Los bericht bekijken
  #7  
Oud 12 april 2004, 12:02
Chris_Homan Chris_Homan is offline
Aankomende beginner
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 03 maart 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 305
Citaat:
Ik had niet gedacht dat PalmOne zo'n groot marktaandeel heeft in de wereld, aangezien Pocket PC's populairder worden.
In Europa winnen de PPC's inderdaad aan marktaandeel. Dit komt mijns inziens vooral doordat
1) in Europa de marktpenetratie van PDA's nog veel lager ligt dan die van de VS
2) nieuwe gebruikers veelal kiezen voor de naam Microsoft
3) in de VS, de Palm een bijna monopolie positie bezat omdat voor 2002 er geen goed alternatief bestond.

Samen met de hoge penetratie van PDA's maakt het dat er weinig nieuwe PDA gebruikers komen zodat Palm zijn positie kan handhaven in de VS. In Europa was de Palm lang niet zo dominant en was er stevige concurrentie van o.a. de Psion. In de zakelijke markt deed de Palm het ook in Europa goed en zal het dus ook daar goed blijven doen. Ik zie de Palm dus ook in de toekomst zijn aandeel houden in de VS maar in Europa verder onder druk komen. Voorlopig zullen de twee de markt met elkaar delen, waarbij de Palm sterker zal zijn in de (meer profitabele) zakelijke markt en de VS en de PPC in de 'gewone' markt. Niet te vergeten zijn echter de GSM's en iPod-achtige apparaten die steeds meer PDA functionaliteit krijgen. Deze zijn gericht op de niet-zakelijke gebruiker en zullen dus vnl. marktaandeel van de PPC afsnoepen. Ik denk dus ook dat de strijd om de GSM markt van levensbelang zal zijn voor de PDA platforms. Het is nu nog te vroeg om te zeggen wie hier zal winnen; zelfs Symbian maakt hier nog een kans. Ik denk dus dat de uiteindelijke winnaar bepaald wordt door de strijd tussen Microsoft, Symbian en Palm. Hierbij zal niet alleen de voorkeur van de eindgebruiker een rol spelen maar ook die van de grote providers (Vodafone, T-Mobile, etc).

Interessant is ook de vraag in welke vorm we PDA's zullen kennen in de toekomst. Ik denk dat er verschillende categorieën zullen komen met deels overlappende functionaliteiten:
Fun&Games:
1) de game-PDA; spreekt voor zich (bv. de Zodiac)
2) de multimedia-PDA; film, muziek, ebooks, deels overlappend met de game PDA
Zakelijk:
3) de info-PDA; gericht op informatie-overdracht zoals email, internet, telefonie, etc. (via GSM, GPRS, GPS, UMTS, WiFi, etc.)
4) de applicatie-PDA; gericht op een specifieke toepassing, bv medisch, logistiek, financieel
5) de document-PDA; gericht op document creatie (deze markt wordt nu vooral beheerst door de notebooks)

De PDA's van de toekomst zullen m.i. deels overlappend, deels categorie-specifiek en deels modulair worden zodat ieder kan vinden wat hij/zij wil. Het OS-platform dat het beste op deze ontwikkelingen vooruitloopt en de beste OEM relaties onderhoudt zal winnen