Discussie: Palm Treo Pro / 850
Los bericht bekijken
  #88  
Oud 25 februari 2009, 13:15
Mikey Mikey is offline
Lid
Model: Microsoft Smartphone
 
Geregistreerd: 02 februari 2005
Locatie: Maastricht
Berichten: 43
Eerste indruk Treo Pro (na 4 jaar Treo 650)

Sinds vorige week ook overgestapt naar de Treo Pro. Hierbij mijn eerste bevindingen. Moet zeggen, vooralsnog bevalt deze goed. Sowieso fijn om weer eens wat nieuwere "gadgets" op het toestel te hebben, als GPS en Wifi, al moet ik zeggen dat ik er nog niet heel actief gebruik van gemaakt heb.

Wel is WM flink wennen na jaren het overzichtelijke PalmOs te hebben gebruikt. Ik had relatief weinig vastlopers op mijn vorige toestel (Treo 650) alhoewel dat de laatste maanden steeds meer werd. Een grote schoonmaak baatte niet meer, als ik belde was ik blijkbaar steeds moeilijker te verstaan. Tijd dus om over te stappen.

Batterijduur van de Treo valt me zeer mee. Het klopt dat sommige functies diep wegzitten, zoals de wekker. ook mis ik het handige rekenmachientje van de 650, waarop die standaard omrekenfactoren zaten (inch->cm, etc) en alle wiskundige functies. Qua software is de compatibiliteit een stuk verbeterd naar Windows (XP) toe. Synchroniseren is een stuk beter geworden, office werkt makkelijker en beter. Da agenda moet ik nog erg aan wennen. Mijn mail krijg ik nog niet aan de praat: verzenden lukt nog niet.
Bellen gaat prima en ook synchroniseren met de carkit gaat een stuk beter. De 650 pakte alleen de nummers die aan favorites buttons waren toegewezen terwijl de Pro alle contacten pakt. Ook is de gevensuitwisseling beter, namelijk ook bereik en batterijniveau op het scherm van de carkit.

De camera is een stuk verbeterd ten opzichte van de 650. Foto's zijn scherper en van veel betere kwaliteit. Dit zijn kiekjes die je tenminste nog ergens voor kunt gebruiken. Dat kon bij de 650 vaak niet.

GPS heb ik een keer uitgeprobeerd met de trial versie van Webraska. Ik begrijp dat het programma de kaarten ophaalt van internet. Werkt op zich goed maar je moet een abonnement nemen en dat is vrij prijzig, zeker als je het internetgebruik erbij rekent (is overigens "afgekocht" in mijn corporate abo, maar in deze tijd de vraag hoe lang nog). Wel valt me op dat er relatief veel van internet gebruik wordt gemaakt. Ik was gewend om daar erg spaarzaam mee om te gaan, maar wegens onbekendheid met het systeem lukt dat nog niet echt goed: te pas en te pas ga ik het internet op, dan weer via Wifi, dan weer via G3 en dan weer via iets anders, de incoontjes zijn legio. Qua GPS ben ik er nog niet uit welk programma te installeren. TomTom 6 lijkt verouderd maar de kritieken op andere programma's (bv Route 66) zijn dusdanig slecht dat ik daar niet over pijns. Iemand een suggestie?

Ik ga me nog eens goed verdiepen in de progjes voor WM 6.1, want de basisuitrusting lijkt karig qua software. Inmiddels kreeg ik wel de NL handleiding (dank Wattje!) maar die beschrijft maar weinig software. Zo weet ik niet wat ik met veel van de meegeleverde progjes kan of moet (Quick GPS, Streaming media, Worldmate) maar dat zal wellicht ook zijn omdat ik niet zo in de MSN-scene zit. Veel van die progjes lijken niet te werken (IE blijft zoeken maar er gebeurt niets). Ik kan dus nog niet echt zeggen wat ik mis, omdat ik nog niet alle standaard software heb kunnen bekijken. Suggesties voor absolute musthaves onder WM 6.1?

Mijn eerste ervaring is echter positief. Nu maar hopen dat deze Pro ook weer zo goed bevalt als de Treo 650 zodat ie vier jaar meegaat.
Met citaat reageren