Los bericht bekijken
  #1  
Oud 15 december 2008, 21:29
digilb's schermafbeelding
digilb digilb is offline
Zonder titel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 maart 2003
Berichten: 1.214
Stel dat Palm faalt...

Zoals we allemaal wel weten staat Palm er niet goed voor: de verkopen van de Centro lopen achteruit, Garnet is hopeloos verouderd en de financiele reserves zijn toereikend voor nog slechts 6 maanden (had ik vandaag ergens gelezen, kan de bron helaas niet meer terugvinden).

Het is dus duidelijk dat 2009 er op of er onder wordt voor Palm: een nieuw overtuigend OS met devices die over state-of-art hardware beschikken tegen een goede prijs.

Stel nou dat het niet gaat lukken: Nova valt tegen, de introductie van apparaten loopt uitstel op, de uiteindelijke verkopen vallen tegen. Hoe zou de toekomst van Palm er dan uit kunnen zien?

Zelf heb ik het volgende bedacht: botweg een faillisement en "it's over" is te simplistisch. Een Linux-gebaseerd mobiel OS en de merknaam "Palm" hebben zeker nog enige financiele waarde. Een overname lijkt me dan ook meer voor de hand te liggen. Als mogelijke kandidaat hiervoor zie ik HTC. Zij zouden Palm dan in drie delen kunnen splitsen:
- het Nova OS, de GUI en de werknemers die erbij betrokken zijn, worden voor een appel en een ei doorverkocht aan de Android foundation. De bruikbare stukjes komen (onherkenbaar voor de eindgebruiker) terecht in een volgende versie van Android en de rest wordt afgedankt. Vergelijkbaar met de wijze waarop BeOS is gekocht door Palm.
- de hardware-ontwerpen en de werknemers die erbij betrokken zijn, worden door HTC zelf geabsorbeerd. Misschien komen wat stijlelementen later nog terug in een paar modellen, misschien ook niet. In ieder geval hebben ze dan een bijkantoor in Amerika dat goed aanvoelt welke vormgeving het Amerikaanse publiek wil zien.
- de merknaam "Palm" wordt door HTC gebruikt voor alle telefoons die ze gaan uitbrengen met het Android-besturingssysteem.

En jij, hoe zie jij de begravenis van Palm voor je?
__________________
WM is een drieletterwoord
Met citaat reageren