Los bericht bekijken
  #50  
Oud 11 mei 2005, 08:27
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen
Ja, en als dat dan niet alleen voor de studenten is maar ook voor anderen bereikt de onderwijsinstelling alleen maar beter z'n doel.
Que? als wat alleen voor de studenten is? Welk doel? Misschien helpt het als je wat vaker citeert.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Newspaz
En mag ik nog maar eens een keer opmerken dat open-source software niet per definitie gratis hoeft te zijn en dat er dus geen sprake hoeft te zijn van oneerlijke concurentie.
Volledige open-source software waar je voor moet betalen heet een distributie. Voorbeeld: een bedrijf als Suse dat probeert een door iemand anders geprogrammeerd project ietwat aan te passen en dan te verkopen. In ruil voor de betaling krijg je een CD, een handboek en support voor zover ze die kunnen geven. De oneerlijke concurrentie bestaat uit het feit dat Suse geen core developers (dure jongens!) hoeft te betalen en hun prijs veel lager of winstmarge dus veel hoger kan zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Newspaz
Even oneerlijk als freeware dus.
Klopt, maar in tegenstelling tot opensource projecten is er bij freeware meestal sprake van kleine projecten die commercieel niet interessant zijn (met alle respect: de markt voor progjes als Schoolwerk, Overhoren en FBTV is simpelweg te klein) en dus ook geen oneerlijke concurrentie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bram
of mag ik Microsoft niet noemen in een closed source voorbeeld omdat ze hun code ook deels delen, en daarom de voordelen hebben van open source?
Een typisch voorbeeld van hoe het wel zou moeten (en geloof me: ik ben geen Microsoff fan): de core blijft bij MS waarbij sommige gedeelten aan te passen zijn aan de wensen van de gebruiker. Hier is niets mis mee: MS tevreden omdat ze hun geld krijgen en de klant tevreden omdat ze "custom build" software krijgen. Over de implementatie van dit concept door MS heb ik het even niet .
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren