Palm liep al wat langer met het idee rond om de groep gebruikers van hun smartphoneproducten wat te diversificeren, en dat is goed gelukt met de
Palm Centro. Het is namelijk gebleken, dat er twee maal zoveel vrouwen de Centro kopen dan de Treo, die wat groter en logger is, en meer gericht is op zakelijke gebrukkers.
Het aantal gebruikers onder de 35 jaar is zelfs gestegen met 150% ten opzichte van andere Palm-producten, en 75% van de Centro-gebruikers hadden als vorige telefoon een standaard telefoon: in essectie allemaal mensen die overgestapt zijn op een smartphone dus.
Verder blijkt ook dat de Centro, die in Amerika een relatief goedkope $99 kost met een tweejarig contract, maar liefst 3x zoveel kopers vindt in de inkomensgroep < $75.000 vergeleken met andere Palm-klanten.
Het ziet er dus naar uit dat Palm al haar doelstellingen haalt met de Centro, en dat het zelfs beter koopt dan verwacht. Natuurlijk zal één toestel, die ook nog eens erg goedkoop is en dus weinig winstmarge heeft, het bedrijf niet uit z'n dipje halen. Palm heeft behoorlijke concurrentie van een grote serie aan Windows Mobile-toestellen, de Apple iPhone en de Android-toestellen van Google die over een paar maanden om de hoek komen kijken. Maar toch, als er iets goeds te vertellen is over Palm vandaag de dag, dan is het de Centro.
Bron:
PalmAddicts: Palm Centro selling well with women, new and young users
13-02-2008 20:05:51
http://money.cnn.com/news/newsfeeds/articles/djf500/200802130924DOWJONESDJONLINE000673_FORTUNE5.htm
De Centro wil een groter marktaandeel voor Palm proberen te veroveren ten koste van winstmarge. Er vliegen dus meer Centro's de deur uit, maar Palm maakt (veel) minder winst op een toestel dan met de Treo's.
Analysten vinden het een goeie stap, maar 1 apparaat - zeker een die al jaren terug gelanceerd had moeten (en technologisch gezien, ook kunnen!) worden, slaat geen deuk in een pakje boter. Ook wordt Europa lastig voor Palm om weer voet aan de grond te krijgen.
Palm leunt toch heel zwaar op de Amerikaanse markt (meer dan 75% van de omzet) en daar heeft het bedrijf het erg moeilijk teggen Apple en RIM.