Los bericht bekijken
  #5  
Oud 02 oktober 2005, 16:29
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Citaat:
Kortom: Voor mij niets anders dan leer. En dan het liefst van Piel Frama. Ook wel eens op VAJA gekeken. Leuk spul voor de luxe maar in het gebruik zag ik bij een collega dat de cases toch wel wat te delicaat zijn voor dagelijks professioneel gebruik.
Correct .
Ik heb zelf een Vaja classic case voor de iQue 3600, in een kleur die zich mijns inziens het beste laat beschrijven als "warm geel". Veel mensen vinden die de kleur absoluut niet vinden deugen. En toegegeven, het was wennen, een case ziet er op een website toch heel anders uit dan in het echt (en naar Argentinië vliegen om de case te bekijken was geen optie ).
Gelukkig vond ik de kleur naar verloop van tijd steeds beter worden, in ieder geval is het iets anders dan het voor de hand liggende zwart.
Mijn ervaring is dat als de zon direct op de case schijnt de case er wat flets uit ziet. Is dat niet het geval, of is het een schermerdonker, dan komt de kleur het mooiste uit.

Afgezien van de kleur waar je van moet houden zijn er nog wat minpuntjes; naast de gebruikelijke leerslijtage ontstaan er in de rubberachtige biezen waarmee de case afgezet is lichte scheurtjes Op het sluitingsriempje is er zelfs een stukje helemaal afgevallen waardoor je een stukje (onbewerkt?) grijsachtig leer ziet.
Maar de biesslijtage is eigenlijk alleen echt hinderlijk als je met je neus bovenop de case zit. Aangezien dit normaliter niet het geval is doet dit slechts afbruik aan het kwaliteitsgevoel en niet aan het plezier van alledag.

De prijs van de case is ook erkend Vaja-nadeel. Ik was omgerekend zo'n € 80 kwijt. Daarvoor kreeg ik wel vier geheugenkaartopbergvakjes, en dat is ook wat waard . Nadeel van deze vier vakjes is wel dat het creditkaart annex visitekaartvakje, dat achter de geheugenkaartopbergvakjes zit compleet onbruikbaar is. In plaats van de helft van de voorflap, bij de standaard twee geheugenkaartopbergvakjes, is dit vak nu even diep als de hele voorflap waardoor je er dingen in kwijt kunt raken. Wat me een keer bijna gebeurd is met mijn pinpas. Ga maar na hoe het afloopt met visitekaartjes (want over het algemeen minder groot dan een pinpas).


Afgezien van deze case zijn er ook nog mijn ervaringen met de Tungsten|T3 en m515, dus ga er nog maar eens goed voor zitten om deze posting door te komen.


Tungsten|T3
De eerste case die ik voor die pda had was de standaard Palm case. En dat was zeker geen onverdeeld genoegen. Afgezien van het feit dat de case van plastic was met wat metaal eromheen gevouwen was er het probleem dat de pda er naar verloop van tijd uitsprong. Dit gebeurde doordat de metalen reep onderin de case, die tegendruk moest houden om de palm in de case te laten zitten, losser werd. Vilt op de metalen reep, zie deze tip, hielp. Voor even.
De volgende case was er een van Proporta. Die had ik in huis als reviewmodel, dat was tenminste een echte metalen hardcase.
Hier heb ik geen echte aanmerkingen op. Het was een hele fijne case in een mooie grijstint (is dat trouwens de tint die ze gunmetal noemen?).
Het enige nadeel dat ik ondervonden heb was typespecifiek; achterop de case zat een kleine verhoging voor de riemclipbevestiging. Hierdoor bleef de pda in case niet stil liggen op een tafel bij werken met de pda. Maar de Proporta was ook leverbaar zonder riemclip, hetgeen ik zou prefereren want ik houd toch niet van riemclips, waardoor je het "tafelprobleem" niet hebt.
Hierna kwam een PDAir case, wederom een hardcase. Een fijne case die er mooi uitziet. Nadeel waren de scherpe randen wat andere apparaten in dezelfde tas of jaszak kan doen beschadigen. De tweede min noteren we voor de aanwezigheid van een geheugenkaartopbergvak terwijl twee opbergvakken de standaard is en was.
De kekke, hoewel grijze, case van een zachte kunsstofsoort vergeten we voor het gemak even. Sleet als een gek en is nu niet meer in mijn bezit. Desalniettemin was het idee grappig. Helaas ben ik de naam van de producent vergeten.


Voor de m515 had ik de standaard hardcase. Een case die nogal eens open wilde springen, wat ik niet eens heel erg hinderlijk vond. Hinderlijk was wel dat de stylus, die bij het ontwerp hoorde, een breekbare top had. Ik heb er drie gesloopt (als het niet meer is).
Het sublieme ontwerp maakte een hoop goed (review).


Al met al ben ik toch een fan geworden van lederen cases. Ook die cases beschermen de pda goed genoeg; vooral het scherm heeft bescherming nodig en die is zowel bij soft- als hardcases in orde.
Daarnaast heeft leer meer karakter dan metaal, als je het mij vraagt. Zoals het verschil tussen een mooie vulpen en een obligate Bic-pen.
Met citaat reageren