Vorig jaar, in 2006, waren RIM en Palm erg gewaagd aan elkaar volgens ABI Research. Beide bedrijven hadden zo'n 33% marktaandeel in de consumentensector voor Smartphones. RIM heeft echter in 2007 een voorsprong weten te nemen van 44%, terwijl Palm is teruggevallen naar 24%.
"RIM heeft succesvol een transitiefase afgerond naar de consumentensector met modellen zoals de
Pearl, aldus Shailendra Pandey van ABI. "Smartphones halen PDA's in rap tempo in, en in het tweede kwartaal van dit jaar, vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar, heeft Palm marktaandeel verloren. Ze zijn erg traag geweest met het introduceren van nieuwe apparaten."
Volgens analisten zal RIM het moeilijk hebben om zo'n groot marktaandeel te behouden, maar Palm zal echt ervoor moeten zorgen om niet nog verder weg te zakken. Motorola staat met 11% derde in het rijtje en Nokia op nr. 4 met 6.5% marktaandeel. Het in Europa uiterst populaire HTC is ook bezig aan een opmars in de VS.
Bron:
Smartphones: RIM reaps consumer market, Palm skidding :: RCR Wireless News