Discussie: Tungsten of Clie?
Los bericht bekijken
  #9  
Oud 03 november 2002, 14:41
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
uitbreidingen via het geheugenslot vind ik onhandig omdat je dan geen geheugenkaart meer kwijt kan
--------------------------------------------------------------------------------


Wat heeft dat met een keuze voor Sony Clie of Palm Tungsten te maken? Beide hebben uitbreidingen via het memory slot en via de cradle connector.

--------------------------------------------------------------------------------
Ik kan nog steeds veel meer accessoires vinden voor de Palm standaard connector dan voor de Clié connector.
-------------------------------------------------------------------------------

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Ik vind de Memorystick niets omdat alleen Sony die aanbiedt
--------------------------------------------------------------------------------

En Lexar en Scandisk etc etc etc Er zijn nu minimaal 5 aanbieders van Memory Sticks en er zijn ook al andere leveranciers die de slots inbouwen in hun spullen. Ik zie uberhaupt al niet hoe dat uitmaakt. J ekoopt gewoon zo'n kaart en je steekt hem er in. Verder kijk je er nooit meer naar om.

Dat je je accessoires kan blijven gebruiken is wel handig ja. Alhoewel je dat met die GPS nog maar moet afwachten. Sony heeft trouwens ook 1 connector voor alle Clie's. Sony zorgt zelfs dat de behuizing van de verschillende modellen genoeg overeenkomen dat dingen als thumb keyboards gewoon blijven werken.
--------------------------------------------------------------------------------
Wist ik niet. Ik zie overigens in de winkels waar ik kom alleen Sony MS, maar dat kan een kwestie van tijd zijn
-------------------------------------------------------------------------------

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Palm werkt beter (minder slecht) samen met 3rd parties, Sony is te groot voor samenwerking met kleine innovatieve bedrijfjes. En daar komt nu net veel leuks vandaan
--------------------------------------------------------------------------------


Wat bedoel je daar mee? Dat er geen accessoires zinn voor de Clie's? Het enige "nadeel" is dat Sony die gewoon zelf maakt en geen anderen nodig heeft. Die opklikbare thumb keyboard en game controller zijn bijvoorbeeld geniaal. Verder worden er zat accesoires voor de Clie's gemaakt door derden. Het is alleen uiteraard wel gerelateerd aan het marktaandeel. En dat is vooralsnog inderdaad wat kleiner voor Sony.

--------------------------------------------------------------------------------
Sony is briljant als het om vindingen gaat, maar dat is niet voldoende. Aleen als 3rd parties niet bang zijn voor de erg snelle modellenwisseling bij Sony, zul je click-on's voor Clié's vinden.
-------------------------------------------------------------------------------

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Palm blijft denken aan de uitgangspunten waarom wij allemaal met Palm zijn begonnen: laag stroomverbruik, eenvoudige bediening en compact formaat.
--------------------------------------------------------------------------------


De tests geven aan dat een tungsten batterij net zo belabberd is als die van de Clie NX. Dus dar zit niet veel verschil.
De bediening van de Clie is vrijwel identiek aan die van de Tungsten-T. Daar is het PalmOS voor. De NX heeft alleen wel een ingebouwd toetsenbord en virtual graffiti (beide eindeloos veel handiger als de normale bediening) Alle Clie's missen die PocketPC cursor. Maar daar hebben de Clie's dan al jaren de Jog-Dial en Back button voor.
De Tungsten-T is de grootste en zwaarste PDA in zijn klasse dus echt compact kun je hem ook niet noemen.

Vergelijken van de Sony Clie NX70/NX60 en de Tungsten-T heeft eigenlijk niet zoveel zin. Dat zijn gewoon twee totaal verschillende concepten. Je kunt de Tungsten-T beter leggen naast de Clie T675C. Het zal toch ook niet al te lang duren voor Sony een OS5 opvolger voor de Clie T serie heeft. Dan kun je pas echt zien wat voor concurrentie Sony is voor de Tungsten-T.
-------------------------------------------------------------------------------
Dat toetsenbord ziet een Palm gebruiker als ik niet zitten. Op de palm bijeenkomst afgelopen week hoorde ik die opmerking overigens drie keer in vijf minuten bij de Treo stand. Ik vind de hele opzet van de NX-serie (en voorgaande) niet handig, maar dat is persoonlijk.
De hele discussie is wat we morgen (en niet over drie maanden) kunenn kopen. In dat licht is mijn persoonlijke voorkeur de TT. Ieder ander mag er een andere mening op nahouden.
__________________
hans
Met citaat reageren