Los bericht bekijken
  #4  
Oud 29 maart 2007, 23:20
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Het is natuurlijk moeilijk te zeggen, maar ik ben zelf van plan het uit te zingen met mijn stokoude Treo 650 totdat er een nieuwe PalmOS uitkomt, wat ik zeer hoop. Als ik aan het eind van dit jaar nog niets concreets heb gehoord, dan doe ik het van de hand.

Je moet niet vergeten dat in de laatste jaren er geen nieuwe PalmOS handhelds meer uitgekomen zijn, en maar 1 nieuwe PalmOS Treo GSM, de Treo 680. Palm heeft echter wel laten weten dat ze dit platform willen blijven ondersteunen, en ik geloof ze dan ook dat ze met iets bezig zijn. Maar hoe lang het duurt? Misschien is het wel too little, too late.

Marktaandeel van Palm is nu zo'n 4%, tegen Symbian van 50% en Windows Mobile van 12%. (zie hier). In Amerika wordt veel meer PalmOS gebruikt dan in Europa.

Het steeds kleiner wordende marktaandeel voor PalmOS heeft wel tot gevolg dat alle leuke nieuwe dingen (Opera Mobile browser, Skype Client etc.) steeds minder ondersteund wordt. Want waarom zou je investeren in iets wat zichzelf, door het steeds kleinere marktaandeel, toch niet terugverdiend?

Ik heb het al eerder uit proberen te leggen aan een Palmfanaat die zo blind Palmgek was dat hij niet inzag hoe een kleiner marktaandeel schadelijk zou kunnen zijn voor het Palm-platform: hoe minder gebruikers, hoe minder ontwikkelaars er voor Palm kiezen, hoe kleiner het aanbod wordt, hoe minder mensen voor het Palm-platform kiezen, etc. etc. Het is dus een cirkel. Kijk maar naar Tomtom, die doet ook steeds minder moeite om nieuwe versies Palm-compatible te maken. Enerzijds omdat Palmsource's documentatie over het PalmOS niet geweldig is, zeker met het nvfs -geheugen, en anderzijds omdat ze maar voor zo'n piepklein deel voor de markt ontwikkelen, dat ik het niet vreemd vind als ze zeggen: ja, het is wel goed met jullie.

Maargoed. Ik laat graag het woord nu aan een PalmOS aanhanger die wel een glorieuze toekomst voor het PalmOS ziet.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 29 maart 2007 om 23:30.
Met citaat reageren