Los bericht bekijken
  #19  
Oud 27 september 2006, 13:19
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
LifeDrive 2 LifeFlash part 2

Ok, we gaan door met waar we vorige keer gebleven zijn:

Na het ontkoppelen van de Microdrive blijft een lastige taak een cardreader te vinden die de Microdrive ook wil herkennen. Ik heb een aantal cardreaders geprobeerd en alleen mijn oude Kingston cardreader (USB) deed het. Ik weet dat Upke ook een aantal heeft geprobeerd, helaas zonder succes.

Om te checken of de Microdrive door de cardreader wordt herkend doe het volgende:

1. Rechts klikken boven "Mijn Computer", kies "Beheer" en vervolgens "Schijfbeheer". Als de Microdrive wordt herkend dat zie je een extra schijf met 3 partities (foto 1).

Let op: check niet of de Microdrive door de PC wordt herkend door op "Mijn Computer" te klikken en vervolgens op de drive waarin je vermoed dat de Microdrive zich bevindt. Als je dit doet, dat zegt je PC dat deze schijf nog niet geformateerd is en vraagt of je hem nu wilt formateren. Als je vervolgens per ongeluk op "ja" klikt, dan kun je afscheid nemen van je Microdrive.

2. Je kunt nu een image maken van de Microdrive. Ik heb het met dd geprobeerd (volgens de palm addicts handleiding), helaas zonder resultaat.

Ik heb daarom cygwin gedownload en geinstalleerd. Vervolgens heb ik gegoogeld om te achterhalen hoe mijn eerste harddisk (zie screenshot 1) zou moeten heten in cygwin. Deze informatie heb ik gevonden op de volgende pagina:

http://www.cygwin.com/cygwin-ug-net/...cialnames.html

Hierin is te lezen dit voor "harddisk 1 partition 0" de device naam "sdb" is:

/dev/sdb \device\harddisk1\partition0

(kies altijd voor partition 0 want dan maak je een image van de hele Microdrive - 3 partities)

Let op: dit kan per gebruiker verschillen, afhankelijk van de locatie van de Microdrive op je PC (Dit kun je zien bij schijfbeheer --> bij mij was het dus harddisk 1).

3. Vervolgens cygwin opgestart en het volgende ingetypt:

$ dd if=/dev/sdb of=~/Microdrive.img (of verzin zelf een andere naam voor het image-bestand)

het maken van de image duurde 23 minuten. Als de image klaar is, krijg je het volgende te zien:

7999488+0 records in
7999488+0 records out
4095737856 bytes (4.1 GB) copied, 965.562 seconds, 4.2 MB/s


4. Vervolgens kun je een SanDisk 4GB CF Model SDCFB-4096-A10 gebruiken om de image op te zetten (foto2).

5. Zet de switch van de CF op 1 partitie van 4 GB (bij deze kaart kun je kiezen tussen twee partities van 2 GB of 1 partitie van 4 GB). Met de CF kaart in de cardreader (foto 3) kun je in schijfbeheer de schijf bekijken. Op foto 4 is te zien dat (in mijn geval) de CF kaart opnieuw als schijf 1 wordt gezien.

6. Open opnieuw cygwin en typ het volgende:

$ dd if=~/Microdrive.img of=/dev/sdb

Vervolgens wordt de image naar de CF gekopieerd. Bij mij heeft dit proces ongeveer 6 uur geduurd (zie laatste screenshot).

3e en laatste deel coming soon...
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg screen1.jpg‎ (116,6 KB, 52x gelezen)
Bestandstype: jpg foto6.jpg‎ (101,0 KB, 31x gelezen)
Bestandstype: jpg foto7.jpg‎ (35,8 KB, 26x gelezen)
Bestandstype: jpg screen2.jpg‎ (175,1 KB, 52x gelezen)
Bestandstype: jpg screen3.jpg‎ (22,4 KB, 44x gelezen)
__________________
De Palm professional

Laatst gewijzigd door bluevoice; 27 september 2006 om 13:52.
Met citaat reageren