Palmclub logo  

Home | Nieuws | Reviews | FAQs | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

F. Breukelman

F. Breukelman

F. Breukelman is sinds oktober 2003 actief op het Palmclub-forum en heeft sinds die tijd 121 nieuwtjes geschreven.

F. Breukelman gebruikt in het dagelijks leven een Palm Treo 650.

Bekijk alle nieuwtjes van F. Breukelman

[Gerucht] AppForge open source wegens bedrijfsproblemen?

 

Door: F. Breukelman


Publicatiedatum: 20 maart 2007


Als we een gebruiker op het Handheld Basic (HB++) forum mogen geloven staat HB++'s concurrent AppForge op het randje van de afgrond. Als er geen oplossing voor de problemen komt worden alle activiteiten stopgezet en wordt Crossfire misschien wel open source.

Crossfire van AppForge is een ontwikkelomgeving waarmee applicaties voor Windows Mobile, PalmOS, Symbian, Blackberry en Nokia gemaakt kunnen worden. Het draait als een plug-in op Visual Studio .Net. Op deze manier kan een enkele ontwikkelaar zijn applicatie porten naar zowel PC als alle bovengenoemde mobiele devices zonder dat hij daar ook maar een regel extra code voor hoeft te schrijven.
Tot zover de theorie. In de praktijk blijkt het allemaal namelijk toch wat ingewikkelder. Een applicatie geschreven voor de PC kun je vanwege de schermindeling (1024x768 pixels) niet zomaar zonder meer 1-op-1 overzetten naar een mobiel device (160x160, 240x320 etc.). Bovendien werkt Crossfire net als Java met een soort Virtual Machine. Dit houdt in dat het programma niet gecompileerd wordt naar machinecode maar omgezet wordt naar p-code, waarna de Virtual Machine tijdens het uitvoeren van het programma de p-code moet omzetten naar machinecode. Een tijdrovende zaak.
De voordelen van AppForge (multiplatform ontwikkelomgeving, dus in principe besparing in ontwikkeltijd) wegen niet op tegen de nadelen (trage programma's, de noodzaak voor het installeren van een virtuele machine). Dit samen met het businessmodel van AppForge, waarbij een ontwikkelaar voor elk programma dat uitgeleverd wordt (dus elke PDA waar het programma op draait) royalties moet betalen aan AppForge voor gebruik van de virtuele machine heeft er voor gezorgd dat AppForge nooit erg populair is geworden.

Deze impopulariteit heeft veel potentiële AppForge-klanten naar het Handheld Basic-kamp getrokken (PalmOS) en Visual Studio .Net kan zelf ook native (dus gecompileerd) code genereren voor Windows Mobile. Het is dus geen wonder dat AppForge nu in de problemen is gekomen.


Bron: HB++ Community

Bekijk de reacties of reageer Voeg toe aan eKudos

Om een reactie te plaatsen moet je geregistreerd en ingelogd zijn.
Home | Nieuws | Reviews | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

© Copyright Nederlandse Palmclub Stichting   Over deze site

iCulture | Alles over Google Android