Discussie: Nieuw model palm?
Los bericht bekijken
  #15  
Oud 17 juni 2005, 18:18
remco remco is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: omg. Den Haag
Berichten: 131
Leuke thread. Nu maar hopen dat bij Palm iemand Nederlands begrijpt. Ik zal ook mijn voorkeur geven (en onderbouwen).

De combinatie die ik nu gebruik:

- SONY TH55 met 1GB MS Pro
- Nokia 6310i
- Wireless netwerk thuis (en elders...)

Ik zal voor mijn voorkeuren de TH55 als referentie gebruiken (die ken ik, naast de ouwe trouwe Palm IIIx die het nog steeds prima doet).

Combinatie PDA-telefoon
In de eerste plaats zit ik niet echt te wachten op de combinatie PDA en telefoon, want ik bel enorm veel voor mijn werk, maar wil dan mn Palm (nou ja, Clie dan) gewoon kunnen gebruiken (en een Bluetooth-oortje is niks voor mij).
De combinatie TH55-6310i is voor mij ideaal: De Nokia heeft een schier onuitputtelijke accu (echt onvoorstelbaar) en de Sony houdt het eveneens lang vol. Daarnaast koppelen de twee prima met Bluetooth, zodat ik GPRS gebruik als ik op reis ben en de beurskoersen even wil weten of als ik even op MSN wil zijn (Jullie hebben toch allemaal wel het goed werkende Chat Anywhere?).

WiFi
In de buurt van WiFi-punten kun je fantastisch werken op een PDA. Sommigen willen een landscape browser-scherm en dat kan helaas niet op de TH55. Nu vind ik een portrait scherm zeer bruikbaar als je heel goede ogen hebt, want je kunt de pagina dan heel klein op het scherm zetten. Dankzij de hoge resolutie kun je het dan toch nog lezen. Toegegeven, WiFi op de TH is niet onvoorwaardelijk stabiel en je valt nog wel een enkele keer in een soft reset . Helaas, helaas.
Maar hoe dan ook: ik vind Bluetooth EN WiFi ideaal.
NB: Iedereen met WiFi en een server thuis: nog even snel SmbMate gratis downloaden nu het nog kan... het freeware programma werkt echt goed, maar wordt nu commercieel...

Keyboard
Nou de toetsenbord-discussie. Dat is vooral een zaak van hoe je je PDA gebruikt. Ik vind het schrijven de ideale manier van invoeren voor korte dingen, zoals afspraken of heel korte notities. Voor lange verhalen is het schrijven niks, al was het maar omdat de gebruikte touch screens dat niet heel lang volhouden. Aangezien ik weinig verhalen schrijf, wil ik liever schermoppervlak hebben dan ee toetsenbord.

Resolutie scherm
Resolutie: kan niet te hoog zijn. De TH55 is 480x320 en dat is echt prima (maar meer mag gerust...); zelfs voldoende om een speelfilm in het vliegtuig te bekijken of zo. Minder zou voor mij niet meer acceptabel zijn.

Form factor en gewicht
De TH55 is qua maat uitstekend voor een borstzakje, maar het gewicht is aan de hoge kant. Het gaat, maar je overhemd hangt scheef door het gewicht. De nieuwe Palm met harddisk is eigenlijk te dik voor borstzakjes. Gewicht: 150gr max, zou ik zeggen. Meer is niet leuk als je de PDA in een borstzakje wilt dragen.

Hard Disk
Hard Disk: lekker veel ruimte, maar gebruikt per definitie meer stroom dan flash geheugen en is hoe dan ook kwetsbaarder. Qua snelheid maakt het weinig uit voor PDA-gebruik. Helaas is flash geheugen nog steeds prijzig als je 1GB en meer wilt, zeker als je aan een Memorystick (Sony) vast zit (want je wilt bij 2GB ook geen langzame versie...).

Geluid
MP3 moet (ik reis veel); geluidsopname: waarschijnlijk voor 9 van de 10 gebruikers zinloos, maar ik gebruik het nogal eens, bijvoorbeeld om belangrijke besprekingen op te nemen. Tijdens een lange presentatie met een klant kun je nog wel eens je concntratie verliezen en je kunt een gemist punt vliegensvlug opzoeken. De opnamekwaliteit van de Sony is i.e.g. spectaculair goed te noemen en als je een paarhonderd MB vrij hebt, kun je laaaang opnemen.

Camera
tja... de TH55 heeft een matige VGA-camera. Zo op het eerste gezicht volslagen zinloos, maar ik gebruik hem toch heel vaak. Vooral om thuis even wat belevenissen te tonen, waarna de plaatjes weer weg gaan. Of om een paar mooie acties van mijn voetballende E-zoon op te nemen, zodat hij de beelden aan zijn moeder kan laten zien. Belabberde kwaliteit, maar net leuk voor eenmalig even kijken. Een betere camera (1Mpix is voldoende, maar de lens en sensor van deze is echt slecht) zou ik zker kunnen waarderen, maar het is niet essentieel.

Batterijgebruik
Als je de TH55 goed gebruikt gaat de accu erg lang mee (per lading). Bluetooth hakt er wel erg in. Afhankelijk van je situatie kan batterijlevensduur erg belangrijk zijn. Een Palm T3 is sneller voor veel dingen, maar die vreet acculadingen . De DSP chip in de TH55 maakt dat MP3 spelen geen CPU-tijd kost en nauwelijks batterijen.


Samengevat:
- beslist hoge resolutie (min 480x320)
- Wifi EN BT
- Geen keyboard
- telefoon: tsja... voor mij niet.
- batterijduur zeer belangrijk
- geheugen: voor Palm-PDAs is 32 aigenlijk altijd genoeg... koop gewoon een GROTE flashkaart.
- hard disk: liever niet; te kwetsbaar. Dan liever wat meer geld voor flash
- camera: niet essentieel, maar leuke gadget.

Remco

PS: Downloaden dus: SmbMate en Chat Anywhere (lol)
__________________
Groetjes, Remco

rb_spam@xs4all
Met citaat reageren