Hanna kwam in contact met een hoge manager bij Garmin en hij vroeg hem waarom Garmin de pda-lijn heeft stopgezet. Het blijkt dat Garmin eigenlijk best tevreden was over de producten, maar dat er teveel geld uitgegeven moest worden aan de klantenservice. Het lijkt alsof Garmin hiermee een klant-minachtend bedrijf is, maar niets is minder waar. De standaard GPS-software op de handhelds van Garmin werkt vaak vlekkeloos. Volgens Garmin was het PalmOS zeer stabiel voor de GPS-software. Maar de meeste klanten hadden vragen over het PalmOS en Windows Mobile, of 3rd party applicaties die zij probeerden aan de praat te krijgen. Anders dan bij de Palmclub-forums is de individuele klant koning en moest Garmin Duitsland alleen al 10 extra personeelsleden inhuren en trainen om alle vragen over het PalmOS en Windows Mobile te kunnen beantwoorden.... terwijl de navigatie zelf het prima deed op de apparaten.
Inmiddels is Garmin, net als andere GPS-producenten zoals TomTom, van strategie veranderd. Men richt zich nu meer op de Personal Navigation Devices: "domme" GPS apparaten die maar één ding goed kunnen, namelijk gewoon navigeren met behulp van GPS. Op deze manier hoeven gebruikers zich niet te verslikken in open systemen zoals het PalmOS of Windows Mobile en kan men bij Garmin kosten besparen op de support voor vragen die in feite niets met hun kerncompetenties te maken hebben.
Bron:
http://tamspalm.tamoggemon.com/2007/...-scoop-garmin/