Palmclub logo  

Home | Nieuws | Reviews | FAQs | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

FAQ: Hotsync loopt tijdens het synchroniseren vast

Door Bram Klik op de plaatjes voor een vergrote versie
Publicatiedatum: 19 februari 2006


Het overzicht van de conduits
Hotsync is het programma dat ervoor zorgt dat alle gegevens gesynchroniseerd worden. Om uitbreidbaar te zijn, heeft Hotsync een modulaire opbouw: tijdens het synchroniseren roept Hotsync één voor één de modules aan. Die modules worden conduits genoemd. Wanneer het synchroniseren plotseling niet meer verdergaat, betekent dat dat er een conduit niet goed meer werkt.

Bij problemen met synchronisatie zullen de hulpvaardige gebruikers van dit forum vaak om een HotSync-log vragen. Hierin wordt precies bijgehouden wat elke conduit doet en in deze log zullen eventuele fouten dus ook gemeld worden. Om de HotSync-log te zien klik je in de system tray op het symbool en kies je vervolgens View Log en je Palm HotSync-username. Kopieer van de webpagina die dan opent de laatste twee HotSync-acties in een tekstdocument en plak deze in je forumbericht door middel van de [code]HotSync-log hier plakken[/code]-tags, zodat je dit krijgt:
Code:
HotSync operation started for Jean-Paul Horn on 02/19/06 07:16:38

Install - checking device capabilities
OK Quick Install
PocketMirror® 3.1.9.1 Professional XT
OK Outlook Calendar XT
OK Outlook Contacts XT
OK Outlook Tasks XT
OK Outlook Notes XT
OK VersaMail
Pocket Favorites - Synchronize changed items only (v. 1.0.0.9)
Handheld records Added/Modified/Deleted: 0/0/0
Desktop records Added/Modified/Deleted: 0/0/0
OK Pocket Favorites
OK Media
OK Documents To Go
OK AI Roboform Conduit
OK Call Log+ 1.0.1.0 - Fast synchronization
OK BackupBuddy

HotSync operation completed on 02/19/06 07:18:28
Het beste kun je eerst zelf naar het probleem kijken. Een conduit die vaak zorgt voor trage synchronisatie is de install-conduit. Deze conduit zet alle programma's op de Palm die klaarstaan voor installatie. Soms zijn deze bestanden zo groot, dat de synchronisatie lijkt te stoppen. Het beste kun je erg grote bestanden op een geheugenkaart installeren met een kaartlezer, Softick Card Export II of Total Commander.
Breek de synchronisatie daarvoor af, en zoek in de mappen c:\program files\palm\[username]\install\ en c:\program files\palm\[username]\quickinstall\ naar het grote bestand. Kopieer het handmatig naar de geheugenkaart, en verwijder het uit de installatie-map. Wanneer het grote bestand niet meer geïnstalleerd hoeft te worden, is het vaak makkelijker om hem via het programma QuickInstall te verwijderen. QuickInstall is vanuit het Start-menu te openen.

Helaas is niet alleen de install-conduit de veroorzaker van problemen. Het vinden van de kapotte conduit moet met de hand. Klik daarvoor met de rechermuisknop op het hotsyncicoon rechtsonderin op de computer, en ga naar Custom. Let op dat de juiste gebruikersnaam is gekozen. Schakel nu elke conduit afzonderlijk uit, en kijk of de synchronisatie dan wel zonder vastlopen verloopt.
De vervolgstap verschilt per conduit. Wanneer het probleem optreedt bij de Datebook-, Calendar-, Address-, Contacts-, Tasks-, Todo- of Memo-conduit, is een corrupte database op de Palm de meest voorkomende oorzaak. Bij Datebook en Calendar is het probleem vervolgens op te lossen met de DbScan-tool. Voor de andere net genoemde conduits is geen standaardmethode ontwikkeld (maar problemen daarmee komen gelukkig ook minder vaak voor).

Wanneer het probleem in een andere conduit zit als eerdergenoemd, helpt het vaak om bijbehorend programma helemaal te verwijderen en opnieuw te installeren.

Relevante links

Als je dit een handige FAQ vond, ben je misschien ook geïnteresseerd in:

Terug naar het FAQ-overzicht

Home | Nieuws | Reviews | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

© Copyright Nederlandse Palmclub Stichting   Over deze site

iCulture | Alles over Google Android