Discussie: [Tip] Wat is SDHC?
Los bericht bekijken
  #3  
Oud 15 september 2006, 08:29
Leo's schermafbeelding
Leo Leo is offline
da Vinci
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 24 november 2000
Locatie: Zetten
Berichten: 85
Wat ik uit de documentatie van Sandisk begrijp, is het enige verschil tussen SD en SDHC het bestandsysteem: FAT32 i.p.v. FAT16 (of FAT). Dat verklaart ook de compatibiliteit die in het schema van Sandisk staat. Een SD kaart kan prima in een SDHC host gelezen worden. Windows XP leest ook nog steeds FAT16 dragers.
Ik herinner mij dat er eens iets gepubliceerd is over een onofficiele FAT32 driver op van oorsprong FAT16 Palm types, zoals de T|E, de T3 en de T5. Met deze driver zouden de nieuwe kaartjes ook op de oudere machines gelezen moeten kunnen worden. Ik heb verder overigens niets meer gehoord over deze driver.
De onofficiele driver was een aanpassing van de driver van de Lifedrive. Als deze driver niet alleen gebruikt wordt voor de HD van de Lifedrive, maar ook voor de SD kaartlezer, dan kunnen Lifedrives de nieuwe SDHC kaartjes mogelijk al lezen.
Behalve het bestandsysteem, kan het zijn dat de snelheid ook nog een probleem is. 6 MB/s is best wel hoog. Ik kan niet inschatten of dat softwearematig op te lossen zou zijn, of dat dit een hardwareprobleem kan opleveren.
__________________
Leo
--------------
to palm or not to palm, that is the difference
Met citaat reageren