Discussie: opensource
Los bericht bekijken
  #10  
Oud 16 maart 2005, 08:06
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Re: opensource

Citaat:
Ik wil heel graag een palmdevice, maar ik heb een héél groot probleem met die dingen en dat is dat de makers denken dat gebruikers dom zijn en dus de instellingsmogelijkheden erg klein hebben gemaakt en de software closed-source.
Ik kan daar maar 1 ding op zeggen en dat is dat ten eerste een Palm klein is en dus ook de instellingsmogelijkheden klein zijn en ten tweede dat net als onder windows en Unix er mensen (zoals ik) zijn die geld moeten verdienen aan het schrijven van software (ja inderdaad, dat is een beroep) en hun sourcecode dus niet gratis weggeven. Ten derde denken de makers niet dat de gebruikers dom zijn, maar ze willen het die gebruiker wel zo gemakkelijk mogelijk maken. Ik zie onze directeur nog niet echt Unix CLI-commando's intypen op zijn PDA om er achter te komen hoe laat zijn volgende vergadering is.
Citaat:
Ik ben dus van plan een palmdevice voor 100% op opensource te laten draaien, incl. os. Heeft iemand nog tips voor bijvoorbeeld welke device ik zou moeten nemen, zijn er goede c-compilers voor de device of moet ik die zelf schrijven?
Ik zou zeggen: schrijf je in bij PalmSource en doe alsof je hardwareproducent bent. Dan krijg je Cobalt (PalmOs 6) om te kunnen porten naar jouw (fictieve) hardware. Even serieus: uit het PalmLinux project kun je zien dat het PalmOs niet puur een OS is, maar dat daar ook een soort BIOS bij in zit. Een Tungsten T draait onder OS 5.0, een Tungsten T3 onder OS 5.2.1. Niet dat 5.2.1 beter of nieuwer is, maar omdat de hardware anders is. Het heeft dus ook geen zin om 5.2.1 op een T|T te zetten: dat werkt gewoon niet. Dus: ik wens je veel suc6 met het bouwen van een OS, je zult het nodig hebben. Oh ja: er is een goede Basic Compiler (HB++) voor PalmOs. Deze is (min of meer) gratis. Verder (ik weet dat je Basic verafschuwt) kun je GCC of Codewarrior gebruiken. De eerste is echt wat voor een hacker als jij, want het valt onder GNU. De tweede is commercieel.

Laatst gewijzigd door fransbr; 16 maart 2005 om 08:10.
Met citaat reageren