Los bericht bekijken
  #27  
Oud 08 januari 2004, 21:55
B.B.
Guest
 
Berichten: n/a
'oplaadmoeheid'

Uit ervaring weet ik dat onderstaand stukje waar is. In mijn vorige baan maakte ik veel gebruik van een portofoon. Ik ben iemand die altijd de batterij geheel leegmaakt en dan pas weer oplaad. Collega's van mij zette de portofoon aan het eind van de dag altijd weer in de lader. Hun batterij had na een paar maanden een minder capaciteit dan de batterij die ik gebruikte, m.a.w. ik kon nog steeds 2 dagen met de portofoon werken terwijl zijn na 6 uur al weer moesten laden.
Ik houd mij dus maar aan de regel geheel leeg en dan weer geheel vol laden, baat het niet dan schaadt het niet.

Overigens kun je wel direct met de palm werken als deze in de cradle zit zonder dat dit schade c.q effect heeft op het laden. Net als bij een laptop wordt de stroomtoevoer "gesplits" voor laden en voor gebruik.

Oplaadbare batterijen hebben last van het zogenaamde geheugeneffect, of 'oplaadmoeheid': ze zijn sneller leeg naarmate ze vaker worden opgeladen. Dit effect wordt nog versterkt als de batterijen worden opgeladen terwijl ze nog niet leeg zijn.

Groeten,
Barbara
Met citaat reageren