Palmclub logo  

Home | Nieuws | Reviews | FAQs | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

Smaus

Smaus

Smaus is sinds mei 2001 actief op het Palmclub-forum en heeft sinds die tijd 103 nieuwtjes geschreven.

Smaus gebruikt in het dagelijks leven een Overig.

Bekijk alle nieuwtjes van Smaus

[Nieuws] Rechtszaak tegen Palm over defecte Treo's

 

Door: Smaus


Publicatiedatum: 21 september 2005


Ontevreden Treo-gebruikers hebben een rechtzaak aangespannen tegen Palm Inc. De klacht is dat de Treo een onacceptabel hoge uitval heeft, als gevolg hiervan veel defecten vertoont en dat Palm Inc. zijn klanten heeft misleid als het gaat om deze defecten.
Verder wordt er gesteld dat Palm zijn klanten refurbished devices opstuurt in plaats van nieuwe exemplaren en hiermee een oneindige cyclus van defecte apparaten creeert, totdat de gebruiker door zijn garantieperiode is of de moed opgeeft.
Citaat:
  • Extremely poor sound quality and buzzing which is heard by the recipients of telephone calls, which makes the Treo unusable and makes recipients believe that the Treo owner is in a very noisy place when making the phone call (not caused by telephone service provider).
  • Voice choppiness which is heard by the recipients of telephone calls which makes the Treo an extremely poor telephone (not caused by telephone service provider).
  • Speakerphone problems making the speakerphone unusable or seriously impaired.
  • Phone freezes and crashes often causing restarts and lost calls, which often require the use of a hard reset which loses all stored information (not caused by telephone service provider).
  • Replacement of defective Treo 600 phones with defective and/or “refurbished” Treo 600 phones - creating a cycle of defective product - whereby owners continue to receive defective products until either they tire of the process or their warranty runs out.
De aanklacht betreft zowel de Treo 600 als de Treo 650. De volledige tekst kan hier worden gevonden (.PDF).

De Treo is niet het enige apparaat waarover geklaagd wordt. Apple kan inmiddels een team fulltime advocaten in dienst nemen om de klachten over de batterijduur van de iPods af te handelen. Tot volgende week donderdag kun je nog klachten indienen voor de lopende rechtszaak.

Bron: Om Malik's Broadband Blog

Bekijk de reacties of reageer Voeg toe aan eKudos

Door palmdoc
21-09-2005 11:25:53

palmdoc
Dit is wel ontzettend negatieve aandacht / reclame voor de treo en palm Inc. Zijn er bij de palmclub ook veel mensen met deze ervaringen?
Door Graf Zum Kotzen
21-09-2005 11:37:34

Graf Zum Kotzen
Hallo,

Ik heb de klacht over slechte geluidskwaliteit in meer discussieboards gelezen. Mijn persoonlijke ervaring is echter prima, ik vind mensen prima te verstaan, zij verstaan mij prima en de speakerphone is ook prima (zowel met Vodafone als Telfort). Ik heb wel meteen de recente Treo Updater geinstalleerd. Het schijnt dat dit veel uitmaakt.

Groet, GZK
Door Smaus
21-09-2005 11:39:48

Smaus
Voor wat betreft mezelf:

Het eerste punt klopt, althans, totdat je de ROM-update installeerd, daarna was het bij mij verdwenen. Het tweede en derde punt heb ik geen last van, het vierde punt heb ik wel last van, behalve het gedeelte van de harde resets, bij mij crashst de Treo zo nu en dan (wel vaker dan mijn T2) maar dat kan ook aan mijn 'knutsel'-gebruik liggen.

Voor wat betreft het laatste punt, hier kan ik geen uitspraken over doen.

Groeten,

Jaap
Door Chamsin
21-09-2005 13:12:07

Ik moet zeggen dat ik ook ernstig ontevreden ben.
1) Met betrekking tot de mogelijkheid om op een normale manier te hotsyncen. Een paar maanden lukte me dat niet goed (1 keer op de 50-60 keer wel), totdat ik een cradle kocht.

2) Hij gaat extreem vaak op zijn snuit (normaal gebruik ik daar een andere krachtterm voor).

De support op deze valkken is minimaal en opsturen en inderdaad een paar weken wachten en dan nog een tweede of derde hands exemplaar krijgen, zag ik niet zitten.
Dus zelf - groen en geel ziend - verder proberen de problemen het hoofd te bieden.
Dat syncen gaat nu redelijk goed, maar gaat (ook na update) te vaak onderuit.

Dit is de (met enige moeite, want T3) mooiste Palm die ik nu gehad heb, maar ook de bak met de extreemste (lees: vuur en rook) en meeste ergernissen.
Door bluevoice
21-09-2005 13:32:52

bluevoice
Er zijn twee zaken waarover ik ontevreden ben.

- het geluid is te zacht en in een luidruchtige omgeving bijna niet te verstaan. Dit heb ik nu opgelost door de VolumeCare applicatie te gebruiken, dus het is mogelijk om het softwarematig aan te pakken. Sinds ik dit programma gebruik heb ik echt het gevoel dat de Treo 650 een volwaardige GSM is.

- de ontvangst. Ik heb zowel een Nokia 6310i als een Treo 650 en ik heb een KPN abonnement. Met hetzelfde abonnement heeft de Treo geen bereik in sommige gebouwen terwijl de Nokia nog volledige ontvangst heeft. En als de ontvangst is uitgevallen, duurt het meestal een tijdje tot het toestel opnieuw bereik heeft. Ik denk niet dat dit softwarematig op te lossen is.

Verder zijn ook zaken waarover ik dik tevreden ben, zoals het mobiele e-mailen en Internetten, dit gaat razendsnel via de EDGE service van Telfort.

Als Palm deze twee minpunten zou aanpakken (en de eerste is via een softwareupgrade te doen) dan zou de Treo 650 een perfect toestel kunnen zijn.

Firmwareversie 1.28 / Treo 650 - 1.13 - ROW

Er is zelfs een 1.30 en een 1.31 versie te vinden waarin de geluidsproblemen opgelost zouden zijn, ik durf deze updates nog niet te installeren omdat ze nog niet officieel zijn.

http://www.furryloops.com/FW130.zip

http://www.simnet.is/lappari/FW131Update.zip
Door gast
21-09-2005 15:32:10

Ik lees vaak de topics die op het treocentral forum voorbij komen. Aangezien ik een Treo 650 heb bekijk ik veelal de Treo 650 topics en dan vallen mij de volgende zaken op:
- Merendeel van de users komt uit de USA
- Merendeel dat uit de USA komt heeft een CDMA Treo
- CDMA providers in de USA passen de firmware aan en stoppen hun eigen variant in de Treo's

Ook Orange UK GSM Treo's hebben veel problemen en wat doet Orange UK?
De firmware aanpassen en hun eigen versie in de Treo stoppen.
Het mooiste van alles is toch wel het feit dat de problemen verdwijnen zodra mensen hun eigen firmware gaan aanpassen en erin flashen...

Welke groep gebruikers heeft de minste tot geen problemen? De mensen met een Unlocked GSM Treo.

Wat is dan nu met gezond verstand de logische conclusie uit het verhaal? Hetzelfde als wat al meerdere mensen op het Treocentral forum hebben geconstateerd: het ligt puur en alleen aan de firmware die de CDMA providers in die Treo's stoppen.
Die rechtszaak tegen Palm Inc. is dan ook stupide omdat men de verkeerde aanklaagd.

Let wel: dit betekend niet dat die Treo's bugvrij zijn, er zijn zat zaken die niet helemaal jofel zijn. De service van Palm en het terugsturen van refurbished units die niet jofel zijn (beschadigd, ook instabiel, etc.) lees ik ook vaker op Treocentral van zowel CDMA als Unlocked GSM Treo gebruikers. Dat lijkt me dan een universeel probleem waar Palm echt wat aan moet doen.
Door Gazpacho
21-09-2005 15:42:46

Gazpacho
Als kersverse eigenaar van een Treo 650 kan ik zeggen dat het systeem enorm onstabiel is als je oudere, nog niet op het NVFS-geheugen aangepaste software op de Treo gooit. Met andere woorden, upgrade eerst *al* je software naar de nieuwste versies die het nieuwe geheugen van de Treo 650 en de T5 ondersteunt, en bespaar je een hoop harde resets.

Daarnaast ben ik het met Bluevoice eens dat de telefoonluidspreker niet hard genoeg is. Ook ik heb dit opgelost met Volumecare, en Palm zou dit moeten oplossen met een firmware upgrade.

Nu alles op zijn plek zit, is de Treo 650 een verassend stabiel toestelletje. Hij gaat alleen bij mij nog vaak op zijn snuffert bij het Backuppen. Resco Backup werkte bij mij niet wegens incompatibiliteit met Uninstall Manager, en nu gebruik ik de nieuwste versie van Backupman. Een pluspuntje van de Treo 650 tov de Treo 600 is dat hij Alarms *wel* laat horen als hij gecrashed is en automatisch de GSM functie inschakelt: op de Treo 600 bleef hij mooi haken op de "Voer uw pin in" scherm zonder de alarms te laten klinken waardoor ik gewoon door bleef slapen 's ochtends.
Door bluevoice
21-09-2005 16:09:59

bluevoice
@ Gaz: Ik gebruik BackupBuddy en heb nooit problemen met backups maken. Just give it a try.
Door domo
21-09-2005 17:31:31

domo
Als de afhandeling van garantie is zoals geschetst wordt, terecht dat ze daartegen in opspraak komen. Verder is het ontvangst niet bepaald top en de geluidskwaliteit is minder dan m'n vorige telefoon, maar die scoorde op dat punt ook gewoon goed.

Maar wat wel matig is, hoe crashes worden behandeld door de Treo. Op zich is 'ie bij mij zeer stabiel, ik heb bijna geen resets nodig. Maar gisteren wilde ik wat filmpjes opnemen... Op een gegeven moment zit het geheugen vol en krijg je een melding dat het niet opgeslagen kon worden en tja, nog kritieke hoeveelheid RAM over. Vervolgens crasht de Treo, start op en zegt 'kritieke hoeveelheid geheugen en dat ik iets moet verwijderen om dat recht te trekken', om vervolgens opnieuw te resetten. Kortom, een eindeloze resetloop en geen manier om het schip weer vlot te trekken. Enige oplossing was de batterij eruit halen en thuis hard resetten en backup terugzetten... Dan kan je wel zeggen, moet je een backup op je SD-kaartje maken, maar dit soort dingen zijn knullig. Zeker als je bedenkt dat het komt omdat het opnemen van een filmpje de oorzaak was. Waarom stopt dat ding niet eerder, zodat er geen probleem ontstaat? Ik kan me voorstellen dat dergelijke zaken frustreren.
Door capable
22-09-2005 11:16:53

capable
Ik heb nu alweer een paar maanden mijn Treo 650 via KPN en ik heb van geen van de bovenstaande problemen last. Die had ik niet voor en niet na de update naar 1.13 ROW. Integratie Palm en telefoon is top, scherm is prachtig, toetsenbord handig en geluidskwaliteit is goed etc.

Ik moet wel zeggen dat ik veel meer resets heb gehad dan op mijn vorige Palms (Vx en m505), maar die hadden dan ook maar 3 resets per jaar ofzo. Het draaien van software die officieel niet werkt op de Treo (zoals Arvale I) helpt daarbij natuurlijk niet. Mijn theorie over de vele resets is dat dat komt door het ontbreken van 'memory protection' in het Palm OS. Dat heeft het ook nooit gehad, maar de software, inclusief de ROM software is veel complexer geworden.

Ik heb ook een keer last gehad van de 'oneindige resets' tijdens het updaten naar 1.13 ROW. Volgens mij komt dat gedrag vooral voort uit de NVFS bug van pre 1.13. Niet alleen nam een programma meer geheugen in beslag, de hoeveelheid geheugen die het systeem rapporteerde was gewoon onjuist. Dit is gelijk ook het enige wat je Palm kan kwalijk nemen, die fout zat namelijk ik alle Treo's. Overigens vind ik de help desk van Palm ook pet, maar daar zijn de Palm club forums toch voor ?

Al met al ben ik heel erg tevreden over mijn Treo 650 (ben misschien zelfs trots op dat apparaat) maar perfect is ie nog niet...
Door MendriX
23-09-2005 08:39:07

Ik heb hem nu een paar weken. Tweemaal daags reset ie spontaan, maar altijd als ik iets doe, zoals van TCPMP terug naar ZLauncher gaan. Nooit 's nachts, dus ik slaap niet ongemerkt door zoals Gazpacho 's ochtends in z'n rommelige bachelors-studio (viel best mee!). Eens per week wordt alles supertraag alsof iets alle CPU tijd opslorpt, dan reset ik hem zelf. Volume was te zacht, maar ik hoor ook niet optimaal, maar VolumeCare loste dat op. Klinkt misschien negatief allemaal, maar de voordelen wegen nog steeds sterk op tegen deze nadelen.
Door edwin2003
23-09-2005 17:51:07

Tja. Eindeloze reset loop is op te lossen met de soort van "safe mode" start. Zie tips

********************
Clean Soft Reset
Bij een clean soft reset wordt de Palm herstart, zonder dat er startup-programma's worden opgestart (bijv. Hackmaster). Op deze manier kunnen Hackmaster en andere programma's in het geheugen veilig worden verwijderd. Voor een clean soft reset dien je de reset-pin en de up-button (op de voorkant) tegelijk in te drukken. Laat de reset-pin hierna los, maar hou de up-button ingedrukt totdat het Palm-logo (of logo van Handspring, Sony, IBM) op het scherm verschijnt. Dan de zaken herstellen die je wil herstellen en tot slot een gewone softreset uitvoeren.
******************
Door joopgij
25-09-2005 18:21:52

Mijn grootste grief is de geluidskwaliteit bij het bellen. Heel vaak kunnen mensen die ik bel mij absoluut niet verstaan en moet ik de connectie verbreken of zlefs via een ander toestel bellen. Daarnaast zet ik hem vaak maar op de luidspreker om anderen te verstaan.

Ik test nu ook Volumecare uit om te kijken of dit helpt, maar eigenlijk heb ik helemaal geen zin om voor software te betalen wat Palm gewoon zou moeten oplossen.

Daarnaast vind ik de mogelijkheden van de telefoonapplicatie sowieso erg beperkt ten opzichte van mijn andere gsm (een nokia).

Crashes zijn bij over sinds een grote schoonmaak en daarna de upgrade.
Door gast
28-09-2005 23:12:39

Hoi, ik ben verheugd te lezen dat er veel meer treo 650 gebruikers zijn met exact dezelfde ellende als ik heb met mijn toestel: freezen op de meest idiote momenten, soms heel traag, ontvangst opeens weg, geluid opeens 0! Ik heb mijn treo 650 in Moskou gekocht dus zit nu met garantie en service helemaal te knoeien. Ik ben geneigd weer lekker terug te gaan naar de stabielste pda die ik hiervoor had de sony ericcson P910i. Eigenlijk heb ik maar een positief ding, hij synchroniseert van alle pda's erg goed met een Apple. Treo 650 staat bij mij voor:
T(roep) R(uk) E(llende) O(nbruikbaar) 650!
Door Gazpacho
28-09-2005 23:38:12

Gazpacho
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laplace
Hoi, ik ben verheugd te lezen dat er veel meer treo 650 gebruikers zijn met exact dezelfde ellende als ik heb met mijn toestel: freezen op de meest idiote momenten, soms heel traag, ontvangst opeens weg, geluid opeens 0! Ik heb mijn treo 650 in Moskou gekocht dus zit nu met garantie en service helemaal te knoeien. Ik ben geneigd weer lekker terug te gaan naar de stabielste pda die ik hiervoor had de sony ericcson P910i. Eigenlijk heb ik maar een positief ding, hij synchroniseert van alle pda's erg goed met een Apple. Treo 650 staat bij mij voor:
T(roep) R(uk) E(llende) O(nbruikbaar) 650!
Probeer eerst maar eens een firmware upgrade :')
Door Athropos
29-09-2005 06:56:53

Athropos
In het begin had ik ook was last met bovenstaande, maar sinds de upgrade, het ophouden verbeteren van softwareapplicaties (wil nogal graag beter dan goed is) ben ik zeer tevreden over mijn Treo'tje.
Het enige lastige is geheugen. (niet echt ruim bedeeld vindt ik om de basisdingen te draaien)
Maar met extra groot geheugen valt dat te overzien.
Volume is goed en crashes vallen mee(alleen crashes bij toevoegen addressen vanaf snappermail en versamail).
Dus daar nog ff een oplossing voor zoeken.
Ben door een batterijstoring inderdaad er achter gekomen dat als je niet oppast een refurbished palmpje krijgt, maar ben op dat punt redelijk pitbull achtig dus dat was snel verholpen.

Totaal over treo: voor 91 % ben ik er zeer tevreden over.

Peter Beset
Door edwin2003
29-09-2005 08:21:56

Sluit mij aan bij athropos. Wellicht is het handig om een lijstje te maken van welke software +versie er goed werkt op een treo 650.
Blijf ik wel vinden dat eigenlijk de treo uit de doos zou moeten beschikken over de inmiddels standaard functies van een gsm (denk aan profielen, oplopende ringtones e.d.) nu gaat eigenlijk alleen de echte (lees hobbyist) palm gebruiker de mogenlijkheden van een treo volledig benutten (en dus met vallen en opstaan)
Door HediX
29-09-2005 11:30:47

HediX
Ik sluit me aan bij Edwin en Athropos. Ik heb meer met pda's dan met telefoons (altijd al gehad) Vind het handig dat de telefoon nu in mijn pda zit. Maar geloof inderdaad wel dat ik er makkelijk mee kan omgaan omdat ik makkelijk met een pda om kan gaan. En inderdaad zouden de standaard functies misschien ook iets uitgebreid kunnen worden. Ik ben eigenlijk gewoon helemaal blij met mijn Treo omdat hij inmiddels alles kan wat ik wil in een smartphone en meer!!

Verder vind ik het zelf een beetje vreemd dat iemand verheugd is te lezen dat iemand anders problemen heeft, maar dat is vast niet zo bedoeld. Waarschijnlijk wordt bedoeld gedeelde smart is halve smart.
Om een reactie te plaatsen moet je
geregistreerd en ingelogd zijn.
Home | Nieuws | Reviews | Tips | Shop | Channel Navigator | Nieuwsbrief | Forums

© Copyright Nederlandse Palmclub Stichting   Over deze site

iCulture | Alles over Google Android