Los bericht bekijken
  #13  
Oud 03 februari 2005, 19:15
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Op 03-02-2005, om 08:32 heeft RoelvdV dit gezegd in bericht #11
Nee hoor, maar in Noord-Brabant hebben ze het over ons paps en ons mams, dus ik denk dat het daar vandaan komt. Ik begrijp dat dit in Vlaanderen iets anders werkt?!
Ja, daar moet je (in het dialect) ook rekening houden met naamvallen, verbuigingen en geslachtelijke voornaamwoorden.
Zo is het 'ons ma(ma)' en 'onze pa(pa)'. Man en vrouw kunnen naar elkaar verwijzen als 'd'ons' en 'den onzen'.
Ook bij woorden waarvan je het misschien niet verwacht: thuis: tonzent, talent en teulent.
Citaat:
Op 01-02-2005, om 23:40 heeft koekiemonster dit gezegd in bericht #6
Awel, dus ons Roel is eigenlijk heel Belgisch ingesteld.
't Was omdat je met 'awel' begon dat ik dacht dat je de Vlaamse toer opging.
Citaat:
Op 03-02-2005, om 19:38 heeft koekiemonster dit gezegd in bericht #12
Dan ben ik beter Brabants, Nederlands Brabant dan, dan Vlaams ingeburgerd .
Dat is dan ook nog ietsje minder moeilijk, alhoewel, bij ons zijn er kleine kindjes van nog maar twee jaar en die kunnen het al!
Back On-topic of toch bijna:
Citaat:
Op 01-02-2005, om 23:40 heeft koekiemonster dit gezegd in bericht #6 Ik was net trouwens aan het zoeken of er op internet iets stond over achternaamnoteringen, tussenvoegsels in het bijzonder, en of daar (ISO)-standaarden voor waren.
Helaas is daarover weinig te vinden - of ik zoek gewoon niet goed genoeg natuurlijk, wel dat Belgen het tussenvoegsel écht als deel van de achternaam zien en het op een vaste plaats laten staan.
Nederland is het enige land dat ik ken met een dergelijk systeem.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren