Discussie: Afscheid (2)
Los bericht bekijken
  #16  
Oud 21 maart 2015, 07:59
Gespy's schermafbeelding
Gespy Gespy is offline
Forumbikkel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 27 april 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 139
Onlangs heb ik dan toch mijn Pre3 ten ruste gelegd. Na vier jaar webOS, ben ik dan toch geswitched. Ik zag steeds meer diensten afvallen. Whatsapp gaf de doorslag, maar ook het naderende uitschakelen van de webOS Cloud services.

Mijn vrouw had een paar weken terug al haar HP Veer ingeruild voor een Motorola met Android. Ik had al een tijdje een Nexus 10 tablet, dus enige ervaring met Android, maar op een telefoon vind ik Android helemaal waardeloos. Toen werd voor mij echt duidelijk, voor mij geen Android. Wat is dat een slecht systeem.

Maar wat wordt het dan. In ieder geval geen iOS, dat systeem is veel te gesloten. Lange tijd heb ik gedacht aan Windows Mobile. Ik hoor daar goede berichten over, maar de tegels staan mij toch tegen. Ik ben heel visueel ingesteld, ik wil icons!

Op het webOSNation forum las ik dat veel mensen zijn overgeschakeld op BlackBerry. Het nieuwe BlackBerry 10 OS lijkt nog het meeste op webOS. Maar om nu weer op een 'klein' OS over te schakelen, stond mij een beetje tegen. Maar toen zag ik dat een een native WhatsApp client voor BlackBerry 10 is en dat je daar ook Android Apps op kan draaien (en dat dit goed werkt, in tegenstelling tot ACL). Op het Mobile World Congress (begin deze maand in Barcelona), toonde BlackBerry dat ze dit jaar een slider gaan uitbrengen. Een Pre3, maar dan met 2015 specs!

Toen toch maar voor een BlackBerry gegaan. Om eerst de kat uit de boom te kijken heb ik een gebruikte Z10 via Marktplaats gekocht. Deze heeft ook een 4.2 inch scherm, ik vind het 5 inch scherm van de nieuwe modellen eigenlijk te groot. Maar wat ze op webOSNations al schreven, klopt echt. Het is net webOS, maar dan moderner. Het OS werkt ook veel met gestures. Maar dan net iets minder doorgevoerd, zoals bij webOS. Maar in ieder geval niet die drie lullige knopen onderaan het scherm, zoals bij Android. Een swipe van onder het scherm naar boven, maakt van een App een card (hee, waar kennen we dit van?). Alleen komen de apps niet naast elkaar, maar verspreid over het scherm. Zo passen er vier cards op het scherm. Heb je er meer, dan komt er een tweede pagina. En de Apps kunnen echt doordraaien als card, dus echte multitasking. Alleen als je een app wilt afsluiten, moet je op het kruisje tappen. Een swipe naar boven, zoals bij webOS, vind ik een elegantere oplossing. Ook de back swipe van webOS 2.x mis ik. Hiervoor moet je ´back´ knopjes in de App gebruiken, zoals in webOS 3.x.

De Appstore van BlackBerry (BlackBerry world), is vergeleken met de webOS Appstore goed gevuld. Van veel bekende Apps is er een BlackBerry versie (zoals 9292OV!). Buiten dat, kan BlackBerry 10 ook android apps draaien. En dat werkt heel goed, je merkt bijna geen verschil tussen Android en BlackBerry Apps. Alleen BlackBerry Apps hebben meer de BlackBerry look and feel, dus die hebben altijd de voorkeur. Voor de Android Apps levert BlackBerry de Amazone App store mee. Hier staan alleen niet alle Android Apps in. Daarom heb ik de Snap App store geinstalleerd. Dit is een kloon van Googel Play, dus toegang tot alle Android Apps!

BlackBerry is natuurlijk heel goed in messaging. Hiervoor heb je de BlackBerry Hub, een soort webOS synergy on steriods. Hier komen alle berichten samen, mail, sms, whatsapp, maar bijvoorbeeld ook de last callers lijst.

Kortom, ik ben heel tevreden met mijn BlackBerry. Een week voor ik hem kocht, heeft BlackBerry ook nog een grote update van het OS uitgerold. Die pakte ik dus direct mee. Maar dit betekend niet dat ik volledig afscheid genomen heb van webOS. Ik heb nog steeds een TouchPad. Deze gebruik ik nog regelmatig, omdat mijn Nexus 10 bijna continu in gebruikt is door mijn zoon. Ook blijf ik het webOS nieuws in de gaten houden. Mochten de wonderen nog niet de wereld uit zijn en LG een mooie webOS telefoon uitbrengen, dan switch ik waarschijnlijk weer terug. Maar voorlopig ben ik helemaal blij met BlackBerry 10.
Met citaat reageren