Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 19 juli 2007, 15:00
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
[Opinie] Is de iPhone wat Palm hoorde te zijn?

Dat Palm het wel eens makkelijker heeft gehad als bedrijf en als platform is al wel een tijdje duidelijk. Zeker nadat het recentelijk een zeer geduchte concurrent erbij heeft gekregen: de Apple iPhone. Waarom zullen sommigen overstappen?

Op de fanblog The iPhoneblog vertelt gadgetveteraan Kent Pribbernow waarom hij vaarwel zegt tegen zijn Treo 680. Hij vertelt dat hij als gadgetgek veel verschillende handhelds en smartphones in het bezit heeft gehad, en nog steeds heeft. Het PalmOS is sinds zijn eerste Palm Pilot 1000 als een rode draad door zijn leven geweest: hoe vaak hij van toestel verwisselde, kwam hij toch steeds terug bij het PalmOS. Deels vanwege nostalgie, en deels omdat het PalmOS die eenvoudige flair en elegantie heeft, die mensen in staat stelt productief te zijn zonder hele hippe functies die je op Windows Mobile- en Symbian-toestellen vindt.

Na een relaas over hoe het PalmOS Garnet nooit bedoeld was om in deze tijden nog steeds de kar te trekken voor het Palm-platform, vertelt Ken waarom hij denkt dat het nu wel genoeg is geweest voor hem: de iPhone. Sinds hij de iPhone gekocht heeft, is hij de Treo uit het oog verloren. Hij vindt dat de mobiele OSX-versie van de iPhone alles is, wat het PalmOS had kunnen zijn. De iPhone heeft bij hem een hernieuwde soort interesse opgewekt in mobiele technologie, die vergelijkbaar is met de vroege dagen van het PalmOS, toen alles nog nieuw, dynamisch en volop in ontwikkeling was.

Als Palm-fan is het nooit leuk om geconfronteerd te worden met zulke verhalen, maar het valt niet te ontkennen dat ze wel steeds vaker voorkomen. Wat moet Palm volgens jou doen om de oude befaamde 'Zen of Palm' weer terug te krijgen?


Bron: Saying Goodbye to Palm : The iPhone Blog
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 4393-oszx0nqs0v2.jpg‎ (22,4 KB, 4x gelezen)

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 20 juli 2007 om 15:21.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 juli 2007, 23:37
Peter Bulthuis's schermafbeelding
Peter Bulthuis Peter Bulthuis is offline
Nog hetzelfde hier ;-)
Voornaam: Peter
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Holten (bij de Holterberg)
Berichten: 1.020
Nieuw is altijd lekker.
Maar zolang er niet genoeg software voor bestaat voor een nieuw product, zit je al snel tegen het einde van de mogelijkheden aan te kijken. Dan kan het apparaat nog zo bling bling zijn. Maar als de functies er niet opzitten die je wilt gebruiken, dan gaat de aardigheid er al snel af.
Zolang de iPhone nog niet in Nederland is verschenen, blijft het moeilijk hier een goed oordeel over te geven.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 juli 2007, 06:11
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
De iPhone mág je op dit moment niet voor ontwikkelen. Dat betekent dat er per definitie niet genoeg software komt. Hij kent wat tekortkomingen, die hem voor mij ERG onaantrekkelijk maken. (Geen tasks, geen toetsen, geen software die je kan installeren.)
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 juli 2007, 10:38
Hatser's schermafbeelding
Hatser Hatser is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 04 oktober 2003
Berichten: 79
Wat Palm zou moeten doen is (1) goed luisteren naar zijn gebruikers en (2) afkijken bij anderen.

(1) hoe lang zijn er niet al vragen van gebruikers op de fora voor b.v. wifi op treo's?
(2) een goede om af te kijken is iig wel apple. Zij zijn altijd in staat geweest om gebruikersvriendelijke en intuitieve apparaten te maken die out of the box goed werken. Dat zijn volgens mij de belangrijkste ingredienten van de Zen of Palm.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 juli 2007, 10:45
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
@Hatser: Ik ben het hier helemaal mee eens. Hun out-of-the-box eigenwijsheid is goed, maar te ver doorgedreven. Ze denken dat ze de wijsheid in pacht hebben en het beter weten dan iedereen...dat gaat ze nog wel (meer) opbreken als ze dat niet verbeteren. Ik heb ook sterk het gevoel dat ze resources tekort komen en daarom (relatief veel) consessies doen. Of ze zitten te klem bij de netwerkproviders, m.b.t. WiFi bijv.. Het kost veel tijd om een varend schip te keren. Ze geven ook aan dat ze met veel bezig zijn en ze hebben ook aangegeven dat tussen aanvang ontwikkeling en release van een product een jaar zit. Dit betekent, gezien het moment waarop ze claimen 'uit-de-PalmOS-tang-te-zijn-gekomen' dat binnen een half jaar de eerste innovatieve en verpletterende producten te verwachten zijn. We zullen het zien.
__________________
Mark van der Hijden
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 juli 2007, 15:12
Hatser's schermafbeelding
Hatser Hatser is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 04 oktober 2003
Berichten: 79
MendriX, grappig dat jij precies die andere betekenis van out of the box gebruikt. Jouw insteek is zeker ook waar.

Ik bedoelde dat je het product direct goed kunt gebruiken als je 'm uit de verpakking haalt zonder eerst van alles te hoeven installeren, aansluiten, activere, etc, etc.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 20 juli 2007, 15:34
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Ik snapte wat je bedoelde. Ik gebruikte toevallig dezelfde term met een andere betekenis. Jouw gebruik overigens sta ik ook volledig achter. Zowel Palm als Apple waren echter altijd goed in out-of-de-box DENKEN en LEVEREN. Zowel Apple als Palm worden hier slechter in. De iPhone is niet volledig (geen to-do onderdeel in je PIM), de activatie is voor sommigen een hell en kunnen dagen na aanschaf nog niet bellen. Palm heeft snelheid verloren in het leveren van out-of-de-box ideeën die out-of-de-box werken.
__________________
Mark van der Hijden
Met citaat reageren
  #8  
Oud 22 juli 2007, 23:37
HediX's schermafbeelding
HediX HediX is offline
Forumbikkel
Voornaam: Hedi
Model: Microsoft Smartphone
 
Geregistreerd: 16 mei 2005
Berichten: 228
Als de iphone hier beschikbaar zou zijn, dan zou ik hem kopen..... (en ja ondanks het feit dat ik mijn huidige toestel pas een paar maanden heb en ik eigenlijk vind dat je toch ongeveer 2 jaar met een toestel zou moeten doen, overigens erg tevreden met mijn wm toestel, daar ligt het niet aan).

Ziet er geweldig uit, lijkt alles te hebben wat ik wil hebben in een telefoon. Ben niet zo'n zware gebruiker. Bellen, muziekje, contactpersonen, agenda en een paar spelletjes en ik ben tevreden.

Maar wat ik van Palm niet begrijp is dat er geen nieuwe toestellen uitkomen. Met alle respect maar de 680 is dan misschien een opvolger voor de 650, maar toch geen waardig opvolger??? De 650 had al zoveel en dat hebben ze een beetje gepimpt. Maar naar mijn mening net niet genoeg om er zoveel geld voor over te hebben. Dan verwacht je toch een volledig nieuw toestel.

Dus wat moet Palm doen? Ach die slimme designers bij Palm kunnen vast wel wat meer dan alleen oude versies pimpen. Laat ze eens iets nieuws verzinnen!!! Of inderdaad goed jatten.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 23 juli 2007, 00:16
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Smile

Ik heb vandaag zo'n 5-10 minuten met een iPhone mogen spelen bij een BBQ, en ik moet toegeven dat het echt een heel gelikt apparaatje is. Het is gewoon leuk om ermee te werken. Het is nog kleiner en lichter dan verwacht, en de multitouch werkt gewoon prima. Surfen is oneindig veel beter dan met Blazer op de Treo, al mis ik wel een single-column view. Dat inertia-scrolling is geweldig, maar aan de andere kant toch weer niet nieuw: Picsel Browser en Viewer had dat al eerder, maar nooit voor lijsten van contactpersonen e.d. Door foto's bladeren is even simpel als in de demo-filmpjes. Typen was een ramp, maar als ik de verhalen mag geloven valt dat later wel weer mee. En 8 uur spreektijd (als ie het deed hier met onze SIM's ).

De onderstaande foto is wazig, dus je weet dat het een échte foto moet zijn.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg img014.jpg‎ (126,2 KB, 31x gelezen)
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #10  
Oud 23 juli 2007, 07:48
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HediX Bekijk bericht
...wat ik van Palm niet begrijp is dat er geen nieuwe toestellen uitkomen. Met alle respect maar de 680 is dan misschien een opvolger voor de 650, maar toch geen waardig opvolger??? De 650 had al zoveel en dat hebben ze een beetje gepimpt. Maar naar mijn mening net niet genoeg om er zoveel geld voor over te hebben. Dan verwacht je toch een volledig nieuw toestel...
Ja, de 680 is maar een update van de 650. Dat ze technologisch gehinderd zijn (waren) door PalmOS, dat begrijp ik volkomen. Maar dan hadden ze bijv. de standaard applicaties kunnen pimpen. Ze hadden GPS in kunnen bouwen. Ze hadden hun energie kunnen steken in power management en zuinige hardware. De stand der techniek had een Treo 680 kunnen leveren half zo dik als 650 (al was het maar 25% dunner dan de 650!). Zelfde gebruikstijd. Gepimpte software. Natively CorePlayer náást PocketTunes. Ingebouwde GPS. Reken maar dat mensen dan happy waren geweest.
__________________
Mark van der Hijden
Met citaat reageren
  #11  
Oud 24 juli 2007, 08:43
HediX's schermafbeelding
HediX HediX is offline
Forumbikkel
Voornaam: Hedi
Model: Microsoft Smartphone
 
Geregistreerd: 16 mei 2005
Berichten: 228
Update of opvolger, ik vind het een hoop geld voor weinig extra. En als je dan nagaat dat ik zeker niet de eerste was die een 650 kocht en hem toch ruim twee jaar gebruikt heb voordat de 680 uitkwam, dan zou je toch verwachten dat het designer team wel met iets beters op de proppen zou kunnen komen.

En als het designer team dan met een writersblock zit of als het technisch niet mogelijk is, dan toch inderdaad de extra software die geleverd zou kunnen worden voor dit bedrag.

Kortom, ik ben het volledig met je eens Mendrix.

En voor wat betreft de Iphone: ik word er persoonlijk erg hebberig van .....
Met citaat reageren
  #12  
Oud 30 juli 2007, 15:58
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Julie van The Gadgeteer is na een maand iPhonegebruik toch weer erg onder de indruk van de Treo 680. Lees hier het hele verhaal.

Voordelen van de Treo 680:
- allerlei zaken synchroniseren gaat veel makkelijker
- je kan er heel veel software op installeren
- fysieke knoppen werken (bijvoorbeeld tijdens het rijden, niet doen dus!) veel makkelijker

En gewoon het feit dat ze steeds weer terugkwam bij de Treo voor het dagelijkse gebruik geeft voor haar aan de iPhone voorlopig nog niet de vervanger zal worden van haar Treo 680.

gr, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #13  
Oud 31 juli 2007, 08:07
HediX's schermafbeelding
HediX HediX is offline
Forumbikkel
Voornaam: Hedi
Model: Microsoft Smartphone
 
Geregistreerd: 16 mei 2005
Berichten: 228
Smaken verschillen, dat blijkt.

Mijn overstap naar een WM loopt zeer soepel. Mijn treo ligt in de kast en daar blijft ie. Aanvullende software heb ik wel uitgeprobeerd, maar op wat spelletjes na niet aangeschaft. Het enige dat ik mis is de chatfunctie bij het sms' en. Daar moet ik nog een keer achteraan, want ook dat is vast softwarematig op te lossen.

Maar als ik kijk wat ik doe met mijn smartphone, dan krijg is het idee dat de iphone dat allemaal uitstekend dekt. En dat een eventuele overstap naar de iPhone dus ook redelijk makkelijk zou gaan. Maar ik ben dan ook blijkbaar niet zo'n heavy user.

Wat ik nog steeds niet begrijp (en daar heb ik al een paar keer mijn verbazing over uitgesproken ) is dat Palm na jaren uitkomt met een gepimpte 650. Tuurlijk, er zijn pijnpunten van de 650 opgelost, maar echt iets nieuws is het niet. Die pijnpunten hadden eigenlijk al niet in de 650 moeten zitten (en dan heb ik het voornamelijk over de antenne en het geheugen)

De kant die palm nu uitgaat met veel grotere apparaten is aan mij niet besteed. Ik vond de treo al groot, maar acceptabel gezien wat hij kon. Mijn huidige apparaat (Tytn) heeft echt de grenzen bereikt van wat ik acceptabel vind qua grootte. Kheb inmiddels de touch gezien.......en ik ben dus inderdaad heeeeeeel benieuwd naar de iPhone.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 07 augustus 2007, 15:19
raoulc's schermafbeelding
raoulc raoulc is offline
Lid
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 09 oktober 2005
Locatie: 't zuiden, M-town
Berichten: 29
Zijn we geen appels met peren aan het vergelijken? Apple is een computer producent met een rand gadget die het goed deed en nu een gok waagt een met telefoon. Grafisch ziet het er allemaal strak uit maar zijn de applicaties op maat gesneden? Ik heb zelf van het werk een Nokia N-serie en kan nou niet echt juigen over het Symbian S60-3 platform. Op mijn Palm draai ik productie-databases e.d. met applicaties die niet perfect ogen maar wel werken. En dat mis ik wel. De oorsprong van de PDA lag in het gemak van buiten kantoor ondersteuning, in het veld en toch kunnen werken. Nu lijkt het er op dat ware functionaliteit het aflegt tegen bling-bling gepimpte halve applicaties.
Maar ik zal het wel niet begrijpen, vandaar dat ik in productie zit en niet in marketing. Wat doe je nou echt werkelijk met apparaat?
Met citaat reageren
  #15  
Oud 08 augustus 2007, 09:29
HediX's schermafbeelding
HediX HediX is offline
Forumbikkel
Voornaam: Hedi
Model: Microsoft Smartphone
 
Geregistreerd: 16 mei 2005
Berichten: 228
Dat ligt eraan waar je naar kijkt. Volgens mij zijn er een paar groepen gebruikers. Jij gebruikt je pda vanwege de zakelijke motieven. Bij mij zijn die zakelijke motieven min of meer bijzaak.

Ik zou niet meer terug willen naar een losse pda en een losse telefoon. Simpelweg omdat ik het dubbel bijhouden van mijn contactpersonen echt heeeeeel onhandig vind. Maar het gebruik van mijn smartphone is toch voornamelijk prive en niet zakelijk. En heel eerlijk het oog wil dan ook wat. Handyshopper op de Palm werkt prima, maar ziet er toch echt heel veel gelikter uit op WM. De camera op mijn Treo maakte prima foto's, de camera op mijn TyTn levert betere foto's. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Is op zich ook niet gek. De TyTn is veel later op de markt gekomen dan de Treo en zal dus betere specs hebben. Voortgang van de technologie enzo.

De bijgeleverde software bij mijn TyTn zijn zodanig dat ik nauwelijks aanvulling nodig heb. Als ik de specs van de iPhone zie, dan zou het best wel eens zo kunnen zijn dat hij voldoet aan al mijn wensen. Ik kan me inderdaad voorstellen dat dat niet geldt voor iemand die zijn smartphone strikt zakelijk gebruikt. Je mist voor een groot deel ook het op maat maken met third party software.
Maar ik denk niet dat ik de iPhone kan weerstaan als hij eenmaal op de Nederlandse markt is. En hij ziet er ook nog eens gelikt uit. Ik kijk uit naar de introductie
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:54.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023