Los bericht bekijken
  #1  
Oud 26 juni 2005, 21:02
JeroenB's schermafbeelding
JeroenB JeroenB is offline
Palm-addict
Voornaam: Jeroen
Model: Palm Zire72
 
Geregistreerd: 13 juni 2005
Locatie: Hoogeveen
Berichten: 266
Stuur een bericht via MSN naar JeroenB
Exclamation [Tutorial] Films kijken op je Palm!

Heey mensen,

Omdat veel mensen wel geïnteresseerd zijn in het kijken van videofilms op hun Palm, schrijf ik voor de leken op dit gebied een tutorial. Ik zal alles stap voor stap proberen uit te leggen, en zal verdere vragen hieronder beantwoorden.

Hiervoor is wel minimaal een PDA met PalmOS 5.x nodig, en een computer met Windows. Voor een handleiding met de Mac, kun je naar deze handleiding kijken, waar user Canaria een mooie how-to heeft opgetekend.

1. De Software.

NOTE: Alle software hier is freeware.

Om je dvd's naar je computer over te zetten (in Vob bestanden) kun je het programma DVD Shrink gebruiken.

Om vervolgens je .Vob- bestanden om te zetten naar DivX/Xvid kun je PocketDivX Encoder gebruiken, werkt bij mij perfect.

Zet je film vervolgens op je geheugenkaartje, en open hem met de PalmOs applicatie TCPMP. Deze player werkt beter dan MMPlayer en Kinoma.

2. Het gebruik van de software.


Stap 1. DVD Shrink

Na de installatie van de software, wil je waarschijnlijk meteen je eerste dvd op je Palm kijken.

Ik zal stap voor stap uitleggen hoe dit in zijn werk gaat.

Start het programma DVD Shrink 3.2 op. Doe de film die je wilt converteren in je dvd-lezer. Ga naar File -> Open Disc, en kies de schijf. DVD Shrink zal nu de DVD inladen.





Ik gebruik de DVD Being John Malkovich.



Na het inladen klik je op Re-Author. Je krijgt nu de inhoud van de dvd te zien, en kiest onder Main Movie -> Title 1. Dubbelklik hierop. Alleen de hoofdfilm wordt nu geript, en niet alle menu's en dergelijke.

Zie het plaatje hieronder voor een idee hoe het eruit moet zien:



Ga vervolgens naar Edit -> Preferences. Zorg dat de Target DVD Size 4.7 GB is (een single layer, voor de kenner). Ga dan naar het tabblad Output Files, en vink daar de optie Split Vob files into 1GB size chunks uit! Dit lijkt een goede optie, maar niet voor wat wij gaan doen.



Ga vervolgens naar File-> Backup! Kies een Harddisk folder, en druk op Ok. Even wachten, en we zijn nu klaar met DVD Shrink.

Voor degenen die ondertitels willen in hun films:

Gebruik nlOndertitels.com om een ondertitel voor je film te vinden. Gebruik vervolgens PocketDivxEncoder V 0.3.60 in plaats van de Stable versie, en druk op de ABC-knop naast de film-inlaad knop.



Ga na het inladen van de gewenste ondertitels verder met Stap 2 hieronder.


Stap 2. PocketDivx Encoder

Start het programma PocketDivxEncoder op. Druk op het mapje naast de witte balk van 1-File to Encode.




Kies nu het gewenste filmbestand (een .Vob bestand, in ons geval), kies het bestand in de output map van DVDShrink.





Kies de engelse audio stream. Zorg dat de instellingen als volgt zijn:

Video quality: 20

Audio quality: 6


Brightness: +6%

Sound: +0%


Druk op de knop Advanced Options.





Kies vervolgens het bijbehorende apparaat, in mijn geval een PDA (Zire 72) met een schermresolutie van 320x240. Als je een Tungsten hebt, klik je daar op.





De rest van de instellingen kun je op het standaard laten staan, zoals op de afbeelding.

Klik vervolgens op Direct Encoding knop, en hij zal het bestand om gaan zetten.





Verplaats het filmbestand (Grootte: 350mb) naar een willekeurige directory op je geheugenkaart, en installeer TCPMP op je Palm, open de applicatie, ga naar File -> Open Files, kies het filmbestand, en veel kijkplezier gewenst!

Groeten, Jeroen

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 24 februari 2006 om 00:19. Reden: Updates aan software
Met citaat reageren