Los bericht bekijken
  #4  
Oud 02 mei 2005, 14:18
Newspaz's schermafbeelding
Newspaz Newspaz is offline
Senior lid
Voornaam: Stan
Model: Palm Zire72
 
Geregistreerd: 25 september 2004
Locatie: Tilburg
Berichten: 87
Stuur een bericht via ICQ naar Newspaz Stuur een bericht via Instant Messenger naar Newspaz Stuur een bericht via MSN naar Newspaz Stuur een bericht via Yahoo naar Newspaz
Citaat:
Behoorlijk uit zijn verband gerukt: Jeroen vroeg Aaron om een compleet project vrij te geven. Dit staat gelijk aan de antwoorden van een examen vrijgeven voordat het examen begonnen is. Mooi voor luie studenten, maar je leert er niets van.
Waar je wel wat van leert is gerichte vragen stellen, codesnippets die anderen bereid zijn je toe te sturen te bestuderen. Dit is het uitgangspunt van de meeste leer-methodes. Zowel Aaron en Bram hebben mij daar al eens (zonder morrelen ofzo) mee geholpen!
Of je er iets van leert ligt aan de programmeur zelf. Dus misschien is het leren van andermans code niet zo'n heel goed argument. Zelf vind ik het altijd wel leuk om voordat ik broncode van anderen gebruik "de antwoorden van de examens" nog even door te lezen.
Ik moet wel even toegeven dat ik het zelf ook niet zo heel netjes vind om bij mensen te gaan zeuren om hun project open-source te maken want het moet natuurlijk wel de eigen keuze zijn van de programmeur in kwestie.

Citaat:
2. Over het geld gaan vragen voor gemodificeerde "open source" code. Mag ik van jou (Jeroen) wel even zomaar 1000 euro vangen? Volgens mij weet ik het antwoord al: nee.
Ik weet niet hoe dat met Jeroen zit, maar als onze meningen een beetje overeenkomen zal hij dat net zoals ik niet erg vinden. Mits de gebruikte software licentie dit toestaat natuurlijk. Er is niemand die een programmeur verbied zijn programma onder een licentie uit te geven die dit niet toestaat natuurlijk. Maar vaak mogen programma's onder OSS-licenties wel gewoon verkocht worden.

Citaat:
De enige voorbeelden die Jeroen noemt zijn:
- Be: bestaat niet meer (omdat ze BeOS voor 16 miljoen aan Palm verkocht hebben???, bovendien BeOS was geen opensource)
- Slackware, Redhat. Beide hebben het niet overleefd, hoewel Redhat sinds kort winst maakt (wauw feniksen bestaan echt!). Niet echt succes te noemen...
Dat Be Inc. argument heb ik daarboven al even behandeld. RedHat is wel een goed voorbeeld. Slackware niet echt aangezien dit eigenlijk geen echt bedrijf is (en waar haal je trouwens vandaan dat Slackware niet meer bestaat?)
Daarnaast zijn er ook nog goede voorbeelden als Novell, Apple en Adobe die open-source software projecten gebruiken of steunen.

Die post was trouwens wel onzin (het was al laat gisteren ) maar om de één of andere reden laat dit forum het gebruikers niet toe om hun eigen posts te verwijderen, of ik heb niet goed gekeken.
Met citaat reageren