Home | Reviews | Tips | Shop | Top 10 | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums
De Palmclub Enquête
Door Bestuur Palmclub (feedback@palmclub.nl) (klik op de plaatjes voor een vergroting)
Publicatiedatum: 12 januari 2003

Alweer een eeuwigheid geleden (althans, in computerland) heeft de Palmclub een enquête gehouden onder de bezoekers van haar website. Een korte samenvatting van de resultaten van deze enquête hebben wij reeds gepubliceerd in de nieuwsbrief van november 2002. Door drukte bij de bestuursleden was het er helaas nog niet van gekomen om de uitgebreide resultaten van de enquête te plaatsen. Maar belofte maakt schuld, en dus kunnen jullie nu eindelijk een groot deel van de vragen en antwoorden samengevat in grafieken bekijken.
Niet alle vragen uit de enquête zullen aan bod komen, simpelweg omdat we niet alles weg willen geven. Maar waar mogelijk zullen we volledige openheid van zaken geven.

Veel lees- en cijferplezier, Bestuur Palmclub

Demografische gegevens
Het zal niemand verbazen dat het merendeel van de Palmclub-bezoekers van het mannenlijke geslacht is. Ook de gemiddelde leeftijd zal niet voor al teveel opgetrokken wenkbrauwen zorgen. Overige feitjes over onze bezoekers kun je in onderstaande grafieken terugvinden.

  

(klik op de plaatjes voor een vergroting)

  

(klik op de plaatjes voor een vergroting)

  

(klik op de plaatjes voor een vergroting)

Bezit & Aankoop
De meeste respondenten bezitten één en soms twee pda's. Ze wachten redelijk lang voordat ze weer een nieuwe pda kopen: anderhalf jaar of langer is vrij normaal. Maar als ze dan een nieuw model willen aanschaffen, kopen ze die liever rechtstreeks in de winkel, dan tweedehands van een andere gebruiker.
De Palm wordt even vaak voor privézaken als voor het werk gebruikt. Mensen die van een ander pda-platform naar een Palm zijn overgestapt, zijn in hoofdzaak voormalige Psion-gebruikers.

  

(klik op de plaatjes voor een vergroting)

  

(klik op de plaatjes voor een vergroting)

  

(klik op de plaatjes voor een vergroting)

Gebruik van de pda
Er zijn een aantal eigenschappen van een pda die absoluut goed moeten zijn: leesbaarheid, batterijverbruik, afmetingen en hoeveelheid geheugen scoren het hoogst. Ook zijn er een aantal punten die door de meeste mensen totaal onbelangrijk worden gevonden: voor verwisselbare frontjes, MP3's afspelen of een digitale camera lopen weinig mensen echt warm.
Wat software betreft springen de agenda en het adresboek eruit als onmisbare applicaties. Ook hier blijkt multimedia een minder belangrijke rol te spelen: foto/video meenemen is voor de helft van de respondenten onbelangrijk. Ook is men nauwelijks enthousiast te krijgen voor handige extra's als een klok, valuta-omrekening en conversietabellen.

  

(klik op de plaatjes voor een vergroting)

Software
Ook als gevraagd wordt naar de standaardapplicaties, staan de agenda en het adresboek aan de top. Opmerkelijk is de lage score van de Expense-applicatie. Als het aan Nederlandse Palm-gebruikers ligt, hoeft die applicatie in de toekomst niet meer meegeleverd te worden.
Aanvullende software wordt in de meeste gevallen gedownload en iets minder vaak gebeamd door een andere gebruiker. Dat downloaden gebeurt dubbel zo vaak op PalmGear dan op Tucows of FreewarePalm. De meeste andere websites scoren beduidend lager.
Bijna de helft van de software die de respondenten geïnstalleerd hebben is freeware. Moet er voor een programma betaald worden, dan gaat men meestal binnen een maand tot aanschaf over. De prijs die mensen bereid zijn te betalen voor goede software, varieert. Sommigen vinden 10 euro voldoende, terwijl anderen makkelijk 20 euro of meer neertellen.

  

(klik op de plaatjes voor een vergroting)

  

(klik op de plaatjes voor een vergroting)

  

(klik op de plaatjes voor een vergroting)

Hardware
Het aandeel van het merk Palm is overweldigend, maar liefst 80% van de respondenten heeft een handheld van Palm. De nummers twee (Sony) en drie (Handspring) staan ver in de schaduw van de Palm-reus. Als we kijken naar de verschillende modellen die mensen bezitten, dan is de verdeling wat meer gespreid. De meeste bezoekers hebben een Palm-model uit de m500-serie, maar ook het aantal Palm V- en Vx-gebruiker is nog behoorlijk. Op het moment dat de enquête werd gehouden, waren de Tungsten|T en de Zire nog niet op de markt.


(klik op de plaatjes voor een vergroting)

  

(klik op de plaatjes voor een vergroting)

  

(klik op de plaatjes voor een vergroting)


(klik op de plaatjes voor een vergroting)

Accessoires
Wat de verkrijgbaarheid van accessoires betreft scoren Palm en Sony - zoals was te verwachten - het hoogst. Maar ook de bezitters van andere merken zijn daarover niet geheel ontevreden.
Welke accessoires kopen mensen dan zoal? Ongeveer de helft van de respondenten heeft een case aangeschaft. Dat is meestal eentje van Palm zelf, of van een totaal andere fabrikant. Als je naar de uitslag van de vraag over styli kijkt, vraag je je af hoe stylus-fabrikanten het hoofd nog boven water kunnen houden: ruim 70% gebruikt de standaard stylus! Ook voor screenprotectors lopen mensen nauwelijks warm: ongeveer een op de zes respondenten heeft deze vraag beantwoord. De verdeling onder de verschillende merken is hier redelijk verdeeld.
Hoe zit het met toetsenborden? Een overweldigende meerderheid heeft het Stowaway/PPK-toetsenbord, op ruime afstand gevolgd door de GoType. De rest speelt een rol van geen betekenis. Hetzelfde geldt voor de GPS-systemen: Holux is de grootste speler, op afstand gevold door Rand McNally.

(klik op de plaatjes voor een vergroting)

  

(klik op de plaatjes voor een vergroting)

  

(klik op de plaatjes voor een vergroting)

  

(klik op de plaatjes voor een vergroting)

  

(klik op de plaatjes voor een vergroting)

Palmclub website - Algemeen
Gelukkig steken de bezoekers iets op van de Palmclub-website: 30% van de respondenten haalt daar zijn kennis vandaan, maar er wordt net zo makkelijk gebruik gemaakt van andere informatiebronnen, zoals andere sites en andere gebruikers.
Meest bezocht is de hoofdpagina van de Palmclub-site. De reviews, het forum en de tips-pagina's kunnen ook op regelmatig bezoek rekenen. Channels zijn duidelijk minder populair, waarschijnlijk omdat eenmaal ingestelde channels niet zo vaak meer gewijzigd worden.
Over het informatie-aanbod en de actualiteit van de informatie is iedereen tevreden: in beide gevallen is slechts 1% zeer ontevreden. We hopen maar dat deze mensen hebben aangegeven wat er verbeterd kan worden.

  

(klik op de plaatjes voor een vergroting)

  

(klik op de plaatjes voor een vergroting)

Palmclub website - Reviews
Met de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de reviews zit het volgens de overgrote meerderheid wel goed. Meer dan de helft vindt dat een beoordelingscijfer handig is. Zoals regelmatige bezoekers van de Palmclub-website hebben gemerkt, hebben we inmiddels een beoordelingssysteem ingevoerd, waarin met Palmclub-logo's wordt aangegeven hoe het product scoort op gebruik, prijs, duurzaamheid (alleen bij hardware) en uiterlijk. Verder blijkt dat mensen de beslissing om een product te kopen mede laten afhangen van een review. Ongetwijfeld zullen daar nog andere factoren een rol bij spelen, zoals de reacties van andere gebruikers in het forum.

  

(klik op de plaatjes voor een vergroting)

  

(klik op de plaatjes voor een vergroting)

Palmclub website - Forums
Wie dacht dat het forum een plek is waar iedereen in gelijke mate informatie komt halen en brengen, zal teleurgesteld zijn: de meeste mensen lezen alleen. Misschien een kwestie van verlegenheid? Of geen tijd om actief aan discussies mee te doen? De sfeer is in ieder geval goed: de meeste mensen vinden de toon op de forums correct, beleefd en to-the-point. Niemand voelt zich onbeleefd behandeld, al beklaagt een enkeling zich over antwoorden die te kortaf zijn. Wellicht heeft dat te maken met het feit dat mensen nogal vaak worden doorverwezen naar de zoekfunctie. Dit is een van de punten waarover men minder te spreken is. Vanuit oogpunt van de antwoordgevers is dat niet zo vreemd: waarom twee keer uitleggen als het al eerder goed op papier is gezet. Ook de overvloed aan informatie speelt menige forumbezoeker parten.

  

(klik op de plaatjes voor een vergroting)

  

(klik op de plaatjes voor een vergroting)

Enquête
Gelukkig, de respondenten zijn tevreden over de opbouw en de vraagstelling. Wel kregen we de indruk dat de gemiddelde Nederlander makkelijker over zijn sexleven dan over zijn inkomen praat: van verschillende respondenten kregen we de opmerking dat deze informatie - zelfs als het totaal anoniem is - te persoonlijk wordt gevonden.
Toch valt hierover in de resultaten van deze vraag weinig te merken. Dat de enquête door sommigen te lang werd gevonden, hadden we al enigszins uit de ervaringen van de proefpersonen kunnen afleiden. Na het wegstrepen van een aantal minder relevante vragen, vonden we toch echt dat dit het minimum was, wat we nodig hebben om een beeld te kunnen vormen van onze bezoekers. Gelukkig hebben we al deze grafieken niet voor niets gemaakt; de meeste mensen die de enquête hebben ingevuld zijn benieuwd naar de uitslag, die we bij deze hebben bekendgemaakt.


(klik op de plaatjes voor een vergroting)

Wil je iets kwijt over de enquête?
Op- en/of aanmerkingen kun je zoals altijd kwijt in de forums

Home | Reviews | Tips | Shop | Top 10 | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

Laatst gewijzigd:     Printvriendelijke versie