Home | Nieuws | Reviews | FAQs | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums |
Gonny van der Zwaag is sinds november 2000 actief op het Palmclub-forum en heeft sinds die tijd 907 nieuwtjes geschreven.
Gonny van der Zwaag gebruikt in het dagelijks leven een Apple iPhone.
Door GJHartog 09-08-2006 08:54:07 |
Mwa. dat beland je weer in de eeuwige discussie... Ben ik - handsfree bellend - gevaarlijker als iemand die een sigaret opsteekt achter het stuur? Of gevaarlijker dan iemand die de krant leest (ik zie het genoeg) of zich zit te scheren / op te maken? Nee dus.
Waar het (naar mijn idee) om gaat, is dat je er van bewust moet zijn dat je aan het áutorijden bent, en dat de rest bijzaak is. Ik bel heel wat meer dan 8% van mijn autotijd, en al die tijd handsfree. Ik rij na op tijdens een gesprek niet langzamer, en als het een 'zwaar' gesprek is, dan zoek ik een parkeerplaats op om het af te ronden. 't is in mijn ogen weer het zoveelste nutteloze onderzoek... |
Door RobB 09-08-2006 09:01:50 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GJHartog
't is in mijn ogen weer het zoveelste nutteloze onderzoek...
|
Door metck 09-08-2006 09:35:36 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GJHartog
Waar het (naar mijn idee) om gaat, is dat je er van bewust moet zijn dat je aan het áutorijden bent, en dat de rest bijzaak is. Ik bel heel wat meer dan 8% van mijn autotijd, en al die tijd handsfree. Ik rij na op tijdens een gesprek niet langzamer, en als het een 'zwaar' gesprek is, dan zoek ik een parkeerplaats op om het af te ronden.
|
Door ghia 09-08-2006 09:37:52 |
Deze zaken zijn al langer bekend. Het is zelfs zo dat iemand die belt slechter rijdt dan iemand die dronken is (met 0,8 pro mille in zijn bloed). Dit is het gevolg van de 'spare capacity theory', welke ook door andere onderzoeken is bevestigd.
Citaat:
Spare capacity theorie
Dat handsfree bellen ook niet veilig is, is onlangs bevestigd door de resultaten van een Brits onderzoek. Hierbij bleek dat iemand die handsfree belt een langere remweg nodig heeft dan iemand die 0,8 promille alcohol in zijn bloed heeft. Rijden en bellen zorgt namelijk voor een overbelasting voor de hersenen, wat gevolgen heeft voor het reactievermogen. Volgens deze ‘spare capacity theorie’ (gedeelde capaciteitstheorie), die is gebaseerd op het feit dat hersenen slechts enkele taken tegelijk kunnen uitvoeren, kan rijden en tegelijkertijd luisteren naar de radio overigens nog net. Maar rijden en bellen zorgt voor een overbelasting voor de hersenen, wat gevolgen heeft voor het reactievermogen. Onderzoek Verkeersveiligheid schat overigens dat er jaarlijks enkele tientallen doden en bijna driehonderd gewonden vallen door het gebruik van de mobiele telefoon. Eigenlijk is het verwonderlijk dat handsfree bellen toegelaten is, terwijl het maar een marginale verbetering is ten opzichte van bellen met de telefoon in de hand. |
Door HediX 09-08-2006 23:03:14 |
Goh, zullen we dan ook verbieden dat mensen met meer dan 1 in een auto gaan zitten? Weet je wat voor een invloed die ruzie-ende kinderen op de achterbank hebben....heb ik nooit een onderzoek van gelezen, maar ik kan het me zo voorstellen.
En wat te zeggen van de echtgenote die voor de zoveelste keer een verkeerde aanwijzing heeft gegeven waardoor je weer verkeerd rijdt? Ook dit kan ik niet wetenschappelijk onderbouwen, maar volgens mij is dit redelijk herkenbaar. Of de ruzie van vanochtend over de niet afgewassen kopjes die nog eens dunnetjes over gedaan wordt (of juist het goedmakertje vanwege diezelfde ruzie )? En aangezien er inderdaad ook door 1 persoon in de auto heel wat afleidende activiteiten kunnen worden ontplooid..... heb ik inmiddels DE manier gevonden om geen auto ongelukken meer te hebben: We verbieden gewoon de auto!!!! Zijn we van al het gez... in een keer af!!! Of heet dat het kind met het badwater weggooien ? |
Door GJHartog 10-08-2006 08:15:06 |
Citaat:
We verbieden gewoon de auto!!!! Zijn we van al het gez... in een keer af!!!
Dat zal nooit gebeuren, stel je voor wat de Nederlandse staat aan accijnzen misloopt, of (nog erger, stel je voor!) dat Koo$ Sp€€ zijn boete inkomsten misloopt. (is dit er trouwens niet eentje van...) |
Door HediX 10-08-2006 08:59:40 |
Citaat:
Dat zal nooit gebeuren
|
Door ghia 21-08-2006 00:36:08 |
Ook een studie aan de University of Utah (VS) bevestigt het probleem. Telefoneren (ook handsfree) neemt 50% van je hersenkapaciteit weg die je nodig hebt om je wagen te besturen en op het verkeer te letten, waardoor je kans op een ongeval vier maal groter wordt.
De onderzoeker merkt ook op, dat bellen door bestuurders nog maar in een half dozijn staten is verboden. |
Door koekiemonster 24-08-2006 20:42:38 |
(Handsfree) bellen is potentieel gevaarlijk ja. Maar zoals al gezegd zijn er meer dingen in de auto die afleiden; een andere radiozender opzoeken, een diepgaand gesprek met een of meerdere passagiers, het bestuderen van aanwijzingen van een navigatiesysteem. Je kunt eindeloos dingen blijven noemen.
Persoonlijk vind ik handsfree bellen niet echt problemen geven, tenzij het verkeer echt druk is. Dan is bellen terwijl je rijdt niet echt meer aan te bevelen en is het beter een parkeerplaats op te zoeken. Overigens heb ik sinds maart jl. m'n rijbewijs en enkele (handsfree) telefoongesprekken gevoerd. Daaruit is bovenstaande mening afgeleid . |
Door judgeblacksteel 25-08-2006 18:29:32 |
zoals roken .sigaretje pakken ,aan steken ,enz aan de radio prutsen +nog maar zwijgen over de gps.op wegen plannen kijken en mooi volk naast de weg?
mijn voorstel alle autos maximum 120 km per uur en van de besparingen op al de rotzooi om hem bij hogere snelheden te kunnen doen rijden ... investeren in aktieve beveileging en verplichten . bv anti collision,abs,air bags ,IR lampen met voorruit projectie........auto drive? |
Home |
Nieuws |
Reviews |
Tips |
Shop |
Channel Navigator |
Nieuwsbrief |
Forums
© Copyright Nederlandse Palmclub Stichting Over deze site iCulture | Alles over Google Android |
09-08-2006 08:37:34
Zelf beweer ik dan ook dat handsfree bellen juist gevaarlijker is dan met de telefoon in de hand. Bij de laatste zien de overige automobilisten nl dat je aan het bellen bent en dus wat minder alert bent. Misschien een groen lampje boven op de auto om aan te geven dat iemand aan het bellen is
Helemaal verbieden gaat uit commercieel oogpunt niet, KPN en Vodafoon hebben net iets meer invloed dan de minister.