Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Beginners / wegwijs in PalmOS

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 29 november 2000, 12:04
Lars
Guest
 
Berichten: n/a
Question

Door een collega ben ik geintresseerd geraakt in de palmtops. Nu wil ik er zelf ook een aanschaffen maar kan niet direkt een concrete keuze maken uit de vele mogelijkheden. Mijn insteek voor het gebruik is de volgende:
1) Standaard PDA functies (Agenda, adressen, memo's, etc.)
2) Ik wil graag Emails kunnen schrijven op de PDA en die bij mijn Desktop-PC kunnen versturen. (Deze funktionaliteit is niet altijd duidelijk)
3) Ik wil zelf programma's gaan schrijven
4) Ik wil electronica ontwikkelen en die gaan koppelen met mijn PDA als visualiserings-/besturingssysteem.

Tot nu toe heb ik me een beetje verdiept in de Palm IIIe en M100, hoofdzakelijk vanwege de prijs. Ik heb geen onbeperkt budget maar als met de IIIe of de M100 een van de bovenstaande dingen niet kan dan investeer ik liever iets meer zodat ik krijg wat ik wil. De grote hamvraag is natuurlijk: Wat adviseren jij?

Kan je me misschien ook iets vertellen over het programmeren van een PDA. Ik begrijp dat het afhangt van het OS maar zijn dergelijke pakketten bijvoorbeeld shareware of moet je ze echt kopen? Laat me weten wat je ervaringen zijn a.u.b..
Ook mensen die fanatiek zijn in het bouwen van electronica voor PDA's. Ik ben zeer geintreseers in jullie ervaringen en voorkeur.

Het is een lang mailtje geworden maar dat krijg je als je veel te vragen hebt.

Alvast bedankt voor alle reacties.

Lars

Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 november 2000, 12:59
Leo's schermafbeelding
Leo Leo is offline
da Vinci
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 24 november 2000
Locatie: Zetten
Berichten: 85
Post Keuze bij aanschaf

De uiteindelijke keuze voor een type hangt erg van de eigen voorkeur af. toch kan ik bij jouw informatie wel enkele opmerkingen plaatsen:
- de m100 en IIIe hebben geen flash rom; dat wil zeggen dat je van het OS geen nieuwe versie in ROM kan zetten. Bij de IIIe is de gebruikte versie 3.1. Dit is enigszins verouderd; je hebt bv. aanvullende software nodig voor gebruik van de IR poort.
- Wanneer je wilt gaan programmeren is het handig om een emulator te gebruiken op je PC. Hiermee spaar je je Palm als er crashes voorkomen.
- Bij programma's zal het in de toekomst steeds belangrijker worden om in kleur te werken. Ik weet niet of een emulator daar inmiddels geschikt voor is. Je zult daar rekening mee moeten houden bij de eisen die je zelf aan je programmeerwerk gaat stellen.

Overzichten van type specificaties:
http://www.palmos.com/dev/tech/hardware/compare.html
http://www.palmclub.nl/tips/modellen.shtml

Er zijn verschillende programmeer platforms voor de Palm. Het GCC platform is shareware; CodeWarrior kost geld (de Lite versie is gratis, maar heeft beperkingen). Er is een Forum met als onderwerp programmeren: http://www.palmclub.nl/forums/forumd....php?forumid=8

Succes en alvast welkom als Palmgebruiker.

__________________
Leo
--------------
to palm or not to palm, that is the difference
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 november 2000, 15:07
monkel
Guest
 
Berichten: n/a
kijk ook eens naar de handspring visor http://www.handspring.com
deze beschikt over een springboard en dit is juist bedoelt om extra uitbreidingen te maken/kopen
hij is qua prijs te vergelijken met de m100

groeten

Monkel Oor
Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 november 2000, 03:57
Guy Sie
Guest
 
Berichten: n/a
Als ex-elektro student even wat los commentaar...
De min of meer enigste manier om elektronica voor de palm te interfacen is natuurlijk de hotsync connector te gebruiken. Makkelijkste manier om hier voor het testen mee te kloten is een palm naar 9pins serieel kabeltje (zie ook dat artikel van enige tijd geleden over die universiteit waar ze een robot door een Palm hebben laten besturen. Als ik het me goed herinner hebben zij ook zo'n kabeltje gebruikt).
Ik zat er enigszins over na te denken om zelf nog hier wat mee te hobbyen, maar gezien mijn verleden als elektro-student denk ik dat de waarschijnlijkheid hoog ligt dat ik perongeluk 220 volt op m'n Palmpje zet ofzo... nooit leuk

Springboard is nou eenmaal proprietary en alhoewel ik me daar niet in verdiept heb betwijfel ik dat je er veel mee kunt zonder meer resources te hebben. In ieder geval zul je niet zelf snel een springboardje in elkaar solderen. En springboards zijn natuurlijk volledig op de Visor gericht; ik krijg meer de indruk dat je losse elektronica wil bouwen en die alleen qua besturing iets met de Palm te maken wil laten hebben...

Zowel de Palm IIIe en de M100 kunnen idd niet geflashed worden, maar dat hoeft op zich niet uit te maken. Ik zie niet in dat de oudere OSen (met uizondering van het IrDA probje op de IIIe) zouden conflicteren met jouw eisen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 03 mei 2001, 18:19
Bill
Guest
 
Berichten: n/a
Arrow

leuk maar waar haal je zoon kabeltje voor de m100??? en wat kost het??? kan je dat zelf maken(schema)??
Met citaat reageren
  #6  
Oud 03 mei 2001, 19:26
FrUitSkI
Guest
 
Berichten: n/a
Wink

je kan ze kopen (connector 20-30 piek uit duitsland) of gewoon een hotsync kabel voor 70 piek. je zou hem ook helemaal zelf kunnen maken, door printjes te etsen enzo, zie hiervoor deze link: http://www.2mci.com/~eric/

is wel frans, maar met plaatjes kijken kom je een heel eind
Met citaat reageren
  #7  
Oud 03 mei 2001, 21:03
Guy Sie
Guest
 
Berichten: n/a
Hallo, haal even een oud bericht naar boven zeg...
Deze is echt nog van vorig jaar
Met citaat reageren
  #8  
Oud 03 mei 2001, 21:09
FrUitSkI
Guest
 
Berichten: n/a
hehe, howly shit, was me niet eens opgevallen zeg, hej maar hij begon!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 03 mei 2001, 22:00
Bill
Guest
 
Berichten: n/a
thanx voor t adres!!!!

ik weet ongeveer wel wat ik moet weten, maar heeft er iemand nog andere sites? in het nederlands a.u.b. (want m'n frans is nie zoo goed, wil het ook ff goed knne lezen)

jep deze thead is oud!!! 80+er. gevonden na lang zoeken!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:22.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023