Op dezelfde dag als Palm presenteert ook Research in Motion, de maker van de Blackberry, haar cijfers. In tegenstelling tot Palm zijn analisten lyrisch over RIM: de verwachting is dat RIM maar liefst een 70% stijging in omzet laat zien vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Analisten verwachten van Palm echter nauwelijks een groei ten opzichte van vorig jaar.
"RIM groeit explosief, met producten zoals de Pearl en de Curve, en heeft een grote markt," aldus John Lynch van Needham & Co. "Palm heeft niet zo'n uitgebalanceerd portfolio als RIM."
Beide bedrijven kunnen onder druk komen door Apple, dankzij de lancering van de iPhone. Analisten denken echter dat RIM voor het grootste deel buiten schot blijft, en dat Palm de klappen gaat krijgen. RIM's klantenkring bevindt zich voornamelijk bij grote bedrijven, terwijl Palm zich meer richt op de high-end consumenten en mensen in het midden- en kleinbedrijf. Op hetzelfde marktsegment richt de iPhone zich ook.
"We zijn ongerust over de impact op korte termijn van de iPhone op de verkopen bij Palm," schrijft Lawrence Harris van Oppenheimer. "Als de consument veel interesse toont in de iPhone, kan dit negatieve gevolgen hebben voor de verkopen van Palm in de zomer."
Donderdag zal Palm een persconferentie houden en commentaar geven op de laatste kwartaalcijfers, en het lijkt erop dat analisten ook vragen gaan stellen naar aanleiding van de aanstaande iPhone.
Bron:
UPDATE: Palm, Not Research In Motion, To Face IPhone Pressure