Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm Treo

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Bekijk resultaten enquête: 'Vergeet' jouw Treo 680 de tijd na de batterij eruit gehaald te hebben?
Ja 21 87,50%
Neen 3 12,50%
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 23 februari 2008, 22:03
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Vergeet jouw Palm Treo 680 de tijd wel eens na een reset?

Ik heb hier en daar op fora wel eens gelezen over mensen die klagen dat de systeemtijd van hun Treo 680 (en ook de Amerikaanse Treo 755p heeft daar last van) niet meer synchroon loopt met de daadwerkelijke tijd wanneer de batterij er een tijdje uit is gehaald (voor een reset of bij het wisselen van batterij oid). En dat handmatige aanpassing van enkele minuten naar voren, na een reset , noodzakelijk is.

Voorbeeld: het is nu 23:05. Ik haal de batterij er 10 seconden uit, stop hem weer in, en meteen na het opstarten, als de echte tijd 23:08 is, staat de systeemtijd van het toestel op 22:50 en moet ik het dus manueel aanpassen.

Ik wil graag weten, wie heeft daar last van?
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 23 februari 2008 om 22:14.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 februari 2008, 22:14
postbus31's schermafbeelding
postbus31 postbus31 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Jeroen
Model: Overig
 
Geregistreerd: 04 augustus 2005
Locatie: De mooie provincie Groningen
Berichten: 673
Yep, gaat hier idd ook niet goed.
Ik sync de tijd daarna altijd ff via NvBackup.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 februari 2008, 00:13
wimklei wimklei is offline
Senior lid
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 28 augustus 2006
Locatie: Onder de rook van Groningen
Berichten: 58
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Ik heb hier en daar op fora wel eens gelezen over mensen die klagen dat de systeemtijd van hun Treo 680 (en ook de Amerikaanse Treo 755p heeft daar last van) niet meer synchroon loopt met de daadwerkelijke tijd wanneer de batterij er een tijdje uit is gehaald (voor een reset of bij het wisselen van batterij oid). En dat handmatige aanpassing van enkele minuten naar voren, na een reset , noodzakelijk is.

Voorbeeld: het is nu 23:05. Ik haal de batterij er 10 seconden uit, stop hem weer in, en meteen na het opstarten, als de echte tijd 23:08 is, staat de systeemtijd van het toestel op 22:50 en moet ik het dus manueel aanpassen.

Ik wil graag weten, wie heeft daar last van?
wekelijks gemiddelt 5 stuks(125 stk in beheer) ter hand voor harde reset en/of software fouten
(gebruikers mogen hier niets zelf doen )
en allemaal het zelfde > ALTIJD > soft rest en tijd klopt niet
dus is een "normaal"verschijnsel

Wimpie
__________________
HTC Tytn II wm6.1
centro
treo 680
treo 650
palm TX
palm E2
palm T5
palm T3
palm T2
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 februari 2008, 01:27
Phobophile Phobophile is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 24 december 2005
Berichten: 79
Net uitgeprobeerd en geen last van. Heb de batterij er ongeveer een halve minuut uitgehaald. Die halve minuut was ik wel 'kwijt'.

Mijn Treo synct de datum en tijd bij iedere hotsync met het gratis progje TimeSync XT overigens. Erg prettig.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 februari 2008, 08:06
wimklei wimklei is offline
Senior lid
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 28 augustus 2006
Locatie: Onder de rook van Groningen
Berichten: 58
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phobophile Bekijk bericht
Net uitgeprobeerd en geen last van. Heb de batterij er ongeveer een halve minuut uitgehaald. Die halve minuut was ik wel 'kwijt'.

Mijn Treo synct de datum en tijd bij iedere hotsync met het gratis progje TimeSync XT overigens. Erg prettig.
Dus wel last van in de zin hij doet het ook
Geen last van in de zin je synct daarna weer en tijd word bijgesteld
__________________
HTC Tytn II wm6.1
centro
treo 680
treo 650
palm TX
palm E2
palm T5
palm T3
palm T2
Met citaat reageren
  #6  
Oud 24 februari 2008, 09:37
Phobophile Phobophile is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 24 december 2005
Berichten: 79
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wimklei Bekijk bericht
Dus wel last van in de zin hij doet het ook
Geen last van in de zin je synct daarna weer en tijd word bijgesteld
Nou ja, ik had de indruk dat de TS iets anders bedoelde. In zijn voorbeeld gaat de klok een kwartier terug. Bij mij loopt de klok zolang 'ie zonder batterij zit gewoon niet door.

Misschien kan Gazpacho uitsluitsel geven of ik hem goed begrepen heb...
Met citaat reageren
  #7  
Oud 24 februari 2008, 12:38
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Soms als ik een geheugenintensief programma gebruik zoals Opera Mini dan gaat de klok wel een kwartier achteruit. Soms als ik normaal de batterij eruit haal, staat de klok stil in de tijd dat de batterij eruit is en er een reset wordt uitgevoerd (zo'n 1-2 minuten).

Maar hoe dan ook zelfs met de oude batterij-Palms (m100, Palm III) liep de klok door, zoals alle andere elektronische apparaten, dus ik snap niet waarom dit bij de nieuwste Palms niet kan, zeker als de batterij eruit wippen de enige vorm van reset is die overgebleven is.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #8  
Oud 24 februari 2008, 12:48
huplahoi
Guest
 
Berichten: n/a
Met mijn treo 680 had ik dit ook, maar ik vermoed dat er een onderscheid dient gemaakt te worden.
A. het toestel loopt vast -> resetten , brengt je terug in de tijd. Ik veronderstel dat hij net voor het vastlopen, een paar - voor hem niet essentiële - services probeert uit te zetten, om zijn processorkracht te concentreren

B. batterij in en uit of zelf (zonder enige reden) resetten : tijd blijft, of de paar seconden van het resetten ben je kwijt.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 24 februari 2008, 13:15
Athropos's schermafbeelding
Athropos Athropos is offline
Borrelbeheerder
Voornaam: Peter
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 01 april 2005
Locatie: Breda
Berichten: 929
Stuur een bericht via ICQ naar Athropos Stuur een bericht via MSN naar Athropos Stuur een bericht via Yahoo naar Athropos Stuur een bericht via Skype™ naar Athropos
Of ik er last van heb weet ik niet echt.
De Treo's. Abacus en Lifedrive zijn nooit zo lang van de stroom.
PLus heb Timecopy op mijn pc staan die bij elke hotsync alles bij werkt.
Stroom, weer en tijd zijn noodzakelijk bij mijn werk, dus die zijn altijd optimaal.
Ik heb geen moment dat ik zonder deze 3 ben.
__________________
De Softwarepacks voor de elke Palmgebruiker.

Hoeveel Palm Apparaten heb jij?

Ontmoet graag mensen uit de hele wereld zonder (voor)oordelen.

"Computers are like Old Testamants Gods; Lots of rules and no mercy"
Met citaat reageren
  #10  
Oud 24 februari 2008, 13:34
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Ik geloof dat er een aantal mensen 'Neen, ik vind het niet erg' verwarren met 'ja, er gebeurt iets met de systeem tijd waardoor de tijd niet meer synchroon loopt'

Maar ik heb ook eens op een paar andere fora gevraagd, en het lijkt dat alle toestellen na de Treo 680 (755p, Centro) hier last van hebben. Als je toestel crasht, gaat de systeemtijd niet synchroon lopen, en ook als je de batterij eruit haalt, gaat de systeemtijd niet synchroon lopen.

Dit zou natuurlijk nooit mogen gebeuren. Zelfs als je PC hangt dan gaat de systeemklok rustig verder. Oudere Palms doen dit ook, WM-toestellen, Nokia's etc. iedereen en alles doet dit behalve de nieuwere PalmOS smartphones. Dat er 3rd party software nodig is om deze fout op te vangen, is geen excuus. "Ik heb geen betrouwbare auto nodig want ik heb een abonnement op de wegenwacht" .

Vervelend, zo'n klokbug.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #11  
Oud 24 februari 2008, 13:49
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Nog maar een keer geprobeerd. Het is 14:45 op de systeemtijd van de Palm én op mijn Windows desktop.

Batterij er 5 seconden uit gehaald, en er weer in. Direct na het opstarten is de tijd op de Palm 14:44 (één minuut vroeger!) en de werkelijke tijd op mijn computer 14:48.

Vier minuten verschil opeens. Echt raar.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #12  
Oud 24 februari 2008, 16:12
Phobophile Phobophile is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 24 december 2005
Berichten: 79
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Dit zou natuurlijk nooit mogen gebeuren. Zelfs als je PC hangt dan gaat de systeemklok rustig verder. Oudere Palms doen dit ook, WM-toestellen, Nokia's etc. iedereen en alles doet dit behalve de nieuwere PalmOS smartphones. Dat er 3rd party software nodig is om deze fout op te vangen, is geen excuus. "Ik heb geen betrouwbare auto nodig want ik heb een abonnement op de wegenwacht" .

Vervelend, zo'n klokbug.
Mmh, als je de BIOS-batterij uit je pc haalt betwijfel ik of de klok gewoon verder loopt. Mijn vorige telefoon, Nokia 6100, was bij het verwisselen van de batterij de tijd en datum direct kwijt. Zo gek vind ik het eigenlijk niet.

Verder heb ik vastgesteld dat als je een softwarematige soft reset doet (ik doe dat altijd met Resco Backup) de klok tot op de seconde gelijk blijft lopen. Zolang dit het geval is vind ik niet dat er sprake is van een bug. Welke klok kan nu zonder stroom lopen (opwindklokken daargelaten )?
Met citaat reageren
  #13  
Oud 24 februari 2008, 16:29
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Je moet bij het ontwerpen van een telefoon altijd een backupbatterij of in ieder geval een condensator met genoeg spanning erin laten om de klok een paar minuten te blijven laten lopen. Als dit wegens ruimtegebrek of iets dergelijks niet kan, dan moet het niet zo zijn dat de enige mogelijkheid om bij een vastloper een reset te doen de batterij eruit wippen is. Maak dan een resetpiefje, zoals op alle andere Palms.

Je vergelijking met de BIOS batterij klopt dan ook niet helemaal: als jij de stroomkabel even uit je PC haalt om de PC bijvoorbeeld even te verplaatsen, en 5 minuten later plug je hem er weer in, dan loopt de Bios nog gewoon synchroon, júist door die Bios batterij die als backup fungeert. Zo'n backup is niet aanwezig op de Treo 680 en bovendien dwing je gebruikers bij een vastloper een reset uit te voeren op de manier die juist tot tijdverschuivingen leidt.

Als jij de accu van je laptop verwisselt, dan blijft de klok ook nog synchroon lopen. Dit is de juiste analogie met de verwisselbare batterij van de Treo, en niet zo'n BIOS knoopcel batterij.

Daarnaast kon je met de Treo 650 wel de batterij eruit wippen zonder dat de klok niet meer synchroon loopt.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #14  
Oud 24 februari 2008, 16:43
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Trouwens, het is niet eens dat de klok stil blijft staan, of op 0:00 gaat staan, maar het springt 1 tot 15 minuten terug. Ik snap niet wat voor feature dit is.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #15  
Oud 24 februari 2008, 18:56
Phobophile Phobophile is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 24 december 2005
Berichten: 79
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Je moet bij het ontwerpen van een telefoon altijd een backupbatterij of in ieder geval een condensator met genoeg spanning erin laten om de klok een paar minuten te blijven laten lopen. Als dit wegens ruimtegebrek of iets dergelijks niet kan, dan moet het niet zo zijn dat de enige mogelijkheid om bij een vastloper een reset te doen de batterij eruit wippen is. Maak dan een resetpiefje, zoals op alle andere Palms.

Je vergelijking met de BIOS batterij klopt dan ook niet helemaal: als jij de stroomkabel even uit je PC haalt om de PC bijvoorbeeld even te verplaatsen, en 5 minuten later plug je hem er weer in, dan loopt de Bios nog gewoon synchroon, júist door die Bios batterij die als backup fungeert. Zo'n backup is niet aanwezig op de Treo 680 en bovendien dwing je gebruikers bij een vastloper een reset uit te voeren op de manier die juist tot tijdverschuivingen leidt.

Als jij de accu van je laptop verwisselt, dan blijft de klok ook nog synchroon lopen. Dit is de juiste analogie met de verwisselbare batterij van de Treo, en niet zo'n BIOS knoopcel batterij.

Daarnaast kon je met de Treo 650 wel de batterij eruit wippen zonder dat de klok niet meer synchroon loopt.
Akkoord.
Hoewel ik toch moet zeggen dat ik die echte grote verschuivingen niet heb bij het verwijderen van de batterij. Verder scheelt het dat ik de batterij toch nooit verwijder, omdat ik zo goed als nooit vastlopers heb en indien nodig softwarematig de reset uitvoer (kan natuulijk niet als 'ie echt vastgelopen is). Heb er dus in ieder geval geen last van dit euvel.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 24 februari 2008, 20:11
RolfY's schermafbeelding
RolfY RolfY is offline
Forumbikkel
Voornaam: Rolf
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 14 juni 2005
Locatie: Heerhugowaard
Berichten: 241
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Trouwens, het is niet eens dat de klok stil blijft staan, of op 0:00 gaat staan, maar het springt 1 tot 15 minuten terug. Ik snap niet wat voor feature dit is.
Ja ik heb er ook last van (mega irritant)!
Die 1 tot 15 minuten willen bij mij wel eens wat meer zijn, het varieerd van 1 minuut tot vele uren. Met name als je een vastloper hebt (je weet wel er zou iets moeten gebeuren, het staat op het scherm maar de treo reageert helemaal nergens op) wil het verschil nog wel eens groter worden.

Overigens de klok in mijn bios loopt ook niet gelijk (iets langzamer), maar dan kan ik nog enigzins in de tijdsaanduiding vertrouwen, want het verschil is niet meer dan ettelijke minuten, bij mijn Treo is het verschil veel groter en kan (durf) ik niet meer in de tijdsaanduiding te vertrouwen. Vandaar na iedere reset en minimaal 1x per dag een synchronisatie met een atoomklok.
__________________
Vroeger: M500 - T3 - Treo 680
Nu: Pre, Centro electric blue (als backup) en Flashdrive (16 Gb)
Reserve: Nog een Centro (zwart)

Laatst gewijzigd door RolfY; 24 februari 2008 om 20:14. Reden: aanvulling
Met citaat reageren
  #17  
Oud 24 februari 2008, 21:35
R. Kuiten's schermafbeelding
R. Kuiten R. Kuiten is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 19 november 2003
Locatie: Eindhoven
Berichten: 58
Hallo Allemaal,

Ik heb hetzelfde probleem, maar heb het makkelijk opgelost met NetClock (freeware programma via Freeware Palm: the one and only site for downloading freeware files for PalmOS handhelds.) of rechtstreeks via Welcome to FocV Project (maar deze site is tijdelijk in onderhoud)

Gewoon de klok syncen met een atoomklok via het internet.

Werkt perfect

Gr,

Rob
Met citaat reageren
  #18  
Oud 26 februari 2008, 18:42
KarelSmout KarelSmout is offline
Junior lid
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 19 februari 2008
Berichten: 7
Jazeker heb ik dat ook!
Ik heb de halve dag besteed aan het upgraden van mijn ROM naar 1.12 (bijna gelukt inmiddels...), en heb alleen al vandaag minstens 5 keer de klok een stukkie naar voren gezet.
Mijn record, dat alweer een paar maanden oud is, ligt op 14 minuten. Toen dacht ik nog dat ik eerst was gaan achterlopen, om dat pas echt te ontdekken bij de reset . Maar de soft reset is de oorzaak.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:48.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023