Discussie: Tungsten of Clie?
Los bericht bekijken
  #53  
Oud 07 november 2002, 10:20
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
bevallen?

Ik ben technisch journalist en gewend cognitieve dissonantiereductie terzijde te stellen. Ik heb vooral duidelijke 'goals' gesteld (ook in het forum) en gecontroleerd of de TT hieraan kon voldoen.

Even het lijstje langs:
Ik blijf bij Palm om dezelfde reden dat ik HP printers gebruik en binnenkort ook een Nokia GSM koop. Ik heb een fantastische Philips GSM, maar accessoires zijn duur (geen 3td party) of niet verkrijgbaar. Zo heeft Sony met de Clié twee audioformaten 'geïntroduceerd' die niet in de Palm worden ondersteund. Ik ben er zeker van - omdat Palm marktleider is, dat iedereen het Palm geluidsformaat zal gaan ondersteunen. Zoals ook elk operating system drivers heeft voor HP printers. Bovendien blijven mijn geheugenkaartje, kabels naar de eTrex GPS, de Navman GPS en het toetsenbord bruikbaar. Voor de GPS'sen en het toetsenbord moet nog wel een software-oplossing komen want TomTom en de huidige keyboard driver laten het OS rebooten.

Ik wilde spreadsheets en tekstverwerking kunnen gebruiken met normale snelheid en opmaak. Dat gaat werkelijk fantastisch op de TT. Natuurlijk door de hoge resolutie (zie www.contekst.nl/tungsten voor een echte, onbewerkte foto van het scherm - wel 1,8MB) en de snelle processor. Overigens is het scherm van de Sony NX nog groter en loopt de processor op een hogere snelheid (hetgeen niet inhoudt dat die sneller is omdat het een andere processor is)

Ook de zoeksnelheid is enorm verbeterd. Ik het 8500 adressen in mijn Palm en als je moet zoeken naar adres dat je niet op de normale manier kunt vinden, dan was dat bij de 505 18 seconden wachten, nu is dat nog maar 6 seconden wachten.

Het scherm is zowel binnen als buiten uitstekend leesbaar en heeft een veel beter contrast dan de 505. Het Sony scherm ziet er net zo goed uit, misschien wel beter zelfs (iets meer kleurendiepte), maar de TT ziet er al uitstekend uit.

Ook gebruiksduur op één acculading geeft de indruk geen problemen te geven. Anderhalf uur spelen nadat de accu voor de eerste keer (2 uur) was opgeladen, gaf een resterende capaciteit van 80% terwijl is veel ben beziggeweest met filmpjes en foto's om de schermkwaliteiten en snelheid te beoordelen. Overigens kan de TT filmpjes weergeven met een snelheid van 67 fps.

Wat me verder bevalt:
De pen (geheel metaal met kunststof tip) ligt heel prettig in de hand.

Minder zijn:

De aan/uitknop op de bovenkant zit diep weggewerkt met direct daarnaast het card slot. Ik heb al een paar keer de card eruit gedrukt inplaats van de TT uit te zetten.

Het transparante dekseltje werkt wat minder handig dan de lederen flap van de 505. Het doet me denken aan het optionele dekseltje van de Professional (maar dat was niet transparant, vermoedelijk wel sterker).

Het uitschuiven van de onderkant van de TT is niet de meest natuurlijke beweging. En als de TT uitgeschoven in de cradle staat, dan vergt het wat handigheid de pen uit de TT te halen.

Verder vind ik de navigatieknop minder handig dan verwacht. Ik werk liever met de pen om snel een adres te zoeken. In de spreadsheets is het wel handiger de navigatieknop te gebruiken.

tot zover dit tussentijdse rapport
__________________
hans
Met citaat reageren