MarketStar ondervroeg meer dan 300 mobiele telefoon- en smartphone-gebruikers en ontdekte dat consumenten viermaal zo vaak hun mobiele telefoon bij een winkel van de mobiele provider kopen. Daar krijgt maar eenderde van de consumenten informatie van een winkelbediende over gecombineerde apparaten, ook al kunnen de operators daar met databundels veel meer aan verdienen. Van de groep die wel over gecombineerde apparaten werden voorgelicht, werd in de meeste gevallen niet gepraat over het verschil tussen de besturingssystemen. Slechts 15% van de mobiele telefoongebruikers zijn op de hoogte van smartphone-platforms en -besturingssystemen.
Volgens Stan Bassett van MarketStar, moeten gebruikers daarom beter worden voorgelicht over de extra functionaliteit van smartphones. De verkoper speelt daarbij een cruciale rol, maar dan moeten ze wel goed getraind en gecoacht worden. Luisteren klanten dan echt naar de verkoper? Blijkbaar wel, want 72% blijkt voorafgaand aan de aankoop geen enkele research te hebben gedaan.
Nog meer cijfers: 42% van de mobiele telefoongebruikers zag af van de aankoop van een smartphone, omdat ze gewoon een simpele telefoon willen en helemaal niet zitten te wachten op de extra functies. Om hen toch over te halen zouden fabrikanten en winkeliers samen actie moeten ondernemen, vanaf het ontwerp tot aan het verkooppraatje.
Bron:
Customers Not Convinced of the Benefits of Smartphones
08-03-2007 21:23:22
De smartphone is een van de betere uitvindingen...combinatie van fatsoenlijke windows gestuurde elektronische agenda met bel- en internetfunctie! En tegenwoordig van het formaat van een 'gewone'mobiele telefoon. Geweldig toch!? En geloof me...ik heb er genoeg getest!!!