Palmclub: Forums - alles over de Palm Pre met webOS, de Palm Treo smartphone of PalmOS pda

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

Steeds minder freeware

Een discussie over Steeds minder freeware in het Software (synchronisatie, tips, hacks) forum, onderdeel van PalmOS - Algemeen; Vinden jullie ook niet dat toen Palm net begon aan te slaan (toen ze de III gelanceerd hadden), de charme ...

Ga terug   Palmclub: Forums - alles over de Palm Pre met webOS, de Palm Treo smartphone of PalmOS pda > PalmOS - Algemeen > Software (synchronisatie, tips, hacks)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1 (permalink)  
Oud 21 May 2002, 11:26
miltonvv
Guest

Unhappy Steeds minder freeware

Vinden jullie ook niet dat toen Palm net begon aan te slaan (toen ze de III gelanceerd hadden), de charme van Palm juist was dat er ontzettend veel freeware te krijgen was? Tegenwoordig heb ik het idee dat de meeste leuke/handige prog's allemaal commercieel zijn geworden, waardoor de extra kosten na het aanschaffen van een Palm nog aardig kunnen oplopen. Helaas en dat is misschien wel de reden dat ik voorlopig nog niet overstap naar een nieuwere Palm.
Met citaat reageren
(verdwijnt na registratie)
Advertentie
Gesponsorde links

#2 (permalink)  
Oud 21 May 2002, 12:13
RobB's schermafbeelding
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig

Deels mee eens, echter de prijs van zo'n commercieel programma valt erg mee in vergelijking met de bedragen die gevraagd worden voor een pakket voor desktop computers (ok deze app's zijn vaak veel groter).
Bekijk het ook eens van de kant van de ontwikkelaar: er is veel tijd en energie gestoken in een programma en wil daar een kleine vergoeding voor terug. Meestal dekt dit nauwelijks hun kosten (compilers, PC e.d.) en voor de meesten is het inderdaad gewoon een hobby. Rijk zullen ze er niet mee worden.

The real source of applications.
  #3 (permalink)  
Oud 21 May 2002, 12:24
RoelvdV's schermafbeelding
Administrator
Voornaam: Roel
Model: HP Pre3

Stuur een bericht via MSN naar RoelvdV Stuur een bericht via Skype™ naar RoelvdV
Ik denk dat Palm het nog steeds moet hebben van alle hobby-isten en programma's die je nu aanschaft kun je bijna altijd probleemloos meenemen naar een volgend model, mits je daar de zelfde Hotsyncnaam gebruikt. Let er wel op dat je bij het hotsyncen niet twee palm's met dezelfde naam moet gebruiken, dat kan dataverlies geven.
En de huidige programma's (mits netjes geschreven) moeten het ook onder OS5 gewoon blijven doen.

Voor freeware PalmOs progjes kun je terecht op freewarepalm.com en ook op Palmgear is nog voldoende freeware en shareware te vinden.

Groeten, Roel.
  #4 (permalink)  
Oud 22 May 2002, 02:55
patrickl's schermafbeelding
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V

Citaat:
En de huidige programma's (mits netjes geschreven) moeten het ook onder OS5 gewoon blijven doen
Het is mij opgevallen dat vrijwel geen enkel programma nog werkt onder OS5. Althans toen ik het testte met de emulator. Ik hoop maar dat dat aan de emulator lag. Een hoop bedrijven zijn overigens hun software al aan het aanpassen (of zijn daar al klaar mee).

Het zijn vaak de goed geschreven programma's die last hebben van OS5. Iets als een "Hello world!" applicatie zal het wel blijven doen, maar als er iets grafisch in voor komt dan gaat het snel mis.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 22 May 2002, 09:53
RoelvdV's schermafbeelding
Administrator
Voornaam: Roel
Model: HP Pre3

Stuur een bericht via MSN naar RoelvdV Stuur een bericht via Skype™ naar RoelvdV
Ik weet niet of dit er mee te maken heeft, maar op PalmInfoCenter wordt gemeld dat Sony zijn eigen API's voor de HiRes ondersteuning niet meer nodig heeft onder OS5, want daar zit HiRes support in. Ik kan me indenken dat huidige programma's met die API dan problemen geven in een OS5 emulator.

Groeten, Roel.
  #6 (permalink)  
Oud 22 May 2002, 17:40
orbit67's schermafbeelding
Lid
Model: PocketPC

wat is in hemelsnaam een emulator....?
  #7 (permalink)  
Oud 22 May 2002, 17:45
ex-lid

In dit geval een programma dat net doet of het eem Palm PDA met Palm OS5 is. Je kunt dan op je PC palm software draaien. Die emulator heeft Palm ter beschikking gesteld zodat ontwikkelaars alvast kunnen gaan werken aan PalmOS 5 applicaties nog voordat de hardware beschikbaar is.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 24 May 2002, 08:47
GJHartog's schermafbeelding
Moderator
Voornaam: Gert-Jan

Om nog even op freeware terug te komen, het is er wel, je moet alleen goed zoeken...

en daarbij, soms zijn er software ontwikkelaars die wel eens een leuke actie verzinnen, kijk hier maar eens:

http://www.palmclub.nl/forums/showth...&threadid=6320
  #9 (permalink)  
Oud 24 May 2002, 09:06
RobB's schermafbeelding
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob

Hoewel een leuke actie is niet helemaal gratis. Je hoeft inderdaad geen geld te betalen maar je maakt je e:mail adres bruikbaar voor allerlei reclame/spam. Maar ach, daar heeft microsoft al iets voor bedacht (hotmail).

The real source of applications.
  #10 (permalink)  
Oud 24 May 2002, 10:56
r. dohmen's schermafbeelding
Model: Sony Clie PEG-TH55

hires onder OS5

Citaat:
PalmInfoCenter[/url] wordt gemeld dat Sony zijn eigen API's voor de HiRes ondersteuning niet meer nodig heeft onder OS5, want daar zit HiRes support in. Ik kan me indenken dat huidige programma's met die API dan problemen geven in een OS5 emulator.
Waar en niet waar. De ondersteuning voor 320x320 schermen is niet meer nodig (Sony 770, 625 etc.) omdat OS 5 standaard tot 320x320 ondersteund. Voor NR70-achtige machines met 320x480 schermen (of groter ) zal sony wel degelijk een eigen API nodig hebben.

Programma's die nu _alleen_ op sony 320x320 scherm werken zullen _zeker niet_ onder OS5 werken. Er zijn echter ook veel programma die zelf bepalen of ze op een 160x160 of 320x320 scherm moeten worden 'afgebeeld'. Die programma's zullen in 160x160 mode wel op een Palm met OS5 werken.

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #11 (permalink)  
Oud 24 May 2002, 10:58

Ze doen jhet niet meer!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl

Het zijn vaak de goed geschreven programma's die last hebben van OS5. Iets als een "Hello world!" applicatie zal het wel blijven doen, maar als er iets grafisch in voor komt dan gaat het snel mis.
Als het programma's zijn die speciaal voor de sony geschreven zijn heb je gelijk. (Sony's eigen programma's bijvoorbeeld).

Zou je eens een lijstje kunnen geven met programma's die het niet onder OS5 doen?

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 24 May 2002, 16:54
ex-lid

Nou ik heb er ooit een stel getest. Kijk eens in http://www.palmclub.nl/forums/showth...&highlight=os5

Maar het ging om dit lijstje:
De volgende progjes werken allemaal niet op de OS 5.0 simulator
- CityTime
- Tracker 5.05
- Cetus 1.1 B9
- MapViewer 2.0
- Billiards (256 color)
- Planetarium
- TimeReporter 2000
- ActionNames
- Tumble (crashed bij afsluiten)
- Vexed 2.0
- km 2001

Wel werkten:
- Palm reader
- Galax (color)
- Bublet

Daarna heb ik het opgegeven.
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 24 May 2002, 18:04

oeps

Daar staan nogal wat doodnormale standaard programmaatjes bij

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 24 May 2002, 21:45
ex-lid

Het kan dus aan de emulator liggen. Laten we het hopen althans. Programma's als Cetus, Timereporter en KM 2001 zijn toch vrij simpel die moeten toch gewoon blijven werken.

Maar goed dat is grotendeels het lijstje van software dat ik gebruik en daar werkte dus maar weinig van ja.

Ik blijf erbij dat we gewoon flink genaaid worden met die hele overstap naar OS5. Geen voordelen, maar wel alles nieuw moeten kopen. Hoe gunstig kun je het krijgen?
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 25 May 2002, 10:19
Fraha
Guest

NL Software

Het valt me op dat de meeste software voor de palm in het Engles is. Logisch natuurlijk, maar toch vraag ik me af of er ook software beschikbaar is die je ook in het Nederlands kunt instellen.

Groeten

Frans
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 25 May 2002, 13:20

top 10!

Kijk eens in de top 10 daar treft je een apart categorie voor Nederlandstalige software aan.

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 26 May 2002, 12:27
Roeland Krul's schermafbeelding
Palmclub Borrelbaas
Model: Sony Clie PEG-SL10

Nog even een lijstje met compatibility checks:

NIET (of niet goed) werken

Gaydar 2.2a
PalmWijzer
Bundesliga
DateBk4
PalmaSutra 2.1
WaiterAssistant

WEL werken

SocialEyes
Funambol WorldCup 2002 1.1

Meer details in het bijgevoegde ZIP-bestand (PS ik ben geen ervaren debugger, dus misschien is een aantal van de aangetroffen problemen wel op te lossen)
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: zip os5 issues.zip‎ (39,9 KB, 13x gelezen)
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten