Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 18 april 2003, 09:27
JRK's schermafbeelding
JRK JRK is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 123
Digimap/Spraak vd Tungsten/Sony

Voor diegene zowel DM als een Tungsten hebben goed nieuws en voor diegene zowel DM als een Sony hebben wat minder nieuws :

http://f27.parsimony.net/forum66171/messages/1210.htm

Groeten, Jan R.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 05 mei 2003, 10:20
JRK's schermafbeelding
JRK JRK is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 123
Meer Digimap Voice info :

Due to the high demand for voice guided navigation here the facts:

*voice output will consist of 21 tokens (i. e. few words as wave file)
*voice output will be available in german, english and french
*voice output will come as upgrade for all existing Digi-Map 2002 licenses for the price of 30 Euro
*voice output will work on all Tungsten T, OS4 and OS5 Clies will follow later
*voice output will need 1 mb free memory
*voice output will be available from end of may
*All information reflect the development status and are not binding!

Groeten, Jan R.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 08 mei 2003, 19:33
oldy's schermafbeelding
oldy oldy is offline
Senior lid
Voornaam: Danny
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 30 december 2001
Berichten: 98
Stuur een bericht via ICQ naar oldy
Spraak gestuurde digimap

Vanaf vandaag kan je de update bestellen voor digimap.
De update kost 30 euro en heeft spraak.
De update is beschibaar vanaf 16 mei. Dit wordt versie 2.25 tevens moet jet het spraakpakket downloaden, samen heb je dan een volwaardig navigatiepakket. Het activeren gaat via een nieuwe license code.

Een demo is reeds te downloaden van een bepaalde buurt met 2,5 km omtrek inclusief spraak als je het spraakpakket download.

De taal wordt frans, duits en engels. Maar je kan zelf wav files opnemen en de bestaande wav files vervangen. Dus Nederlands is ook mogelijk.

Tevens is voor eventuele nieuwe gebruikers de mogelijkheid om een demo van hun eigen regio te krijgen.

De demo klint goed wat betreft de spraak duidelijk en goed verstaanbaar.

Groet,

Oldy
Met citaat reageren
  #4  
Oud 08 mei 2003, 23:36
jwoerdma's schermafbeelding
jwoerdma jwoerdma is offline
Forumbikkel
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 07 maart 2001
Locatie: leiden
Berichten: 219
Het is weer eens typisch Hekosoft, de exe file voor Engelse spraak installatie doet het niet. de Duitse overigens wel.
__________________
Woerdman
Met citaat reageren
  #5  
Oud 09 mei 2003, 08:44
oldy's schermafbeelding
oldy oldy is offline
Senior lid
Voornaam: Danny
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 30 december 2001
Berichten: 98
Stuur een bericht via ICQ naar oldy
Dat is vreemd ik heb de engelse gedownload en werkt perfect.

Intresse dan geef een seintje en ik mail hem.

Groet,

Oldy
Met citaat reageren
  #6  
Oud 09 mei 2003, 08:57
Shizuku
Guest
 
Berichten: n/a
Ik heb de demo ook geprobeerd (duits weliswaar) en ik moet zeggen dat het tamelijk goed klinkt.
Maar voor ik uberhaupt de spraakoptie aanschaf wil ik eerst verbetering zien in de routing van Digimap op de palm, want deze laat op zijn vreemde manier nog wel te wensen over.
De spraak zie ik voorlopig als extra gimmick

mvg,

Ernst
Met citaat reageren
  #7  
Oud 09 mei 2003, 09:08
oldy's schermafbeelding
oldy oldy is offline
Senior lid
Voornaam: Danny
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 30 december 2001
Berichten: 98
Stuur een bericht via ICQ naar oldy
Tot op heden niet zo gek veel problemen bij het maken van routes op de palm.
Hij doet of en toe vreemde dingen maar tot nu toe valt het mee.
3 keer fout op de 10 ongeveer.
Heeft heel veel te maken met hoe de kaarten zijn gemaakt, welk detail niveau en dergelijke in combinatie met de overlappende kaart.

Danny
Met citaat reageren
  #8  
Oud 09 mei 2003, 09:19
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Hebben ze er met die spraakversie dan ook voor gezorgd dat de routeaanwijzingen wat logischer zijn? Ik bedoel, nu krijg je bij elke "wisseling van de kleur van het asfalt" een piepje dat je rechtdoor moet. Ook bij afslagen is het vaak verwarrend. Dus in plaats van 1 melding "neem afslag 9 richting Utrecht" krijg je nu wel ergens tussen de 2 tot 5 keer een serie piepjes dat je van weg moet wisselen.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 09 mei 2003, 09:26
oldy's schermafbeelding
oldy oldy is offline
Senior lid
Voornaam: Danny
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 30 december 2001
Berichten: 98
Stuur een bericht via ICQ naar oldy
Patrick,

ben nog niet op de snelweg geweest.

Maar de gesprokentekst is minder als het aantal piepjes is mijn ervaring in de stad.

Probeer de demo.

Groet,

Danny
Met citaat reageren
  #10  
Oud 09 mei 2003, 09:35
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Kan iemand van jullie voor degenen die nog geen GPS hebben en dit eventueel overwegen een aantal samples opnemen/opsturen van de spraak in DigiMap? Stuur ze maar even naar gert-jan@palmclub.nl, dan zorgt hij wel dat ze in deze thread komen.

- jp
Met citaat reageren
  #11  
Oud 10 mei 2003, 17:37
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Als je de Voice_TT soundfile download dan krijg je een berg met WAV bestanden. Je kunt het in principe dus ook zonder Tungsten-T beluisteren.

Bij de Clie sound set staan er 21 PDB bestanden in de rar. Ik mag toch hopen dat ze dat voor de uiteindelijke levering nog in 1 bestand gaan zetten. Vreemd genoeg staat er als melding bij dat je ze op de Memory Stick MOET zetten. Aangezien het om PDB files gaat mag ik toch wederom weer hopen dat dat in de uiteindelijke versie wel verholpen is (ze beweren in ieder geval de Memory Stick GPS met NMEA protocol te ondersteunen en dat wordt dan wel wat lastig).

Laatst gewijzigd door patrickl; 10 mei 2003 om 17:42.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 11 mei 2003, 10:14
Phil's schermafbeelding
Phil Phil is offline
Senior lid, alhoewel :-)
Voornaam: Philip
Model: Palm Tungsten|C
 
Geregistreerd: 01 december 2000
Locatie: Sint-Niklaas België
Berichten: 384
Stuur een bericht via ICQ naar Phil
En Patrick, wat zijn jouw bevindingen aangaande de Voice for Clie ?
(ik stel de vraag aan jouw, onze Sony Guru,omdat er weinig respons is van andere Sony users)
Al uitgetest? Extra "luidsprekers" nodig of luid genoeg?

Ik kijk de kat namelijk nog even uit de boom alvorens een investering te doen
__________________
Greetings, Phil from Belgium (not the prince)... bijna ex-lid.




Laatst gewijzigd door Phil; 11 mei 2003 om 10:21.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 11 mei 2003, 13:05
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Dankzij de heer D. Ouwendijk, kunnen jullie vanaf mijn site nu een spraakvoorbeeld downloaden van de Digimap sounds!

Hij valt hier te downloaden.

Veel plezier ermee!
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #14  
Oud 11 mei 2003, 16:42
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik heb het even uitgeprobeerd. Blijkbaar werkt de demo inderdaad ook al op de NX.

Ik moet helaas zeggen dat het allemaal weer op zijn "Hekosofts" geimplenteerd is. Het werkt wel ongeveer, maar er is daar blijkbaar niemand die even nadenkt of het nou handig is om het zo te doen.
- Je moet dus inderdaad een hele zooi aan PDB files installeren. Waarom dat niet gewoon 1 bestand is is mij een raadsel.
- De bestanden moeten op de memory stick staan. Wederom, waarom dat is is mij een raadsel (memorystick GPS werkt nu dus zeker niet, als dat al werkte).
- Je krijgt eerst de richting te horen en vervolgens (soms pas na een pauze) over hoeveel afstand. In de praktijk werkt dat niet echt handig, want als er afslagen kort op elkaar zitten (binnen 500 meter ofzo) dan heb je daar geen tijd voor. Zoals ik het gewend bent krijg je eerst de afstand te horen en dan de richting en op het daadwerkelijke punt van de afslag alleen nog dat je moet afslaan.
- De echt mooie dingen uit TomTom Navigator zoals "Aan het eind van de straat rechtsaf" of "tweede straat rechtsaf" hoef je niet te verwachten. Ze hebben gewoon 1 op 1 de piepjes omgezet in gesproken aanwijzingen. Het raakt zo dus ook wel de "magie" van een professionele routenavigatie applicatie kwijt.
- Het loopt allemaal niet echt soepel. De zin wordt blijkbaar niet eerst in het RAM geheugen voorbereid, maar wordt echt op moment van afspelen stuk voor stuk van de Memory Stick gehaald. Althans zo klinkt het. De ene keer loopt het goed door de andere keer net niet. Bij afslagen kort op elkaar krijg je ook overlappende aanwijzingen.
- Je krijgt maar een klein kaartje bij de demo dus of de routes nou handig aangegeven worden op snelwegen heb ik nog niet kunnen proberen. De bovenstaande opmerkingen hebben dus betrekking op de aanwijzingen binnen de bebouwde kom..
- Het is inderdaad redelijk slecht te horen als de Clie in de houder zit. De speaker zit aan de achterkant dus dat is wel een beetje te verwachten, maar daar heb ik met PathAway eigenlijk nooit last van gehad. Ook de piepjes van Digi-Map waren altijd nog wel te horen. Misschien dat iemand ze anders nog even moet uitleggen dat je met "clipping" een veel groter (schijn) volume kunt krijgen dan dat er eigenlijk is. Luister maar naar je TV tijdens de reclames. Dan is het geluid ook ineens een stuk harder. Op een Tungsten zou je dat overigens eventueel zelf kunnen doen (daar installeer je gewoon WAV files dus die kun je zelf wat verbeteren).
- Met de test van de demo zijn ook al mijn Places van de officiele versie weg. Ben ik ook mooi klaar mee. Eens kijken of ik die nog van een backup terug krijg. Als je 1 keer de officiele versie draait dan is de demo ook weer weg.

Ik weet nou nog steeds niet wat ik van het programma moet vinden. Als ik weer eens onnodig kilometers dwars door stedelijk gebied heen gestuurd wordt dan zit ik het programma te vervloeken. Dan zweer ik wel dat ik het nooit meer zal gebruiken, maar als je dan de roterende kaarten ziet dan is dat toch wel weer handig. Ik heb met Digi-Map al een paar keer bijna een ongeluk gehad, omdat ik dat kreng aan de praat probeerde te krijgen. Met andere planners heb ik daar nooit zoveel problemen mee.

Het valt me wel tegen dat het programma er zo op het eerste gezicht niets beter van geworden is. Het lijkt wel of ze er in die paar maanden alleen het afspelen van de geluids bestandjes in gekregen hebben. Op het Digi-Map forum zie je dan ook een hoop mensen mopperen dat ze liever hadden gehad dat ze eerst alle andere problemen verholpen hadden dan dat ze eerst die spraak gingen inbouwen. Zo denk ik er eigenlijk ook over.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 11 mei 2003, 17:39
jwoerdma's schermafbeelding
jwoerdma jwoerdma is offline
Forumbikkel
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 07 maart 2001
Locatie: leiden
Berichten: 219
en zoals ik al ergens anders schreef, de officiele update die je op de Hekosoft site ophaalt in het Engels pakt op mijn PC niet uit (de duitse overigens wel).
Ik heb het dus niet over de demo, maar de update met geluidsbestanden.
__________________
Woerdman
Met citaat reageren
  #16  
Oud 11 mei 2003, 17:52
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik kreeg uit het engelse Tungsten bestand die WAV bestanden. Het is self-extracting RAR die ook meteen een installatie programma start als alles uitgepakt is. Bij die installatie van de WAV bestanden ging het bij mij inderdaad fout, maar ik nam aan dat dat was doordat ik een audio conversie tool mistte.

Het was wel even lastig om de WAV bestanden te vangen voordat ze geinstalleerd werden. Twee keer de exe opstarten zorgde dat de WAV bestanden in de TEMP/RARSfx... directory stonden te wachten tot er een dialog weggedrukt werd.

Kun je die WAV bestanden niet met de hand installeren? Anders kan ik je die wel opsturen.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 11 mei 2003, 19:01
jwoerdma's schermafbeelding
jwoerdma jwoerdma is offline
Forumbikkel
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 07 maart 2001
Locatie: leiden
Berichten: 219
Ik heb inderdaad die bestanden gewoon in winrar opgehaald door het exe archive vanuit winrar te openenen. Dat blijkt het niet meer te zijn dan een 20tal wav bestandjes die naar je ds kaart moeten.
Het lijkt me overigens eens tijd voor hekosoft om al die bestanden in een eigen directory op SD te gaan plaaatsen, dit wordt een erg zooitje.

Ik heb dezelfde ervaringen als jij Patrick, soms nog rare planningen maar eigenlijk maar heel weinig.
In de afgelopen 2 weken was ik in Portugal en inde huurauto was het wel weer heerlijk met Digimap aan de stuurknuppel
__________________
Woerdman
Met citaat reageren
  #18  
Oud 12 mei 2003, 11:49
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
Thumbs up

Afgelopen week vanwege een zeiltocht met Digimap naar Kroatie en terug gereden. Tot en met Oostenrijk heb ik er veel profijt van gehad. (Slovenie en Kroatie zijn nog niet in kaart gebracht. Daar hielpen de middels mijn mobieltje opgehaalde kaartjes in ATLAS me op de juiste route.) Ik hoefde geen routekaart aan te raken. Thuis wel alle LPG pompen als ´user defined place´ aangemaakt. De route eigenlijk van LPG-pomp naar LPG pomp gereden. (Tja dat heb je als je verslaafd bent aan Cubic Inches)

Ik gebruik Digimap op een Clie NR70V en denk daar, gezien de deliberaties van andere SONY gebruikers, blij om te zijn.

Ik was meteen benieuwd naar de spraakversie voor de Clie. Die viel me dus bitter tegen. Naast het erg modeste damesstemmetje, dat ik echt niet meer hoor als de uitlaatpijpen mee gaan praten, sloeg de Clie meteen na het uitspreken van de eerste zin vast. En bleef dat daarna steeds na een eerste zin doen. De boel verwijderd. Ja, daar is de lol snel van af.
Ik heb tevens begrepen dat met de spraak add on, er ook verbeterde routeplanningssoftware beschikbaar komt. 16 Mei.
Ik ben benieuwd.
Groet, Roel
__________________
[][][][][][][]
Met citaat reageren
  #19  
Oud 12 mei 2003, 15:40
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik heb de WAV files van de Tungsten spraak versie genomen en deze zelf geconverteerd voor de Clie. Vreemd genoeg zijn de Clie files maar 8kHz terwijl die voor de Tungsten 22.5kHz zijn. Maar goed, ik heb het volume in de WAV file wat ogeschroefd. Morgen op de snelweg eens kijken of dat beter te verstaan is.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 14 mei 2003, 01:30
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik heb het volume van 1 bestandje verdubbeld en van een ander verviervoudigd. Het gaat allemaal wel wat kraken, maar de verviervoudigde spraak was op de snelweg bij flink wat motor geluid en de radio aan nog best te verstaan.

Wel jammer dat de Sony versie maar 8kHz is. Dat maakt het bijna per definitie al slecht te verstaan. Laat staan als je het gaat oversturen.

Ik denk dus niet dat ik de extra €30 zal gaan betalen voor de spraak aanpassing (zoals die nu werkt).
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:57.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023