Palmclub logo  

Home | Nieuws | Reviews | FAQs | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

Review: Carcomm Carcradle voor de Palm Treo 650

Door Gert-Jan Hartog Klik op de plaatjes voor een vergrote versie
Publicatiedatum: 24 oktober 2005


De Carcomm houder, gemonteerd op het dashboard

De gedeeltelijke inhoud van de verpakking: zuignap, zekering en gebruiksaanwijzing

De houder vanaf de zijkant gezien, met swivel op Brodit-montagepunt

Treo in de houder geplaatst

Achteraanzicht van de Treo; de speaker blijft keurig vrij

Aansluiting op 12 volt, met als detail de gps-muisaansluiting

De gebruikte gps-module van Carcomm
De Treo 650. Waarschijnlijk één van 's werelds best verkochte smartphones. En sinds kort mag ik mij ook tot de groeiende groep van gelukkige eigenaren rekenen. Een geweldig apparaat met een mooi scherm en veel, heel veel mogelijkheden.
Maar ook met een dilemma: ik wilde namelijk mijn Nokia Bluetooth-carkit, netjes ingebouwd in mijn auto, blijven gebruiken. Daarnaast wilde ik ook gebruik maken van navigatie. In mijn geval via TomTom Navigator 5. Bluetooth gps-muizen zijn dan geen optie, aangezien die verbinding al gebruikt wordt door de carkit. Verder zoeken dus, naar een mooie oplossing die mij in staat stelt om te blijven bellen via de Nokia-carkit, die de Treo mooi aan het dashboard bevestigt en naar een optie om een bedrade gps-ontvanger te kunnen aansluiten.

Eén leverancier die al geruime tijd bevestigingsmaterialen levert voor allerlei soorten Palm's en Pocket PC's in de auto is de firma Carcomm. Ruim een jaar geleden heb ik de Tungsten|T3 cradle getest van deze leverancier. Sinds enige weken is er voor de Treo 650 nu ook een type leverbaar, puur en alleen bedoeld voor gps-navigatie; aansluitingen voor telefonie, speakers en dergelijke ontbreken simpelweg. Ideaal dus voor iemand met een Bluetooth-carkit: iemand zoals ik.

Compact en compleet

Via PDAShop de cradle besteld en twee dagen later kon ik een klein pakketje ophalen bij het postkantoor. Na het openen bleek dat deze erg compleet geleverd wordt: naast de cradle bevat het een zuignaphouder voor aan het raam, een bevestigingsplaatje om op het dashboard te plakken, een Engelstalige handleiding van één A4 en een 'swivel' (draai/kantelpunt) voor montage op - bijvoorbeeld - een Brodit-autohouder. Standaard zit er aan de cradle een 12-volts sigarettenplug. Mocht je het geheel echter onzichtbaar achter het dashboard willen wegwerken, dan is dat ook mogelijk. En wel door de bijgeleverde zekeringhouder die in de plaats van de sigarettenplug gemonteerd kan worden. Enige handigheid is wel vereist; een montage-instructie voor een dergelijke aansluiting ontbreekt en solderen is dan wel vereist.

Installatie

Aangezien ik voor mijn Peugeot 307 al in het bezit ben van een Brodit-houder heb ik besloten om de houder hierop te monteren met de bijgeleverde swivel. Erg eenvoudig, alle schroeven zijn bijgeleverd en binnen vijf minuten zat het geheel tegen het dashboard. Iets meer werk is het wegwerken van de kabel. Deze is overigens wel lang genoeg om netjes naar de sigarettenaansteker te leiden. Een bevestiging met zuignap is zo mogelijk nog eenvoudiger; vier schroeven door de houder en de zuignap, tegen het raam en rijden maar. De sigarettenplug is iets bewerkelijker, het kost mij wat moeite deze goed in de houder te steken. Hierdoor laadt hij soms wel op, soms ook niet. Aandrukken is dan het devies. Dit kan echter ook aan het type auto liggen.

Gps aansluiten

De cradle van Carcomm is voorzien van een female PS/2 aansluiting, waarmee de los verkrijgbare gps-module van Carcomm zonder problemen aan te sluiten is. Mocht je in het bezit zijn van een ander merk gps-ontvanger is dat ook geen probleem. Adapterkabels voor Haicom, Leadtek, Holux, Fortuna en Rikaline gps-muizen zijn leverbaar. Ook een laadkabel die een Bluetooth gps-muis van stroom voorziet behoort tot de mogelijkheden. Het aansluitpunt voor de gps-ontvanger zit op ongeveer driekwart van de kabel, waardoor hij ideaal gesitueerd is om niet in de knel te komen met de houder, maar ook niet met de sigarettenplug. De kabel is daardoor netjes weg te werken.

Gebruik onderweg

In tegenstelling tot de houder voor de Tungsten T|3 worden er in deze houder geen klemmen meer gebruikt om de Palm op zijn plaats te houden. In plaats daarvan wordt deze in een plastic omhulsel geplaatst en zo stevig op zijn plek gehouden. Dit omhulsel is zo vormgegeven dat bijna alle toetsen van de Treo nog steeds goed bereikbaar zijn en makkelijk te bedienen blijven. Bijna? Min of meer: de Q, A en de Option-button liggen nu op dezelfde hoogte als de plastic rand. Mocht je die toetsen nodig hebben dan vereist dat iets meer moeite. Al zal je die onder het rijden niet vaak gebruiken denk ik.
Montage met behulp van de 'swivel' levert een erg stabiele combinatie op. Zelfs op de wegen in Purmerend, waar meer verkeersdrempels als klinkers in de straat liggen, blijft het scherm goed afleesbaar en trilt het geheel volstrekt niet. Uiteraard heb ik ook de opstelling met de zuignap getest. Doordat de arm korter is dan de vorige versie is deze iets minder gevoelig, maar nog steeds enigszins onderhevig aan vibraties tijdens het rijden. Dit valt wel op te lossen; monteer de arm zodanig dat de houder op het dashboard rust en de trillingen zijn zo goed als verdwenen.

Over de nieuwe connector van de Treo zijn hier en daar op het internet wat klachten te vinden, onder andere over het contact dat deze maakt met de Treo (of juist het gebrek daar aan). Tot op heden heb ik daar nog geen klachten over: de cradle laadt mijn Treo goed op en ook de gps-signalen komen goed door.

Zwakke punten

Zijn er dan helemaal geen minpunten? Niet veel eigenlijk. Wat ik persoonlijk wel irritant vind is de stevige bevestiging. Plaatsen van de Treo in de houder is geen probleem; één hand is voldoende. Eruit halen is echter wel een probleem. Dat moet met redelijk wat kracht en twee handen gebeuren, waardoor de houder vaak daarna weer net even gedraaid komt te staan. Hierdoor moet je deze weer stellen wanneer je de Treo weer terugplaatst. Ook jammer is dat de houder 'dicht' is aan de achterkant: hierdoor kun je niet de swivel verstellen als de houder er tegen aan zit. Voor het geluid maakt dit overigens niet uit, de houder is niet zo groot dat hij de volledige achterkant van de Treo bedekt. Als deze schroef na verloop van tijd los gaat zitten, zal je de hele houder eraf moeten halen.

Conclusie

Voor €69,- krijg je veel waar voor je geld. Concurrentie heeft de houder eigenlijk alleen van de Seidio-oplossing, die we binnenkort op deze website gaan bespreken. Deze is echter een stuk duurder en biedt een carkitfunctionaliteit. Een Brodit-houder kost €35,-, maar voor dat geld wordt de Treo niet opgeladen, een losse lader is in dat geval nog steeds vereist. De installatie is eenvoudig en door de diversiteit aan bijgeleverde accessoires voor iedereen naar wens te monteren. Volledig weggewerkt, simpel tegen het raam of iets er tussen in? Alles is mogelijk! Mocht je dus op zoek zijn naar een knappe oplossing voor in de auto, sla deze cradle dan zeker niet over.

Verbeterbaar

  • Treo is lastig te verwijderen
  • Enkele toetsen niet goed bereikbaar in de houder
  • Swivel-schroef niet te bereiken na installatie

Pluspunten

  • Veel waar voor je geld
  • Nette, opgeruimde oplossing voor in de auto
  • Kabel heeft goede lengte, ook positie van gps-aansluiting is doordacht

Gegevens van de Treo 650 Carcomm carcradle

  • Leverancier: Carcomm
  • Product: CMPC-45 Mobile PDA Cradle
  • Afmetingen: 7,5 x 9,6 x 3,0 cm (b x h x d)
  • Wordt standaard geleverd met: montagemateriaal, installatiebeschrijving en aparte kabel met zekering voor montage rechtstreeks op 12 Volt
  • Prijs: circa €69,-
  • Onder andere verkrijgbaar bij PDAShop

Beoordeling

Gebruik Beoordeling Palmclub: Goed
Uiterlijk Beoordeling Palmclub: Goed
Prijs Beoordeling Palmclub: Uitstekend
Duurzaamheid Beoordeling Palmclub: Goed

Eindoordeel Beoordeling Palmclub: Goed

Relevante links

Als je dit een leuk review vond, ben je misschien ook geïnteresseerd in:

Vragen, opmerkingen of discussie?

Via dit nieuwsbericht

Home | Nieuws | Reviews | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

© Copyright Nederlandse Palmclub Stichting   Over deze site

iCulture | Alles over Google Android