Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #181  
Oud 13 oktober 2006, 14:47
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Nu even inhoudelijk over het OS en niet toestelspecifiek, zijn er nog meer wensen?
Da's leuk dat je zegt van voeg dit en voeg dat toe, maar als ik alles modulair toevoeg dan kan ik net zo goed een leeg OS gebruiken zonder GUI en functionaliteit.

De 68k emulatie van palmOS is ook uit de oertijd, en kom nu niet aan met ARMlets, want dat waren stop-gap methodes totday cobalt uit zou komen die wel geheel op de normale manier van de ARM processorkracht gebruik zou kunnen maken.

Ook biedt het OS barre ondersteuning om programma of databasebestanden op de kaart direct te beschrijven, in plaats van het geheel naar het RAM te kopieren, daar te bewerken, en daarna weer terug naar de kaart te kopieren. Een legacy van PalmOS 3, en MSMount als stop-gap methode om het op te vangen.

En nu kom je met een oplossing in een specifiek programma voor het multitasking probleem. Zeker met de opkomst van online connectivity in heel veel programma's zoals Browsers, mail clients, RSS readers etc. is het handig om iets anders te kunnen doen terwijl het programma data aan het trekken is. De methode die Chatteremail gebruikt is onorthodox - geeft de ontwikkelaar ook toe - en is niet geschikt als universele standaardimplementatie vanwege de beperkingen van het OS.

Nu kun je weer zeggen: ja, dan hebben we gewoon slimmere programmeurs nodig die slimmere programma's zoals Chatter maken, maar dat is weer de omgekeerde wereld! Je geeft dan toe dat er beperkingen zijn, en dat je slimmere programmeurs nodig hebt om die beperkingen te omzeilen. Waarom geef je dan niet meteen toe dat het OS hier tekort komt?

Als ik een native Word file aan het editten ben, en ik ga even naar mijn calender, en weer terug, dan kost het me meer tijd dan wanneer multitasking is ingebouwd in het OS, dus zonder *save sluit open sluit load, en weer verder* rijtje. Vroegah, toen er gewoon van Calendar naar Memo geswitched moest worden, ging dat nog aardig snel en had je inderdaad geen multitasking nodig, maar met de zwaardere en complexere programma's van tegenwoordig is dat gewoon een betere oplossing als het er wel was. Dan moet je zeggen: ja, het OS is niet met zijn tijd meegegroeid.

Dit artikel komt dan ook op het juiste moment:

http://www.palmclub.nl/forums/showthread.php?t=25675

Toen Palm nog met zijn m515 (160x160, 'high end') tegen bijv. een Sony Clie SJ30 (320x320, medium-low end, jogdial) concurreerde kon je zeggen dat Palm aan het slapen was zonder te innoveren, maar na 2003 is het toch echt het mismanagement bij Palmsource die de stagnatie van het PalmOS platform heeft gevoed.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 13 oktober 2006 om 14:54.
Met citaat reageren
  #182  
Oud 13 oktober 2006, 15:02
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Overigens, het zou me niet verbazen als Palm Inc. niet op Access gaat gokken, maar in-house alweer een eigen OS aan het ontwikkelen is. Ik geloof dat de naam PalmOS naar Access is gegaan (?) maar van wat ik ervan zie staan zij er niet om te springen om die naam voor hun product te gebruiken. Palmsource is niet meer, op de nieuwe Treo 680 komt na een reset geen Palm logo meer te staan maar "Access" , etc.

Ik stel voor: Palm Mobile als nieuwe OS naam ofzo.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #183  
Oud 14 oktober 2006, 17:28
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho
Da's leuk dat je zegt van voeg dit en voeg dat toe, maar als ik alles modulair toevoeg dan kan ik net zo goed een leeg OS gebruiken zonder GUI en functionaliteit.
De software op je Palm bestaat uit twee dingen: het OS en de toepassingen. Meestal wordt in diskussies alles op een hoop gegooid zodat niet altijd even duidelijk is over wat er nu eigenlijk wordt gediskusieerd. Natuurlijk heeft het OS een invloed op hoe een toepassing er komt uit te zien of hoe ze zich gedraagt. Ook het Linux OS is als kernel (wat het eigenlijke OS is) behoorlijk kaal.
Citaat:
De 68k emulatie van palmOS is ook uit de oertijd, en kom nu niet aan met ARMlets, want dat waren stop-gap methodes totday cobalt uit zou komen die wel geheel op de normale manier van de ARM processorkracht gebruik zou kunnen maken.
Het PalmOS is met sukses overgedragen van het ene processortype naar het andere, met volledige kompatibiliteit tussen OS4 en OS5. Waar denk je dat Palm gestaan had als met Garnet alles van het 'oude' PalmOS overboord was gegooid?
Citaat:
En nu kom je met een oplossing in een specifiek programma voor het multitasking probleem. Zeker met de opkomst van online connectivity in heel veel programma's zoals Browsers, mail clients, RSS readers etc. is het handig om iets anders te kunnen doen terwijl het programma data aan het trekken is. De methode die Chatteremail gebruikt is onorthodox - geeft de ontwikkelaar ook toe - en is niet geschikt als universele standaardimplementatie vanwege de beperkingen van het OS.

Nu kun je weer zeggen: ja, dan hebben we gewoon slimmere programmeurs nodig die slimmere programma's zoals Chatter maken, maar dat is weer de omgekeerde wereld! Je geeft dan toe dat er beperkingen zijn, en dat je slimmere programmeurs nodig hebt om die beperkingen te omzeilen. Waarom geef je dan niet meteen toe dat het OS hier tekort komt?
Voor multitask heb je inderdaad betere programmeurs nodig. Maar het kan wel! Zie ook de recente toevoeging op Articulation, waar je nu in de background met VOIP kan worden opgebeld.
Citaat:
Als ik een native Word file aan het editten ben, en ik ga even naar mijn calender, en weer terug, dan kost het me meer tijd dan wanneer multitasking is ingebouwd in het OS, dus zonder *save sluit open sluit load, en weer verder* rijtje. Vroegah, toen er gewoon van Calendar naar Memo geswitched moest worden, ging dat nog aardig snel en had je inderdaad geen multitasking nodig, maar met de zwaardere en complexere programma's van tegenwoordig is dat gewoon een betere oplossing als het er wel was. Dan moet je zeggen: ja, het OS is niet met zijn tijd meegegroeid.
Het editeren van Word bestanden op een telefoon is nu ook geen alledaagse bezigheid. Ik denk niet dat het onder Symbian kan. En als je de vergelijking maakt tussen twee dezelfde toestellen met PalmOS en WM (Treo 700w en 700p), zie je dat ze zeer gelijkwaardig zijn en het PalmOS toestel het makkelijkst te bedienen valt.
Citaat:
Dit artikel komt dan ook op het juiste moment:
http://www.palmclub.nl/forums/showthread.php?t=25675
PalmOS een grap? Eentje van 10 jaar zeker? De enige grap is het artikel.
Citaat:
Toen Palm nog met zijn m515 (160x160, 'high end') tegen bijv. een Sony Clie SJ30 (320x320, medium-low end, jogdial) concurreerde kon je zeggen dat Palm aan het slapen was zonder te innoveren, maar na 2003 is het toch echt het mismanagement bij Palmsource die de stagnatie van het PalmOS platform heeft gevoed.
Sony heeft de Palm PDA-wereld heel wat impulsen gegeven, maar is mede de oorzaak van de scheiding tussen Palm en PalmSource, die bedoeld was om Palm en de andere licentienemers van het OS meer op gelijke voet te plaatsen. Had men toen geweten dat Sony zo snel zou afhaken, had men het waarschijnlijk niet gedaan.
Citaat:
Ik geloof dat de naam PalmOS naar Access is gegaan (?)
PalmSource en zijn licentiehouders hebben gedurende een overgangsperiode van 4 jaar (tot mei? 2009) het recht bepaalde Palm-benamingen te blijven gebruiken.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #184  
Oud 14 oktober 2006, 17:48
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Het PalmOS is met sukses overgedragen van het ene processortype naar het andere, met volledige kompatibiliteit tussen OS4 en OS5. Waar denk je dat Palm gestaan had als met Garnet alles van het 'oude' PalmOS overboord was gegooid?
Dat is dus precies wat ik zeg: leuk die overstap, maar de *volgende* stap, naar een PalmOS6 had al gemaakt moeten worden. Wanneer? Toen Cobalt geintroduceerd werd, niet nu nog eens een jaar wachten en ondertussen Garnet nog eens patchen en uitrekken.

Dat niemand Cobalt wilde hebben is niet de schuld van de klanten (kun je iemand de schuld geven niet naar de Albert Heijn te gaan?), maar van een misrekening van het management van Palmsource.

En daar ging her atikel ook over:

Citaat:
PalmOS een grap? Eentje van 10 jaar zeker? De enige grap is het artikel.
In het artikel wordt PalmOS's historie niet als grap gezien, maar de stagnatie van de ontwikkeling van de laatste jaren, waar de hele PDA/Smartphone business zich in sneltreinvaart heeft ontwikkeld, is PalmOS geen innovator meer, wat het ooit wel was.

Geinig dat je dat ook in persberichten ziet. Werd elk bericht bij Palm(one)/(source) ooit begonnen met:

"Palm(OS), the leading mobile computing platform/maker...."

is het nu:

"Palm, a leader in mobile computing"



Citaat:
Had men toen geweten dat Sony zo snel zou afhaken, had men het waarschijnlijk niet gedaan.
Waarom doet iedereen zo verbaasd dat Sony "opeens" afhaakte? Destijds was ik geloof ik ook een van de weinigen, toen de geruchten de kop op staken, die toegaf dat het gezien de resultaten van Sony's Clie afdeling tov de Sony Ericsson afdeling het bedrijfskundig gewoon stom is om de Clie's te houden. En dat terwijl ik (nog steeds) een van de grootste fans was van Clie's. Maar het was gewoon niet realistisch, en dat moet je ook kunnen toegeven.

Het management van Palm had destijds hardere contracten met zoveel mogelijk licensienemers moeten maken zodat het van clienten verzekerd zou zijn, en een gezonde bedrijfsvoering kon voeren. Drijfzand met het risico dat als 1 grote licensienemer zich terugtrok de hele boel als een kaartenhuis in elkaar zou zakken en overgenomen zou worden - wat nu dus gebeurd is - is een slechte basis om splitsingen mee te starten. De verantwoordelijke in dit geheel is dus het management van Palm(source), met haar onderschatting van het verloop van de markt.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 14 oktober 2006 om 17:56.
Met citaat reageren
  #185  
Oud 14 oktober 2006, 19:58
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho
Dat is dus precies wat ik zeg: leuk die overstap, maar de *volgende* stap, naar een PalmOS6 had al gemaakt moeten worden. Wanneer? Toen Cobalt geintroduceerd werd,
Dat ben ik het met je eens.
Citaat:
niet nu nog eens een jaar wachten en ondertussen Garnet nog eens patchen en uitrekken.
Toen Cobalt niet het volgende PalmOS bleek te zijn, zat er niets anders op. Een nieuw OS en alles wat ermee samenhangt schudt je niet op een dag uit je mouw.
Citaat:
Dat niemand Cobalt wilde hebben is niet de schuld van de klanten (kun je iemand de schuld geven niet naar de Albert Heijn te gaan?), maar van een misrekening van het management van Palmsource.
Ik denk dat ook Palm wel op de hoogte was van de richting die het met Cobalt tijdens de ontwikkelingsfaze uitging. Maar pas bij de eindfase bleek het niet te zijn wat er van verwacht werd. Cobalt zit nu dus mee in het rijtje mislukte software projekten.
Citaat:
Geinig dat je dat ook in persberichten ziet. Werd elk bericht bij Palm(one)/(source) ooit begonnen met:
"Palm(OS), the leading mobile computing platform/maker...."
is het nu:
"Palm, a leader in mobile computing"
Het eerste stamt nog uit de tijd toen Palm omzeggens alleen was op de PDA-markt. Met WM dat ondertussen op gelijke hoogte is gekomen, RIM en de Symbian-smartfoons zou dergelijke bewering door Palm (maar ook door zijn hedendaagse konkurrenten) onterecht zijn.
Citaat:
Waarom doet iedereen zo verbaasd dat Sony "opeens" afhaakte? Destijds was ik geloof ik ook een van de weinigen, toen de geruchten de kop op staken, die toegaf dat het gezien de resultaten van Sony's Clie afdeling tov de Sony Ericsson afdeling het bedrijfskundig gewoon stom is om de Clie's te houden. En dat terwijl ik (nog steeds) een van de grootste fans was van Clie's. Maar het was gewoon niet realistisch, en dat moet je ook kunnen toegeven.
Het punt is: innovatief zijn alleen is niet genoeg voor sukses.
Citaat:
Het management van Palm had destijds hardere contracten met zoveel mogelijk licensienemers moeten maken zodat het van clienten verzekerd zou zijn, en een gezonde bedrijfsvoering kon voeren. Drijfzand met het risico dat als 1 grote licensienemer zich terugtrok de hele boel als een kaartenhuis in elkaar zou zakken en overgenomen zou worden - wat nu dus gebeurd is - is een slechte basis om splitsingen mee te starten. De verantwoordelijke in dit geheel is dus het management van Palm(source), met haar onderschatting van het verloop van de markt.
Achteraf is het makkelijk bekeken. Toentertijd vond iedereen het een goed idee.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #186  
Oud 14 oktober 2006, 20:22
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Citaat:
Toen Cobalt niet het volgende PalmOS bleek te zijn, zat er niets anders op. Een nieuw OS en alles wat ermee samenhangt schudt je niet op een dag uit je mouw.
Een zeer interessante uitspraak! Toen de Treo 700w uitkwam las ik ergens een inspirerend artikel. Daarin schreef iemand dat hij niet zozeer verbaasd was dat Palm een Windows Mobile Treo had uitgebracht maar wel dat Palm 2,5 jaar aan het project heeft gewerkt zonder dat iemand dat wist. Wie weet waar Palm de afgelopen jaren nog meer mee bezig is geweest. Palm zou nog eens een grote verassing kunnen bezorgen in het komende half jaar!

De vraag is waarom Cobalt nooit gebruikt is voor een toestel, Palm heeft op een gegeven moment besloten om het niet te doen. Hiervoor vermoed ik dat Palm wel een plan B moet hebben gehad om zo'n beslissing te nemen. Als het plan niet tijdens de introductie van Cobalt is ingegaan, dan zou het wel kunnen dat het in werking is getreden op het moment dat PalmSource niet meer teruggekocht kon worden.

Hierover wil ik iets dieper ingaan. Op het moment dat Palm besloot te splitsen (in PalmOne en PalmSource) was dit "businesswise" een logische beslissing. Op die manier had je 2 bedrijven die zich volledig op hun "core-business" konden richten. Een bedrijf dat voor de software zorgde (en zich niet meer druk over toestelontwikelling hoefde te maken) voor alle licentienemers (en in die tijd zat Sony, Tapwave en nog een aantal Aziatische bedrijven zoals Xplore nog wel bij) en een bedrijf dat zich volledig op het ontwikkelen van nieuwe toestellen kon toeleggen.

Vanaf het begin (na de splitsing) werd duidelijk dat PalmSource zich niet op eigen krachten (financieel) kon redden omdat een aantal "major players" afhakten (Sony, Tapwave - die een mes in de rug kreeg van de PSP). Palm heeft echter niet besloten om Palmsource te hulp te schieten en het bedrijf opnieuw in te lijven maar is bezig geweest om de eigen cashflow te vergroten. Pas op het moment dat Palm voldoende liquide was, heeft deze een bod gedaan op PalmSource, maar werd onverwacht overboden door ACCESS. Nu is Palm bezig om met de liquide middelen een deel van de eigen aandelen terug te kopen en het aantal aandelen te verkleinen.

Om de bovengenoemde redenen vind ik de uitspraken uit het artikel over "PalmOS is een grap" waarin wordt gesuggereerd dat bij Palm slimme mensen werken en bij PalmSource niet, een beetje kort door de bocht. In het kort komt het erop neer dat de afsplitsing in twee apparte bedrijven destijds zeer legitiem was. Dat PalmOne vervolgens PalmSource in de kou heeft laten staan is discutabel, maar je kunt hierover pas een discussie voeren als je de financiele boeken van Palm zou kunen inzien (Misschien had Palm niet eerder voldoende middelen om PalmSource terug te kopen of had Palm andere redenen om het niet te doen).

Palm is uiteindelijk het PalmOS kwijtgeraakt, maar of dit uiteindelijk een slechte zaak is, is twijfelachtig. Wat als Palm gedwongen door de omstandigheden binnenkort met een fantastich nieuw OS komt dat nog beter aan onze toekomstige wensen voldoet? Palm heeft (zoals wel goed in het artikel "PalmOS is een grap" wordt vermeld) voldoende slimme mensen in huis die veel over de ontwikkeling van software en aftemming van hardware weten om met iets totaal nieuws te komen.

In the mean time, er staat weer een fantastich toestel aan te komen, waar we nog een tijd van zullen genieten en wat maakt het nou uit hoe oud het (basis) OS is zolang wij ermee kunnen doen wat wij willen doen! Voor mij voldoet de Treo 680 helemaal aan mijn wensen.
__________________
De Palm professional

Laatst gewijzigd door bluevoice; 14 oktober 2006 om 20:36.
Met citaat reageren
  #187  
Oud 08 november 2006, 19:18
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
- Omdat het PalmOS voordelen heeft.
Handig dat al die links naar Palmsource documenten gaan

Citaat:
- Omdat de toekomst niet zo donker is.
PalmOS wordt niet meer verder ontwikkeld. Wanneer je naar industriele toepassingen kijkt voldoet het blijkbaar nog, maar voor commerciele toepassingen niet meer.

De toekomst was een stuk lichter geweest als PalmOS Cobalt een succes was geweest in plaats van een OS dat nooit licensienemers heeft gehad, of als Palmsource niet in handen van Access was gekomen maar Palm Inc. of Motorola. Het is nu voornamelijk onzekerheid, omdat er nog geen tastbare produkten op de markt zijn waar software en hardwareontwikkelaars mee aan de slag kunnen, maar slechts een serie geruchten en toezeggingen. Dit is een feit, geen doemdenkerij.

Je kunt wel blijven beweren dat al het "doemdenken" van fora komen en dat het in realiteit keigoed gaat met PalmOS, maar ik denk dat je de realiteit daarmee tekort doet. Teruglopende userbase, ontwikkelaars die ophouden voor PalmOS te ontwikkelen, softwaremakers die bepaalde modellen overslaan omdat die niet genoeg marktaandeel hebben, etc.

Dat is gewoon realiteit. Daar hoeven we niet moeilijk over te doen, weg te moffelen en te zeggen dat PalmOS het ge-wel-dig doet en een glorieuze toekomst heeft, of minder van PalmOS te houden.

Maar nogmaals, voor industriele toepassingen voldoet Garnet prima. Ze huren toch een ploeg programmeurs in om specifieke applicaties te schrijven, ipv dat ze bij Pdassi.com iets gaan kiezen en gaan downloaden. En het zou me niet verbazen dat de licensie van Garnet een stuk goedkoper was dan WM.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 08 november 2006 om 19:29.
Met citaat reageren
  #188  
Oud 08 november 2006, 20:11
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
PalmOS wordt niet meer verder ontwikkeld.
Palm Inc. werkt aan een opvolger voor Garnet.
Citaat:
Wanneer je naar industriele toepassingen kijkt voldoet het blijkbaar nog, maar voor commerciele toepassingen niet meer.
PalmOS is nog zeer commercieel inzetbaar, getuige de recente introdukties van de Treo 700p en Treo 680. Alleen voor de ueberpowerusers is het wegens gebrek aan WiFi, ... geen optie, maar dat is slechts een paar procent van de markt.
Citaat:
De toekomst was een stuk lichter geweest als PalmOS Cobalt een succes was geweest in plaats van een OS dat nooit licensienemers heeft gehad, of als Palmsource niet in handen van Access was gekomen maar Palm Inc. of Motorola. Het is nu voornamelijk onzekerheid, omdat er nog geen tastbare produkten op de markt zijn waar software en hardwareontwikkelaars mee aan de slag kunnen, maar slechts een serie geruchten en toezeggingen. Dit is een feit, geen doemdenkerij.
Gedane zaken nemen geen keer. Voor mij zou Palm ook beter een einde aan de onzekerheid maken door een tip van de sluier op te lichten. Maar om hun eigen redenen, vinden ze dat de huidige situatie hun beter uitkomt.
Citaat:
Je kunt wel blijven beweren dat al het "doemdenken" van fora komen en dat het in realiteit keigoed gaat met PalmOS, maar ik denk dat je de realiteit daarmee tekort doet.
Vroeger was het feest wanneer er een nieuwe licentienemer bijkwam. Nu schudt iedereen meewarig het hoofd en vraagt zich af of ze gek zijn.
Citaat:
Teruglopende userbase,
De userbase groeit nog steeds, weliswaar niet in het percentage marktaandeel.
Citaat:
ontwikkelaars die ophouden voor PalmOS te ontwikkelen,
Er zijn ook nog steeds nieuwe ontwikkelaars die met PalmOS beginnen (vb VoIP, BeeTag). Ook Google vindt het nog steeds de moeite om ook specifieke PalmOS software voor zijn diensten aan te bieden.
Citaat:
Dat is gewoon realiteit. Daar hoeven we niet moeilijk over te doen, weg te moffelen en te zeggen dat PalmOS het ge-wel-dig doet en een glorieuze toekomst heeft, of minder van PalmOS te houden.
De toekomst van PalmOS is altijd al moeilijk geweest en voor het moment allerminst duidelijk, maar zolang Palm Inc het PalmOS niet opgeeft, zal het blijven bestaan.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #189  
Oud 08 november 2006, 20:33
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Palm Inc. werkt aan een opvolger voor Garnet.
Er gaat een sterk gerucht dat Palm Inc. aan een next generation besturingssysteem werkt. Er is niks bevestigd of bekend. Niet handig voor investeerders, ontwikkelaars of gebruikers.

Citaat:
Gedane zaken nemen geen keer. Voor mij zou Palm ook beter een einde aan de onzekerheid maken door een tip van de sluier op te lichten. Maar om hun eigen redenen, vinden ze dat de huidige situatie hun beter uitkomt.
Eens. Ik vind het wel spannend.


Citaat:
PalmOS is nog zeer commercieel inzetbaar, getuige de recente introdukties van de Treo 700p en Treo 680.
Twee devices per jaar in plaats van bijna 10 per jaar, twee devices tegen tientallen WM en meer dan tientallen Symbian toestellen? Als jij een objectieve software ontwikkelaar was, waar zouden jouw prioriteiten liggen? Als je hoofd ICT van een groot bedrijf bent, zou je neigen naar PalmOS of een ander, groeiend systeem met meer ontwikkelaars, meer ontwikkeling en een duidelijkere roadmap naar de toekomst?

Ik vond een opmerking van een andere thread heel schrijnend. Iemand legde de niet zo rooskleurige feiten van het huidige PalmOS op tafel en werd verweten een doemdenker te zijn! Wie heeft zijn kop in het zand dan, denk ik dan.

Citaat:
Vroeger was het feest wanneer er een nieuwe licentienemer bijkwam. Nu schudt iedereen meewarig het hoofd en vraagt zich af of ze gek zijn.
Eh, 't is weer heel erg lang geleden dat er een licensienemer bijkwam he? LG, als ik me niet vergis, met veel tamtam binnengehaald als een Tier 1 handset fabrikant door Palmsource. Resultaat: 0 handsets.

Daarom benadruk ik dat leuke marketingpraat, en "30% marktaandeel doelstellingen" erg, erg weinig zeggen als er nog niks is. Het is gewoon gebakken lucht totdat er iets op tafel komt.

Citaat:
De userbase groeit nog steeds, weliswaar niet in het percentage marktaandeel.
Het aantal personen dat er per jaar bijkomt voor PalmOS is dalende, zeker vergeleken met WM en Symbian. Als je iemand die een Palm III in het nachtkastje ook nog meetelt, dan misschien, maar jaar-over-jaar basis worden PalmOS apparaten minder verkocht.

Citaat:
Ook Google vindt het nog steeds de moeite om ook specifieke PalmOS software voor zijn diensten aan te bieden.
Ik vind Opera Mini ook een geweldige browser, maar je weet dat de Java VM waarop de Google Client en Opera Mini draaien zo buggy is als het maar kan, omdat IBM de Java VM al sinds 2005 niet meer heeft geupdate, hoewel het bekend is dat het vol met bugs zit? Waarom niet? Omdat het niet rendabel is om er meer geld in te steken.

Citaat:
De toekomst van PalmOS is altijd al moeilijk geweest en voor het moment allerminst duidelijk, maar zolang Palm Inc het PalmOS niet opgeeft, zal het blijven bestaan.
Dat was ook het punt niet, natuurlijk zal het blijven bestaan. Het OS wordt alleen niet verder ontwikkeld, en Palm Inc. zal het alleen maar hier en daar wat customizen. De vraag is hoe lang je het als softwareontwikkelaar trekt om hiervoor te gaan ontwikkelen, en hoe lang (beginnende) users voor dit systeem gaan kiezen omdat het een vicieuze cirkel is.

Het gaat erom dat het voor de objectieve kijker méér dan terecht is te stellen dat de toekomst van het PalmOS niet is zoals Palmsource ooit voorstelde, en dat het strategisch gezien best de mist in is gegaan. Én dat dat best gezegd mag worden omdat er nog geen tastbare bewijzen zijn (produkten, verkoopcijfers, usercijfers) van het tegendeel dat de toekomst echt rooskleurig gaat zijn.

Het is echt geen heiligschennis als je wat feitelijke kritiek hebt op de produkten waar je roots liggen. De feiten spreken voor zich. Niet alles hoeft altijd rooskleurig te zijn, en het kan inderdaad gebeuren ja, als je objectief kijkt, dat de toekomst misschien helemaal niet zo rooskleurig is op het moment. Dat is het leven en dat hoort erbij.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 08 november 2006 om 20:45.
Met citaat reageren
  #190  
Oud 08 november 2006, 20:46
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Maareh, ik geloof dat SFCave ook gewoon op deze Jenam handhelds moet kunnen draaien
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #191  
Oud 08 november 2006, 22:11
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Er gaat een sterk gerucht dat Palm Inc. aan een next generation besturingssysteem werkt. Er is niks bevestigd of bekend. Niet handig voor investeerders, ontwikkelaars of gebruikers.
Het is geen gerucht. Dit stond in het jaarverslag en is bevestigd in een mail met kommentaar door een Palm direkteur.
Citaat:
Daarom benadruk ik dat leuke marketingpraat, en "30% marktaandeel doelstellingen" erg, erg weinig zeggen als er nog niks is. Het is gewoon gebakken lucht totdat er iets op tafel komt.
Dit is een statement van Access.
Citaat:
Het aantal personen dat er per jaar bijkomt voor PalmOS is dalende, zeker vergeleken met WM en Symbian. Als je iemand die een Palm III in het nachtkastje ook nog meetelt, dan misschien, maar jaar-over-jaar basis worden PalmOS apparaten minder verkocht.
Uit het jaarverslag:
Citaat:
During fiscal year 2006, net device units shipped were approximately 4,749,000 units at an average selling price of $316 per unit. During fiscal year 2005, net device units shipped were approximately 4,522,000 units at an average selling price of $265 per unit.
Dus een kwart miljoen apparaten meer verkocht in FY2006 dan in FY2005. In Europa en de rest van de wereld was dit minder te merken, maar daar komt nu wel verandering in, met de wereldwijde introduktie van de Treo 680.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Maareh, ik geloof dat SFCave ook gewoon op deze Jenam handhelds moet kunnen draaien
Ik denk niet dat de doelgroep zich met spelletjes zal mogen bezighouden.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #192  
Oud 08 november 2006, 22:39
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Het is geen gerucht. Dit stond in het jaarverslag en is bevestigd in een mail met kommentaar door een Palm direkteur.
Waar zie jij dat staan dan? Ik zie geen bevestiging dat Palm volop aan de gang is om iets te ontwikkelen, wel dat ze nog met Palmsource aan het bakkeleien waren over het hoe en wat samenwerken. Zo'n zin durven ze er nog niet in te zetten over de ontwikkeling van het nieuwe OS:

Regardless, Palm intends to continue developing and selling products based on Palm OS 5/Garnet, in support of its current and future customers of Palm OS-based products.

Geenzins zulke sterke bewoordingen over het eventuele Palm Linux OS, door Palm, Inc. zelf gemaakt. Wat weet je hierdoor concreet: totaal niets. Wanneer is het klaar? Wanneer wordt er eventueel iets geleverd? Wanneer komt de eerste handset uit?

Voor investeerders, ontwikkelaars en (nieuwe) gebruikers onzekerheid troef. Dáár komt het geld vandaan, dus Palm moet wel met iets krachtigers komen dan wat ze nu hebben laten zien. Maak dan een echte statement waarin je zegt dat je wel degelijk met man en macht aan iets bezig bent, geef een framework, etc. Je ziet dat de volgende generatie WM OS al bijvoorbeeld al wel in een stadium is waarbij de pers af en toe wordt uitgenodigd om een kijkje te nemen.

Citaat:
Dit is een statement van Access.
Inderdaad, wijlen Palmsource. De naam, het idee van PalmOS hoef je niet bij hen te zoeken, ze wilden slechts de licensies en de mankracht van Palmsource. Er komt een compatibility layer waar Palm Garnet is blijven steken. Maar weet jij zeker dat een enorm gehackt programma zoals Tomtom 6 probleemloos erop gaat draaien? Documents to go 9? Datebk6? Die Voip programma's waar je het een paar berichten terug over had? Gmail Mini dat Java nodig heeft?

Onzekerheid dus. Niemand die er iets definitiefs over kan zeggen op het moment. Hoewel, ik ben er vrij zeker van dat SF Cave gaat draaien.

Citaat:
Dus een kwart miljoen apparaten meer verkocht in FY2006 dan in FY2005. In Europa en de rest van de wereld was dit minder te merken, maar daar komt nu wel verandering in, met de wereldwijde introduktie van de Treo 680.
Je vergeet even voor het gemak dat nu een aanzienlijk deel daarvan Windows Mobile apparaten zijn in 2006? Het netto aantal PalmOS devices is dalende.

Citaat:
Ik denk niet dat de doelgroep zich met spelletjes zal mogen bezighouden.
Daar ga ik niet op in

Maar om even alles samen te vatten en af te ronden: ik vind met bovenstaande argumenten dat de toekomst van een PalmOS op het moment dichter bij "koffiedik" , "mistig" of "wazig" ligt dan bij rooskleurig, en dat eenieder die twijfels heeft, die meer dan terecht kan hebben. Leuk dat er twee industriele handhelds op PalmOS gaan komen, maar veel schiet Access, Palm of Palm gebruikers er niet mee op.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 08 november 2006 om 23:00.
Met citaat reageren
  #193  
Oud 09 november 2006, 00:55
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Waar zie jij dat staan dan? Ik zie geen bevestiging dat Palm volop aan de gang is om iets te ontwikkelen, wel dat ze nog met Palmsource aan het bakkeleien waren over het hoe en wat samenwerken.
Jaarverslag:
Citaat:
Contemporaneously with the license agreement, we entered into a co-development agreement with PalmSource to develop a next-generation Palm OS for use in future Palm products.
Mail:
Citaat:
Palm has been collaborating with PalmSource to develop a new OS that has a Linux kernel, ...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Wat weet je hierdoor concreet: totaal niets. Wanneer is het klaar? Wanneer wordt er eventueel iets geleverd? Wanneer komt de eerste handset uit?
De verwachting is volgend jaar. In ieder geval het komt.
Citaat:
Je vergeet even voor het gemak dat nu een aanzienlijk deel daarvan Windows Mobile apparaten zijn in 2006? Het netto aantal PalmOS devices is dalende.
De Treo 700w was alleen de laatste 5 maand te koop en de vraag is of het zo'n sukses was/is.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #194  
Oud 09 november 2006, 13:39
capable's schermafbeelding
capable capable is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 september 2005
Berichten: 50
De toekomst voor een Palm GEBRUIKER is wèl rooskleurig

Ik vind dit niet off-topic. Het gaat misschien niet over die nieuwe industriele handhelds, maar het gaat over de toekomst van het Palm OS! Dat verdient gewoon een eigen nieuws bericht (idee?), een eigen categorie! Als er op PALMclub al geen discussie over gevoerd wordt waar dan nog wel! Dit is mijnsinziens de 'core-buisness' van deze site! En ghia en Gazpacho blijken verschrikkelijk goed op de hoogte te zijn en hun huiswerk ook nog te doen!

Ik wil ook mijn duit nog wel in het zakje doen: de kwaliteit van het PalmOS die blijft relatief hoog. En alhoewel het marktaandeel me wel kan schelen (maar vooral het aantal ontwikkelaars) wil ik toch gewoon de meest gebruiksvriendelijke meest 'alleskunnende' handheld. Dus zolang er nog één OS developper is die aan PalmOS werkt en zolang er één harware fabricant werkt aan een concurerend device, ben ik happy! Dus misschien is de toekomst voor het PalmOS niet rooskleurig, het is ook zeker niet 'doomed'. De toekomst voor een Palm gebruiker is wèl rooskleurig: nog zoveel applicaties om te ontdekken, de nieuwe Treo 680...

PS Analyse marktaandeel Palm voor 2005 zonder smartphones
Met citaat reageren
  #195  
Oud 09 november 2006, 13:51
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Domo heeft gelijk, er is daar al een nieuwsbericht over.

http://www.palmclub.nl/forums/nieuws...ws-mobile.html

Citaat:
During fiscal year 2006, net device units shipped were approximately 4,749,000 units at an average selling price of $316 per unit. During fiscal year 2005, net device units shipped were approximately 4,522,000 units at an average selling price of $265 per unit.
Citaat:
De Treo 700w was alleen de laatste 5 maand te koop en de vraag is of het zo'n sukses was/is.
Je zegt hiermee dat de Treo 700w minder dan 4-5% is van de totale hoeveelheid apparaten die Palm in het fiscale jaar heeft verkocht. Leuk geprobeerd, het apparaat was niet zo'n succes als ze hadden gehoopt, maar het was geen drama. En hoe dan ook, zeker in de komende jaren zal het aantal actieve PalmOS Garnet gebruikers afnemen, simpelweg omdat de enige zinnige upgradepaths nu de Treo 680 en de Treo 700p (Amerika) zijn, en mensen die 2-3 jaar geleden hun Palm hebben gekocht bij het upgraden veel opties hebben bij Symbian en WM.

In het kort: voor investeerders, PalmOS Garnet ontwikkelaars en normale gebruikers is de toekomst van PalmOS onzeker. Wat gaat het brengen, wanneer komt het, wie gaat het gebruiken, en wat kan ik ermee? Voor de Palm fanboys hier op de Palmclub voor wie alternatieven geen optie zijn is de toekomst spannend. Net een pakje onder de kerstboom die je niet mag schudden.

En nou wil ik SFCave wel eens op die Jenam handhelds zien draaien
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 09 november 2006 om 14:14.
Met citaat reageren
  #196  
Oud 09 november 2006, 17:28
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul

EDIT
Alle berichten vanaf bericht 187 zijn oorspronkelijk afkomstig uit de discussie Nieuws: Nieuwe Palm-licentienemer onthult handhelds met Wi-Fi

Met citaat reageren
  #197  
Oud 09 november 2006, 21:31
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Meer vage marketingpraat van Palm

Interviewer stelt suggestieve vragen, Palm draait om de brij heen, en voila, weer een artikel op Treocentral.com

Leuk dat ze dat zeggen (ze kunnen ook moeilijk anders nu de Treo 680 in de schappen begint te liggen), maar ik zag liever iets substantieels. Hoeveel PalmOS apparaten de komende maanden, hoe lang nog, toekomst met het oog op ALP en Palm's eigen in-house plannen, bla bla bla... Natuurlijk blijven ze PalmOS garnet steunen tot de laatste sn-ik, zolang ze zelf PalmOS garnet apparaten uitbrengen.

Citaat:
Palm Possibly Wanting More Influence Over the Treo's Software Destiny

Overview


According to Jon Fortt over at The Utility Belt, Palm is trying to gain more influence over the Palm OS, and could even be negotiating with Palm OS owner Access to give them the source code and let the Treo maker run with it.

Fortt said that he came to that conclusion after spending a couple of hours at Palm's Sunnyvale headquarters yesterday, chatting with Marlene Somsak, vice president of corporate communications; and spokesmen Jim Christensen and Jimmy Johnson.

One of the things that Fortt learned about Palm was that 80 percent of the company's engineers are software engineers, and the company still prides itself on its ability to design mobile software that’s easy to use. Wow, it looks to me like Palm is more than capable of digging back into the software end of things! But despite all that, Fortt feels Palm is in real danger of losing control of its destiny.

So Fortt just came out and asked the three Palm executives if there is any chance that Access would just give Palm the source code. And here is what followed:

"That's a good question to ask them," Jim said.

"I'm sure if anybody's asking them, you are," I said.

"Well, it's an interesting idea," Jim offered. "So, I don't know how to answer that one, actually. We're going to continue to develop on it anyway."

"If they were to give you the source code, would you take it?" I asked.

"Probably," Marlene said, "but I can't imagine, I mean, yeah. It's certainly a hypothetical."

"It's a hypothetical, but have you asked for it?"

"I'm sure there have been all sorts of discussions about ways to best take the Palm OS forward, but I don't think that we would be at liberty to say what was proposed or responded, or anything like that," Marlene said. "But clearly, we introduced four new phones this year, two Palm OS, two Windows Mobile. We're committed to Palm OS. We want to see it go forward. ... We want to have control of our own destiny, and riding multiple horses is definitely a good way to stay in the race."

Sooooo..... will Palm take control of its destiny and get the source code from Access? I sure hope so because lately, it's looking like Access is an albatross around Palm's neck. Hmmm, where I have heard that before?
treocentral.com >> Stories >> Business >> Palm Possibly Wanting More Influence Over the Treo's Software Destiny

Originele verhaal: The Utility Belt: Analysis: Palm pushing for more influence over Treo's software destiny
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 09 november 2006 om 21:46.
Met citaat reageren
  #198  
Oud 09 november 2006, 22:06
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ghia
Jaarverslag:
Citaat:
Contemporaneously with the license agreement, we entered into a co-development agreement with PalmSource to develop a next-generation Palm OS for use in future Palm products.
Mail:
Citaat:
Palm has been collaborating with PalmSource to develop a new OS that has a Linux kernel, ...
Het enige dat ik daar uithaal is dat Palm Inc. in samenwerking met PalmSource/Access werkt aan een nieuw PalmOS op basis van Linux. Er gaan echter ook hele sterke geruchten dat Palm Inc. in eigen beheer een OS aan het ontwikkelen is, ook op basis van Linux

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ghia
De verwachting is volgend jaar. In ieder geval het komt.
Eerst zien, dan geloven... (ik hoef Cobalt toch niet te noemen als voorbeeld he)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ghia
De Treo 700w was alleen de laatste 5 maand te koop en de vraag is of het zo'n sukses was/is.
En we hebben de Treo van Vodafone, de 750v, toch ook echt op Windows hoor... (en de Sprint 700wx niet te vergeten). Ik ben het met Gazpacho eens dat de winst waar Palm Inc. het over heeft voornamelijk te danken is aan de Treo's met Windows Mobile.

De toekomst van PalmOS is op dit moment op z'n zachts gezegt warrig en niet te voorspellen. Ik verwacht zelf niet al teveel van de Treo 680, dus tenzij Palm Inc. binnenkort met een volledig nieuwe Treo op basis van PalmOS/ALP komt (dat laatste acht ik overigens erg onwaarschijnlijk) zie ik zelf gebeuren dat Palm Inc. zich binnen nu en drie jaar enkel nog maar gaat richten op Treo's op basis van Windows Mobile...
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Met citaat reageren
  #199  
Oud 09 november 2006, 22:10
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
En we hebben de Treo van Vodafone, de 750v, toch ook echt op Windows hoor... (en de Sprint 700wx niet te vergeten). Ik ben het met Gazpacho eens dat de winst waar Palm Inc. het over heeft voornamelijk te danken is aan de Treo's met Windows Mobile.
Dát is nog een tikje te ver Smaus De cijfers gingen over het fiscale jaar 2006, wat blijkbaar al geëindigd is, en zeker de Treo 750v heeft daar dus weinig of niks aan bijgedragen.

Neemt niet weg dat qua inkomsten van de Treo's de Windows Mobile varianten steeds belangrijker worden. Je zou er haast niet aan moeten denken dat Palm Inc. nooit de overstap zou hebben gemaakt naar Windows Mobile. Of nog erger, dat ze Handspring nooit hebben gekocht.

Maar goed. Dat zijn dus die oude koeien.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #200  
Oud 09 november 2006, 22:14
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Dát is nog een tikje te ver Smaus De cijfers gingen over het fiscale jaar 2006, wat blijkbaar al geëindigd is, en zeker de Treo 750v heeft daar dus weinig of niks aan bijgedragen.
Ik ben geen boekhouder , dus ik heb geen idee wanneer een fiscaal jaar eindigd, ik denk gewoon in kalenderjaren

Kan iemand mij even bijpraten over wanneer een fiscaal jaar eindigt? Ik heb de boekhouder even niet bij de hand...
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:33.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023