hier en daar niet helemaal goed zoals het adres laten overnemen bij FIND. Het huisnummer heeft in het adressenbestand dan voor de straatnaam te staan.. dus alle adressen aanpassen. Maar als een gevonden waypoint in het adressenbestand wordt opgeslagen, staat het huisnummer er WEL keurig achter. Op z'n minst een beetje krom maar ik neem aan dat het een een foutje is. Het instaleren van de software ging niet helemaal fijlloos. Ik ben daar toch een uurtje of twee zoet mee geweest. Spraak is goed en duidelijk.
Een minpunt is de accu. Deze is zeer snel leeg. Continu agenda gebruik ongeveer 3 uur en bij GPS met spraak ongeveer de helft. Ik heb het opgelost door extern 4 baterijen aan te sluiten via adapter. Helaas is daarvan het kabeltje veel te kort en kan niet appart in een zak worden gestopt. Ik hoop dat daar nog goede oplossingen voor komen. Eventueel Krachtiger accu IN de iQue (zitten schroefjes aan achter zijde??) of extern maar dan zeer plat, klein met 1 meter draad.
Ik vind de indeling en mogelijkheden van de GPS goed en overzichtelijk maar ik was al een Garmin gebruiker.
De iQue werkt op de snorscooter prima na het ingesteld te hebben op Fiets. Er kan ook een keuze worden gemaakt voor wandelaars.
Ik heb niet zoveel ervaring met de navigatorpaketten voor PDA's behalve af en toe een probeersel en/of demo's en reacties op deze forum maar naar mijn mening is er nog geen Pda pakket wat de GPS van de iQue kan evenaren.
Ik heb een SDkaart van 256 MB en de hele Benelux (detail), een aantal MP3 CD'en programma's gaan er met gemak op... er is zelf nog veel ruimte over.
Vandaag van Utrecht, Spijkenisse, Rotterdam en via andere weg weer naar Utrecht (+-200 km) gereden. Het was een plezier om de instrukties van de ingebouwde juffrouw te mogen volgen. Stem klinkt prettig.

De PDA zelf (PALM)is naar mijn mening niet zo bijzonder. Lijkt een beetje op mijn oude PALM III. Ik vind deze soms wel wat traag. Eerst wat schrijven dan naar de tekst kijken en soms zien dat het nog opgebouwd wordt. Bij mijn Palm V was deze snelheid al hoger. Mijn NX70 is een veel mooiere palm en de NX73 is mijn Topper. Ik heb de iQue voornamelijk gekozen voor zijn GPS prestaties en ik gebruik dagelijks alleen de agenda, Memo en telefoon. Ik heb geen spelletjes.

Dit is slechts een ervaring voor een krachtige test laat ik ruimte aan anderen. Naar ik begrijp komt er een uitgebreide revieuw hier op de Palmclup.

vr.gr. AD

Laatst gewijzigd door miniad; 09 november 2003 om 09:53.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 09 november 2003, 17:42
miniad miniad is offline
Senior lid
Model: Palm Z22
 
Geregistreerd: 07 februari 2003
Berichten: 506
Waarom staat deze Thread hier en niet in de rubriek GPS??

Met citaat reageren
  #14  
Oud 09 november 2003, 17:47
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Citaat:
Op 09-11-2003, om 18:42 heeft miniad dit gezegd in bericht #13
Waarom staat deze Thread hier en niet in de rubriek GPS??

Tweeledig denk ik, degene die de thread opende (Patrick B) heeft dat bepaald, en het is natuurlijk een stukje hardware, dus in principe staat hij hier prima. Maar had inderdaad net zo goed in GPS kunnen staan. Door de hoeveelheid reacties laat ik hem echter hier staan. ok?
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #15  
Oud 09 november 2003, 17:58
miniad miniad is offline
Senior lid
Model: Palm Z22
 
Geregistreerd: 07 februari 2003
Berichten: 506
o.k. bedankt.. ik begrijp het.
Het is ook hardware maar gaat over gps..
Ik zelf zoek alles over GPS bij de GPS afdeling dus vandaar de vraag.


vrgr. Ad

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:17.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023