Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 16 oktober 2007, 06:00
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
[Gerucht] Vernieuwde Chatteremail onderdeel van toekomstige Palm OS II

Chatteremail is een van de beste mailprogramma's voor de PalmOS. Palm had de ontwikkelaar, Marc Blank, een tijd geleden had gevraagd om bij Palm te komen werken. Er is nu officieus bevestigd dat Chatteremail in de nieuwe PalmOS terugkomt.

Volgens een post op de website Treocentral heeft Marc Blank recentelijk een kleine update uitgebracht voor zijn uitstekende PalmOS e-mail applicatie Chattermail. Deze nieuwe versie (3.0.9) voegt ondersteuning voor de Palm Centro smartphone en verbetert de weergave van Yahoo IMAP mail. Marc's opmerkingen in deze post benadrukken het gegeven dat de actieve ontwikkeling van Chattermail is gestopt.

Marc Blank, nu in dienst bij Palm, geeft op een minder subtiele wijze ook aan dat het werk goed vordert in het vernieuwen van Chattermail als een belangrijk deel van het toekomstige Palm OS II besturingsysteem dat op Linux is gebaseerd. Helaas mag hij hier naar eigen zeggen verder niet al teveel over uitwijden, dus het is nu afwachten op hoe het resultaat wordt.

Met dank aan Bluevoice voor de submit!


Bron: New Version of ChatterEmail Released
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 4746-s2k21rymm6i.jpg‎ (28,4 KB, 2x gelezen)
Bestandstype: gif 4747-q4bh8ctjewr.gif‎ (21,4 KB, 7x gelezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 oktober 2007, 07:57
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Zou dit betekenen dat Palm toch een adequate toekomststrategie heeft?
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 oktober 2007, 09:11
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Dat hebben ze wel, ik vrees alleen dat het voor Europa te laat zal zijn. In Amerika blijven ze "snelle" toestellen uitbrengen zoals (CDMA + EVDO) zodat gebruikers het langer uithouden met het huidige PalmOS. In Europa volgen ze de Windows Mobile stategie (omdat het huidige PalmOS niet met UMTS onderweg kan).

18 maanden totdat PalmOS II uitkomt is best lang. Of Palm op dat moment nog de Europese markt zal weten te veroveren is nog maar een vraag. Hangt sterk samen met de (vormgeving van de) hardware.
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 oktober 2007, 10:03
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bluevoice Bekijk bericht
Hangt sterk samen met de (vormgeving van de) hardware.
Dat denk ik ook. Dan wordt het trouwens wel een stuk lastiger om nog iets zinnigs te kunnen schrijven over de toekomst van Palm. Zo schijnt die Centro het bijvoorbeeld best te doen, met name ook vanwege het uiterlijk. Terwijl de 'kenners' en fanboys de Centro nou juist een mislukking vinden..
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 oktober 2007, 10:35
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Ik vind de Centro helemaal niet een mislukking (als ik mezelf een fanboy en kenner mag noemen ). Wacht maar tot je hem in de hand hebt gehad. De formfactor is zo gek nog niet voor een "instapmodel".

Ik zie de volgende voordelen: kleiner toestel met snel Internet (dit wil toch elke 680 gebruiker of niet?). Een Europese versie (GSM + GPRS) is dan ook minder aantrekkelijk, want sneller kun je er niet mee Internetten.

Voor de rest: accuduur vergelijkbaar met de 680, zelfde camera (1,3 MP).

Bottom line: het is niet een high end toestel waar wij als Power Users op zitten te wachten, maar als instapmodel is het een prima toestel.
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 oktober 2007, 10:45
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bluevoice Bekijk bericht
Ik vind de Centro helemaal niet een mislukking (als ik mezelf een fanboy en kenner mag noemen ). Wacht maar tot je hem in de hand hebt gehad. De formfactor is zo gek nog niet voor een "instapmodel".
Je noemt je maar zoals je wilt Overigens vind ik de Centro ook niet mislukt. Als dat model voor Palm een nieuwe melkkoe, a la de Zire, wordt, vind ik het best.
Citaat:
Bottom line: het is niet een high end toestel waar wij als Power Users op zitten te wachten, maar als instapmodel is het een prima toestel.
Dat is precies wat ik bedoel. Maar de beginnende gebruiker zal er uiterst tevreden mee zijn.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 16 oktober 2007, 13:48
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Terwijl de 'kenners' en fanboys de Centro nou juist een mislukking vinden..
Hoe kom je daar nou bij?

De reviews van de Centro in Amerika zijn best positief: mensen zien er brood in. Het is alleen niet zo dat er een superdeluxegeweldigproduct op de markt is gezet, en dat het waarschijnlijk niet zo'n sensatie zal worden als de Blackberry Pearl. Wat jij misschien bedoelt is dat de Centro huidige PalmOS-gebruikers die happy zijn met hun huidige Treo weinig aanknopingspunten biedt om te upgraden, behalve als ze een kleiner scherm en kleiner toetsenbord willen.

Palm heeft hiermee het assortiment verbreed, en niet noodzakelijk een 'opvolger' voor bestaande modellen op de markt gegooid.

Vergeet niet dat de Centro gewoon 3G heeft met het EVDO CDMA-netwerk tegen een respectabele prijs, maar dat als het ding naar Europa komt, het waarschijnlijk gewoon weer op GPRS/EDGE rond gaat sjokken.

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 16 oktober 2007 om 13:55.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 16 oktober 2007, 13:53
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho
Vergeet niet dat de Centro gewoon 3G heeft met het EVDO CDMA-netwerk, en dat als het ding naar Europa komt, het waarschijnlijk gewoon weer op GPRS/EDGE rond gaat sjokken.
That I was saying

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bluevoice
In Amerika blijven ze "snelle" toestellen uitbrengen zoals (CDMA + EVDO) zodat gebruikers het langer uithouden met het huidige PalmOS. Een Europese versie (GSM + GPRS) is dan ook minder aantrekkelijk, want sneller kun je er niet mee Internetten.
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #9  
Oud 16 oktober 2007, 13:55
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Laat ik er van maken: "veel kenners en fanboys vinden de Centro een mislukking". Is dat beter?
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 16 oktober 2007, 13:56
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Wat Bluevoice zegt.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 16 oktober 2007, 14:11
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
@Metck: het ging hun (veel kenners en fanboys) lees in eerste instantie om het uiterlijk van het toestel, daarom zei ik in het begin, wacht maar totdat je hem zelf in je handpalm hebt, het is (naar mijn mening) niet een onantrekkelijk toestel. Volgens mij moet je de zin als volgt aanpassen:

"Veel Europese kenners en fanboys zijn van mening dat een Europese versie van de Palm Centro niet aansluit bij hun behoeften en laten dit toestel liever over aan beginnende smartphone gebruikers".

@Gaz: was de Blackberry Pearl ook een instapmodel dan? Anders klopt de vergelijking met de Centro namelijk niet. (ben niet zo thuis in RIM toestellen)
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #12  
Oud 16 oktober 2007, 14:19
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bluevoice Bekijk bericht

"Veel Europese kenners en fanboys zijn van mening dat een Europese versie van de Palm Centro niet aansluit bij hun behoeften en laten dit toestel liever over aan beginnende smartphone gebruikers".
Wat denk je dan van: ""Veel Europese kenners en fanboys zijn van mening dat een Europese versie van de Palm Centro niet aansluit bij hun behoeften en zien dit als een volgend bewijs dat Palm(OS) op weg is naar de ondergang. Beginnende gebruikers zien de Centro echter best zitten en kopen het ding dan ook"?
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #13  
Oud 16 oktober 2007, 14:21
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bluevoice
@Gaz: was de Blackberry Pearl ook een instapmodel dan? Anders klopt de vergelijking met de Centro namelijk niet. (ben niet zo thuis in RIM toestellen)
Um... de Pearl zou ik omschrijven als de eerste consument-gerichte Blackberry met multimedia-mogelijkheden. Wel degelijk de goedkoopste Blackberry van die tijd, gericht op de massa. Net als de Centro, ook gericht op de massa.

Wat belangrijker is, is het effect van de Pearl op de algemene verkoop van Blackberries: woekerwinsten zijn er gemaakt door RIM sinds dat ding uit is. RIM is wat mij betreft het enige bedrijf dat op dit moment de zo vaak genoemde 'explosieve groei op de smartphonemarkt' echt helemaal waarmaakt, en dat in de nabije toekomst ook nog gaat doen. Die lui zijn echt goed bezig op de een of andere manier.

Natuurlijk wil Palm hetzelfde bereiken met de Centro, maar ik weet niet of dat helemaal gaat lukken. Dat de Centro waarschijnlijk in verkoopaantallen de meest verkochte Treo tot nu toe wordt, zie ik wel zitten.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #14  
Oud 16 oktober 2007, 14:36
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
@ Gaz: dank voor je uitleg.

@ metck: als je van doomdenken houdt dan klopt het gedeelte waarin je aangeeft dat het "een volgend bewijs dat Palm(OS) op weg is naar de ondergang".

Zie het als volgt: het PalmOS dat wij kennen is dood = ondergang van een besturingsysteem (niet van het bedrijf zelf).

Ik zie het positief in: Palm is een nieuw, beter, krachtig besturingsysteem aan het ontwikkelen met een aantal sterke applicaties (om even terug te komen op Chatteremail ). Misschien doen ze dan opnieuw een aangepaste versie van Opera bij i.p.v. Blazer (zoals bij de Foleo). Dat dit even duurt is jammer, maar de intentie is duidelijk.

Verder denk ik dat je het bedrijf en het OS van elkaar moet scheiden. Ik denk dat Palm het een tijdje (totdat PalmOS II uitkomt) ook met Windows Mobile zou kunnen redden als dat nodig zou zijn. Bovendien doet Palm het in Amerika het niet eens zo slecht en daar hebben ze dan ook de grootste afzetmarkt.
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #15  
Oud 16 oktober 2007, 14:45
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
@bluevoice: begrijp me goed, ik ben geen doemdenker. Ik denk dat Palm (en haar huidige en in ontwikkeling zijnde OS) nog lang niet dood is. Wat de Centro, net zoals destijds de Zire, echter laat zien dat is dat veel kenners en fanboys het niet bij het rechte eind hebben om de Centro als een stap achteruit (want stilstand) te beschouwen.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #16  
Oud 16 oktober 2007, 14:59
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
De originele Zire's uit 2002/2003 hadden als taak meer mensen op het PalmOS te zetten, en niet zozeer voor winst te zorgen. Dat is in principe maar ten dele gelukt: dankzij managementbeslissingen om de handheld-lijn stop te zetten en verder ook geen low-end smartphones uit te brengen (tot nu) heeft Palm weinig van die strategie weten te profiteren, omdat mensen niet echt een goed upgrade-pad werden aangeboden.

Het huidige PalmOS staat al een aantal jaar in de vriezer (lees: wordt niet meer actief ontwikkeld) en het is nu wachten op de opvolger. Hoe je dan de oude PalmOS wilt noemen (dood / in coma / niet meer doorontwikkeld) is irrelevant. Steeds meer ontwikkelaars nemen een afwachtende houding in, omdat je natuurlijk wilt investeren in een systeem met toekomst, wanneer je je vrouw en kinderen moet voeden.

Feit is dat PalmOS Garnet nooit bedoeld was om ook nu nog het primaire PalmOS-besturingssysteem te zijn; het mist functies als multitasking en ondersteuning voor UMTS. Door politieke redenen is PalmOS Cobalt overgeslagen door het teruggekeerde managementteam van Handspring, die het sowieso niet geweldig op Palmsource als apart bedrijf hadden (zie boek Piloting Palm).

De vraag is of het nieuwe PalmOS II aanslaat bij zowel mensen als ontwikkelaars. Dat het 'van Palm komt, dus het moet wel goed zijn' is een drogreden: kijk maar naar de Foleo of het snel slinkende marktaandeel van de huidige lineup. Het huidige Palm is namelijk perfect in staat om verkeerde managementbeslissingen te nemen en producten op de markt te zetten die niet kunnen tippen aan de glorieperiode van jaren terug. Dus ook hier geldt: afwachten.

Lees bijvoorbeeld dit artikel uit 2002 van Ed Hardy maar even, dat zet dingen wel even in perspectief.

Citaat:
Too Little, Too Late
Microsoft has missed the boat. Palm was asleep at the wheel, just coasting along for a couple of years. This was Microsoft's only hope to take over the market. But that time is over. PalmSource is aggressively improving the Palm OS. It already has 87% of retail sales in the United States and sells about twice as many handhelds in the Enterprise market as Microsoft does. Expect PPC's share to drop back to single figures. Especially during the burst of sales caused by Palm users upgrading to the new operating system.
Als je dat terugleest, lijkt het wel alsof het toen een compleet andere wereld was. En hey, dat was het ook!
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 16 oktober 2007 om 15:05.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 16 oktober 2007, 15:01
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
@ Metck: Ok, nou begrijp ik je goed

Mee eens; als ik Palm was zou ik differentieren zoals destijds de Tungsten / Zire differentiatie.

Eigenlijk zouden ze voor elke prijsklasse een Palm OS toestel moeten hebben: $100 (instap - newbie), $200 (value for money), $300 (frequent user) en $400 (high end).

Daarnast een mooi toestel die ook vrouwen aanspreekt (a la Zire 72 of opvolger daarvan), of kom anders met een lady smartphone.
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #18  
Oud 16 oktober 2007, 15:09
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Differntiatie zou inderdaad niet verkeerd zijn. Palm heeft toegegeven de laatste jaren teveel operationale efficientie te hebben willen behalen: dus 1 ontwerp, en dan verschillende OS'en erin willen lepelen. Dit zorgde niet alleen voor problemen (Treo 700p/w) maar ook voor een erg saaie line-up met toestellen die allemaal op de Treo 600 leken.

Maar in principe was het inhuren van Marc Blank wel tekenend: Versamail, het officiele e-mail product van Palm, kon echt absoluut niet tippen aan het geweldige Chatteremail, een eenmansproduct van Marc Blank.

Chatteremail had ondersteuning voor Push-mail, multitasking (mailtjes + attachments downloaden en versturen in de achtergrond (!!) ), mailboxen op de SD-kaart opslaan en encryptie toepassen, en een goede eenhandige bediening. Dan is het eigenlijk schandalig dat je als officiële Versamail-ontwerpteam van Palm daar niet aan kunt tippen, en Chatteremail dan maar over moet kopen.

Ik zag Palm met Versamail echt al excuses maken als: "Joh, mailtjes in de achtergrond ontvangen en versturen, dat heb je toch niet nodig? Daarom ontwikkelen we dat niet. Da's niet zen, dude!"

Dus niet alles wat 'van Palm komt, moet goed zijn'. Daar is geen garantie voor. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Het is echt afwachten wie eraan werken en wat het uiteindelijk gaat worden.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 16 oktober 2007 om 15:17.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 16 oktober 2007, 20:55
Peter Bulthuis's schermafbeelding
Peter Bulthuis Peter Bulthuis is offline
Nog hetzelfde hier ;-)
Voornaam: Peter
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Holten (bij de Holterberg)
Berichten: 1.020
Het hoeft niet te laat voor Palm te zijn om pas over een jaartje met iets nieuws te komen. Het moet dan wel met kop en schouders boven de concurrentie uitsteken. De consument kijkt niet zozeer naar het merk, maar juist naar wat de mogelijkheden zijn en hoe gelikt het apparaatje eruit ziet.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 16 oktober 2007, 21:05
Peter Bulthuis's schermafbeelding
Peter Bulthuis Peter Bulthuis is offline
Nog hetzelfde hier ;-)
Voornaam: Peter
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Holten (bij de Holterberg)
Berichten: 1.020
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
De reviews van de Centro in Amerika zijn best positief: mensen zien er brood in. Het is alleen niet zo dat er een superdeluxegeweldigproduct op de markt is gezet, en dat het waarschijnlijk niet zo'n sensatie zal worden als de Blackberry Pearl. Wat jij misschien bedoelt is dat de Centro huidige PalmOS-gebruikers die happy zijn met hun huidige Treo weinig aanknopingspunten biedt om te upgraden, behalve als ze een kleiner scherm en kleiner toetsenbord willen.
Daarnaast schijnt het ding een soort permanente screenprotector te bezitten. Dus niet eentje die je erop moet plakken, maar standaard al op het scherm.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:40.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023