In de weken rond de lancering van de iPhone leek er maar één smartphone op de wereld te bestaan. Dankzij de hype in de media stonden talloze mensen in de rij om er één aan te schaffen, zelfs degenen die anders nooit een smartphone zouden aanschaffen. Marktonderzoeksbureau
NPD Group heeft een onderzoek gehouden naar de early adopters van de iPhone. De studie richt zich met name op de koophistorie: van welke mobiele provider of merk mobieltje kwamen de iPhone-kopers eigenlijk?
Het blijkt, dat de kopers die als eersten een iPhone hadden gekocht, "tien keer zo waarschijnlijk als kopers van andere mobieltjes eerder een Palm Treo in bezit hadden, en drie keer zo waarschijnlijk een mobiel van
T-Mobile USA (zoals de populaire
Danger Sidekick) hadden." De iPhone is voornamelijk een entertainment-gerichte smartphone voor het consumentensegment: precies waar bepaalde Treo-modellen en Sidekicks zich op richten.
Op zich is het feit dat iPhone-kopers eerder met een Treo werkten, een beetje in tegenspraak met een ander resultaat uit het onderzoek. Het blijkt namelijk ook, dat grote mobiele operators met een 3G-UMTS/EVDO netwerk, zoals Sprint en Verizon, minder overlopers naar de enige provider van de iPhone, AT&T, hadden. Laat dit nu juist de providers zijn die de meeste Treo's in hun lineup hebben. Kleinere mobiele operators in de VS, zoals Alltel en T-Mobile USA, hadden juist de grootste hoeveelheid overlopers naar AT&T.
RIM's Blackberries hadden nauwelijks onder de iPhone te lijden. Volgens NPD komt dit, omdat de integratie van zakelijk e-mail een uniek verkooppunt van de Blackberries is, waar de iPhone op dit moment niet aan kan tippen.
Bron:
New Report Looks at the Early iPhone Impact
17-10-2007 21:47:00
gr, Roel