Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm Tungsten en T|X

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 30 januari 2004, 17:23
skeuri
Guest
 
Berichten: n/a
Question Zoemend display T3

Sinds enkele weken heb ik een T3. Werkt prima. Alleen maakt het scherm sinds enkele dagen een irritant, hoog zoemend geluid (net als oudere TV's). Normaal zou het niet zo'n probleem zijn maar dat ding staat de hele dag aan in z'n cradle op m'n bureau.

Heeft iemand anders hier al ervaring mee? Valt dit onder garantie? Kan ik zelf iets doen? Het enige wat nu helpt is niet-aanzetten....

Gr.Skeuri
Met citaat reageren
  #2  
Oud 30 januari 2004, 19:21
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Helaas hoort die zoem erbij zie: http://www.palmclub.nl/forums/showth...threadid=13911
Het gaat weliswaar over de Zire71, maar het is hetzelfde probleem als op de TT3.

Maar ja, je hebt wel een mooi scherm .
Met citaat reageren
  #3  
Oud 30 januari 2004, 20:28
skeuri
Guest
 
Berichten: n/a
Vreemd, want ik weet zeker dat Žie zoem er de eerste drie weken niet bij heeft gezeten.

Thx.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 januari 2004, 20:35
Peter Drake's schermafbeelding
Peter Drake Peter Drake is offline
Gadgetfreak
Voornaam: Peter
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 06 juni 2003
Locatie: Schipluiden
Berichten: 1.211
Stuur een bericht via MSN naar Peter Drake
Het kan zijn dat het niet normaal is. Ga eens bij je dealer langs en vraag of het normaal is. Soms is het zo erg dat ze hem laten nakijken en dat er iets aan gedaan kan worden.
__________________
Met citaat reageren
  #5  
Oud 30 januari 2004, 22:52
gjwater gjwater is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 08 september 2003
Berichten: 31
Ik had er ook last van, maar na het plaatsen van een Brando screen protector was het een stuk minder, in ieder geval niet meer irritant.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 30 januari 2004, 22:57
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Krijg je er echt hoofdpijn van?
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #7  
Oud 31 januari 2004, 11:06
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
De zoem had ik ook op mijn Zire 71, maar was verder niet irritant. Op mijn T3 heb ik echter nog nooit (zoek hout ) gezoem gehoord. Het lijkt me dan ook een hardware-probleem, ik zou het even laten nakijken.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 31 januari 2004, 19:08
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Het is een heel hoog gezoem en sommige mensen horen dat al niet meer door veroudering van hun gehoorsysteem . Mijn vader bijvoorbeeld hoort mijn TT3 niet zoemen en ik, en vele klasgenoten, toch wel heel duidelijk.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 01 februari 2004, 00:39
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Jullie horen gewoon dingen die er niet zijn .
Maar ok, de ultieme test: wie heeft er een hond (die zijn gevoelig voor hoge tonen) en een T3? Ik ben benieuwd.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 02 februari 2004, 09:35
skeuri
Guest
 
Berichten: n/a
Hey! Pas op heh! Ik ben dan wel 31 maar m'n gehoor is prima

Maar inderdaad mijn Pa hoorde het gezoem ook niet.

Trouwens die opmerking over die screen-protector zou wel eens kunnen werken want het komt echt "uit" het scherm en als ik op sommige plaatsen schrijf o.i.d. wordt het harder of zachter (het gezoem...).

Gr.S@nder
Met citaat reageren
  #11  
Oud 02 februari 2004, 16:09
jempen jempen is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Treo 750
 
Geregistreerd: 20 januari 2003
Berichten: 128
hoi skeuri!

nou, als ik jou was zou ik er toch even mee terug gaan. Ik heb sinds november een tungsten E en ben nu toe aan mn 3e exemplaar. De eerste had ook een heel hoog zoemend geluid dat pas na 1 week verscheen. Ik weet zeker dat het niet hoort want mijn 2e exemplaar had hier geen last van... die had weer last van een zeurende "down" knop.

Dus lig je snachts in bed een boekie te lezen op je palm en is bij de 3e digitale bladzijde de piep doorgedrongen tot je hersens..dan zou ik je echt aanraden er mee terug te gaan. Ook al is het scherm zoooooo mooi!!

gegroet Jelmer
__________________
Palm
Palm M105 -> Tungsten E -> Tungsten T3 -> Treo 600 -> Treo 650 + Lifedrive -> Treo 750 + Palm TX -> Treo Pro

Laatst gewijzigd door jempen; 02 februari 2004 om 16:13.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 09 februari 2004, 21:56
Kees Kees is offline
Forumbikkel
Voornaam: Kees
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 02 december 2000
Locatie: Utrecht
Berichten: 155
Mijn T3 hoorde ik in het begin ook helemaal niet. Steeds vaker hoor ik nu echter een zeer iritante hoge pieptoon. De screenprotector heeft daar helaas geen invloed op. Ik krijg er bijna het gevoel bij dat zo bekend is van een schoolbord waar iemand met zijn nagels over heen gaat. Niet fijn dus. Als ik een reactie van de leverancier heb zal ik het laten weten.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 16 februari 2004, 14:05
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
De grote Palm T3 update zet de bus snelheid wat hoger, waardoor het scherm kan gaan zoemen. Het is niet duidelijk of het bij alle toestellen zo is, wel is duidelijk dat niet iedereen die hoge tonen even goed hoort. Screen protector helpt bij mij niet. Het schijnt heel vaak voor te komen dat het pas later optreedt, maar de kans is groot dat je gevoelige oren hebt en bij omruil weer een piepend scherm krijgt.

Met LightSpeed (www.clievideo.com ) kan je frequentie van je bus veranderen (ik heb nu 65Mhz(bus)x2=135MHz(cpu) voor de low-speed applicaties -geweldig trouwens kan je 9 uur MP3's luisteren- en 265MHz(bus)x2=530MHz(cpu) voor de highspeed applicaties -zoals Digimap-). Ik heb nauwelijks/geen last van hoog gepiep/gezoem meer en mijn batterij gaat langer mee en Digimap is een stuk sneller. De piep-overlast hangt af van de frequentie die je kiest, 3x200MHz=600MHz piept weer heel hard.
__________________
Mark van der Hijden

Laatst gewijzigd door MendriX; 16 februari 2004 om 14:09.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 24 februari 2004, 13:27
nielsbothof nielsbothof is offline
Senior lid
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 12 januari 2004
Berichten: 66
Edit2: Palm service gebeld, ik werd netjes en geduldig te woord gestaan. Nu is de bedoeling dat ik mijn palm terugstuur (naar een adres in NL) en volgens de telefonist blijft ie 7 tot 10 dagen weg.... Ik ben hier wel een beetje huiverig voor.... :-|

edit: Lightspeed werkt niet (4x50 = 200 Mhz)... terug naar de winkel dan maar :~-(

Ik kwam net naar dit forum toe om hier ook over te klagen. Ik heb dus EXACT hetzelfde probleem. Na 3 weken begon de T3 te piepen. Nu hoor ik een heel hoog piepje van een meter afstand. Het komt voornamelijk van de voorkant af (dus het al wel het scherm zijn). Als hij uitstaat piept hij niet meer hoorbaar(hij maakt dan een heel zacht piepgeluidje). De brando screenprotector help geen flikker.

Ik ga eens proberen de bussnelheid lager te zetten, want ik krijg er koppijn van.

Laatst gewijzigd door nielsbothof; 24 februari 2004 om 14:01.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 24 februari 2004, 14:21
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
4x50MHz piept bij mij ook ontzettend, maar 2x63MHz geeft geen enkele piep. Mijn voorbeelden werken goed. Terugsturen kan een optie zijn, want sommige schermen hebben het meer/minder of eerder/later dan andere schermen. ECHTER, als je nu een goed scherm hebt zonder dead of live pixels, zou ik hem zeker niet terugsturen. (Trouwens de sinds de grote update piept ie ook! Als je die un-dood dan piept ie ook niet meer!) Tip: De FSB bepaalt het piepen, niet de multiplier.
__________________
Mark van der Hijden

Laatst gewijzigd door MendriX; 24 februari 2004 om 14:24.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 24 februari 2004, 14:47
nielsbothof nielsbothof is offline
Senior lid
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 12 januari 2004
Berichten: 66
Mendrix je hebt gelijk... Het ligt aan de FSB. Maar een lage FSB betekend geen vermindering in gepiep.

Ik heb gemerkt dat het piepen ophield bij een FSB van 65 en 135 ongeacht de multiplyer.

Verander voor de grap de FSB eens naar 16 Mhz -> dat lijkt meer op een overgeclockte P4 EE + Radion 9800XT
120FSB Is helemaal een ramp :-\

6x65 ~ 400 Mhz, dus daar laat ik hem nu wel op staan. Bedankt voor je hulp !

Wel gek dat de palm-faq/technische dienst/helpdesk hier niet van af weet.

Edit: pas op met hoge clocks: ik heb het een paar keer gehad dat de palm uitsloeg (leek op doorbranden ) en niet meer reageerde toen ik hem in de cradle zette. Softreset herstelde het probleem

Laatst gewijzigd door nielsbothof; 24 februari 2004 om 14:50.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 24 februari 2004, 22:04
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Citaat:
Trouwens de sinds de grote update piept ie ook! Als je die un-dood dan piept ie ook niet meer
Klopt. Een van de dingen die geregeld is in de update is dat de processor een hogere kloksnelheid heeft. Voor de update werd er na een soft reset kloksnelheid ingenomen of iets dergelijks.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 17 maart 2004, 13:10
nielsbothof nielsbothof is offline
Senior lid
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 12 januari 2004
Berichten: 66
Ik heb mijn PDA dus terug gestuurd: hij liep vaak vast met lightspeed. Het duurde 2 weken, maar ik heb (geloof ik) wel een hele nieuwe palm, en geen reparatie. Er zit NL een ander serienummer op, er zat een nieuwe screenprotector op, en ik moet hem 4 uur opladen.

Het klepje rammelt wel een beetje, dus ik ik weet niet of ik er blij mee ga zijn... Ander stuur ik hem weer terug.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 17 maart 2004, 16:24
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Als mijn Qtek 2020 binnen is, stuur ik mijn T3 ook terug. LightSpeed leek te goed om waar te zijn, blijkbaar. Het maakt de T3 inderdaad erg unstable.
__________________
Mark van der Hijden
Met citaat reageren
  #20  
Oud 17 maart 2004, 18:24
nielsbothof nielsbothof is offline
Senior lid
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 12 januari 2004
Berichten: 66
na 4 uur: hij doet het prima! Wat een verademing zeg!

Het valt mij nu ook op dat de onderkant van het display (de menubalk) geen horizontale strepen meer vertoont! Dus dat probleem is ook verholpen.
Alles wel weer even opnieuw installeren en....

<edit Gazpacho> niet doen Niels, niet provoceren. Je weet waar ik het over heb. Eerste en laatste waarschuwing. </edit>

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 17 maart 2004 om 19:37.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:15.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023