Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews > Nieuwsarchief

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

 
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 21 november 2002, 08:20
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Een mini benchmarkje door NS BASIC Corporation

Op Palmgear staat dit bericht met een paar getallen over het mogelijke snelheidsvoordeel van de Tungsten|T en de NX70V. In het artikel wordt uitgelegd wat er nodig is om echt voordeel te halen uit de ARM-processor. Hier een paar getallen van een hele simpele loop:

Palm IIIx, Palm OS 3.5, NS Basic/Palm 2.1 63 seconds
Palm Tungsten, Palm OS 5.0, NS Basic/Palm 3.0 15 seconds
Sony NX70V, Palm OS 5.0, NS Basic/Palm 3.0 8 seconds

Dan vraag ik me toch af wat Sony anders doet, want dat scheelt bijna de helft. Dit is dus een heel simpele loop geweest, zonder schermaansturing en zonder bestandsbenadering, maar 15 of 8 seconden scheelt nogal.

Heren programmeurs: ik ben benieuwd wat jullie hier over te zeggen hebben!

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
  #2  
Oud 21 november 2002, 13:14
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Da's volgens mij niet zo heel vreemd, de Sony wordt geleverd met een 200 Mhz Processor, de Palm met een 144 (toch?). Een snellere processor berekent de dingen volgens mij ook sneller (duh...) en heeft er zodoende dus minder tijd voor nodig...?
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
  #3  
Oud 21 november 2002, 13:49
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Ik had nog niet naar de spec's gekeken van de NX70V, maar dit verklaard wel het e.e.a.

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
  #4  
Oud 21 november 2002, 14:33
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Ik had deze getalletjes al eens gezien en had daarvan de indruk van een tikvout. Ik had geen tijd om er goed naar te kijken. Als je de frequentie (16,144,200) vergelijkt ligt dat voor de hand.

Ik heb nu maar even zelf een lege lus geschreven

for i=1 to 20000
next

daar wat tijdmeting omheen gezet en dat in nsbasic 2.1 en 3.0 gecompileerd. Ik verontschuldig me meteen voor de grootte. De runtime is namelijk meegecompileerd, dat kan niet anders als je beide programma's naast elkaar wilt kunnen installeren.

Ik ben erg benieuwd naar timings, met name natuurlijk van de Tungsten en (als iemand die heeft de NX70).

De 2 programma's staan hier.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
  #5  
Oud 21 november 2002, 14:49
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Palm III NSB 2.1: 47 seconden
Palm III NSB 3.0: 18 seconden

NSB 3 is geeft op dezelfde Palm dus ruim 2x zo snelle programma's. Ik zal m'n 770 ook nog ff op de pijnbank leggen.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
  #6  
Oud 21 november 2002, 15:35
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Het is me niet helemaal duidelijk of het wel goed gaat, aangezien beide programma's na het starten NSBSpeed3 aangeven.

NSBSpeed2: 00:00:05
NSBSpeed3: 00:00:05

- jp

p.s. Als ik de versie-info check dan staat er wel keurig 211 danwel 301. Het zal dus wel een cosmetisch iets zijn. In dat geval maakt de snelheid van NSB 2.1 of 3.0 op mijn TT dus absoluut niet uit.

Laatst gewijzigd door jean-paul; 21 november 2002 om 15:38.
  #7  
Oud 21 november 2002, 15:48
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Hmmm... ik weet bijna zeker dat het niet helemaal goed gaat, want ik draai hem nu op de Vx van Gonny en daar ziet de UI d'r ook anders uit. Er wordt nu wel de juiste applicatienaam genoemd en ik krijg nu ineens een start/stop tijd (op de TT alleen start met daarna een eindresultaat). Bij NSBSpeed3 op de Vx alleen een starttijd, met daarna aantal seconden.

Palm Vx:
NSB2: 42 seconden
NSB3: 16 seconden

Palm Zire:
NSB2: 52 seconden
NSB3: 20 seconden

Palm m515:
NSB2: 25 seconden
NSB3: 9 seconden

- jp

Laatst gewijzigd door jean-paul; 21 november 2002 om 15:52.
  #8  
Oud 21 november 2002, 16:21
Sander's schermafbeelding
Sander Sander is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 27 november 2000
Locatie: Capelle aan den IJssel
Berichten: 547
Jean-Paul,

Ik kreeg in 1ste instantie hetzelfde als jouw poging op de TT (alleen met 6 sec ). Het leek alsof ie steeds NB3 opstartte ipv NSB2.1 . Nu blijkt dat ook het geval te zijn. Draai jij ook onder LauncherX toevallig ? Ik wel, en als ik Launcher X uitschakel dan krijg ik wel de correcte proggies. Bugje in LX zullen we zeggen (ik heb dat trouwens wel bij meer programma's onder LX ; aanklikken v/e proggie start een andere op)

Dan word mijn timing op de TT:

NSB2.1 : 12 sec
NSB3 : 6 sec
__________________
Sander
  #9  
Oud 21 november 2002, 16:26
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Je hebt gelijk. Ook ik draai LX. Ik denk dat ze beiden dezelfde creator id hebben en dat LX daar een beetje van in de war raakt.

Mijn correcte resultaten op de Tungsten|T

NSB2: 13 seconden (na 2de keer 12 seconden)
NSB3: 6 seconden (na 2de keer 5 seconden)

- jp

p.s. Ik krijg de resultaten van 2de keer ook na een soft-clean reset (pg up reset)

Laatst gewijzigd door jean-paul; 21 november 2002 om 16:29.
  #10  
Oud 21 november 2002, 18:37
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Leuk dat jullie het geprobeerd hebben.

Launch ém op de 770 had er ook moeite mee. En dat kwam inderdaad doordat ik twee keer dezelfde creator-id gebruikt had. Sorry

De 770 geeft de zelfde timing als een 515 (gek he)

Een Tungsten is bij deze beperkte test dus grofweg 2x zo snel als een 515/770, als je uitgaat van exacte dezelfde programma's.

De vergelijking die NSBasic opgeeft (Palm III nsb 2.1 versum Tungsten nsb 3.0) houdt op 63:15 terwijl dit testje op 47:6 uitkomt.

Als hun test ook op een simpel loopje gebaseerd is waren ze dus inderdaad te streng voor zichzelf. De programma's werken op een Tungsten niet 4x maar 6x zo snel, als je ze op deze manier vergelijkt.




P.S. Bij de 2.1 versie geeft ik start- en stoptijd. Bij de 3.0 versie was het verschil snel berekend aangezien deze versie de nieuwe TimeDiff-functie heeft waarmee je een tijdsverschil snel berekend.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...

Laatst gewijzigd door r. dohmen; 21 november 2002 om 18:39.
 

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:02.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023