Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm - overige modellen

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 08 april 2004, 18:05
robertvh robertvh is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T2
 
Geregistreerd: 25 november 2000
Locatie: Rotterdam
Berichten: 311
Stuur een bericht via ICQ naar robertvh
rekenkracht Palm versus oude computers

In de Volkskrant van vandaag stond dat de Palm van nu meer rekenkracht heeft dan de mainframe computer van IBM, de System/360 (geintroduceerd op 7 april 1964; een computer zo groot als een koelkast en waar honderden mensen tegelijk aan konden werken).
Ik ben benieuwd met welke computer uit het verleden de Palm van nu min of meer te te vergelijken is qua rekenkracht/mogelijkheden. De boordcomputer van de Apollo? Die lijkt me minder sterk. De XT misschien? Of de 286, 386, 486? Ik noem maar wat.
Suggesties?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 08 april 2004, 18:22
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Het is moeilijk vergelijken.
Een 486 had de grootste moeite een MP3 af te spelen, maar een 486 kon weer wél een spel als Dune op 640x480 met veel fps weergeven.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #3  
Oud 08 april 2004, 20:24
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Ik maak wel eens de vergelijking dat een moderne Palm te vergelijken is met een Pentium 100 of 200 (maar die mening mogen jullie lekker afschieten).
Dat een 486 tov een Palm relatief goede grafisch capaciteiten had is te danken aan het feit dat een Palm zeer aftands is op dat gebied;
Ondersteuning van 2D chips wordt pas in de volgende versie van OS5 en OS6 verwacht.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...

Laatst gewijzigd door r. dohmen; 08 april 2004 om 20:37.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 08 april 2004, 21:22
scorpio
Guest
 
Berichten: n/a
De kracht van de huidige Palm

Mijn eerste contact met een computer dateert uit het jaar 1978.
configuratie : CPU 16KB RAM, 2 diskdrives zo groot als een keine koelkast met elk een capaciteit van 2,5 MB, en een lijndrukker
200 lijnen per minuut, en een 3 tal domme terminals.
Deze gebruikten wij voor de boekhouding/facturatie voor een bedrijf met meer dan 100 werknemers.
Nu lacht men met 5MB geheugen, maar in puur text formaat kan je er zeer veel op kwijt.
Ik vergelijk de kracht van de recente Palm T3 met een PC van een 4 a 5 jaar terug. 400 MHZ processor en met een extra SDI kaartje kan je er toch 1GB aan data opzetten.
En over een tal jaren is den Palm T3 een antiek stuk.....
Gelukkig dat mensen zo snel niet verouderen als informatica materiaal
Met citaat reageren
  #5  
Oud 08 april 2004, 22:46
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Vergelijken op basis van megahertzen gaat eigenlijk altijd fout... Want dat aantal MHz heeft wel een relatie met de snelheid voor dat type processor, maar dat kan voor een ander type processor een heel andere relatie zijn. Met andere woorden, een 400 MHz Intel X-Scale processor is niet te vergelijken met een Intel Pentium II 400 MHz.

Wat ik me herinner van een artikel dat ik hier ooit eens over heb gelezen komt het MHz verhaal op het volgende neer: Om een berekening uit te voeren moet de processor een aantal cycli uitvoeren. Die cycli zijn recht evenredig met het aantal megahertz (1 : 1). Maar als een Pentium 400 MHz drie cycli nodig heeft voor één berekening en de X-Scale heeft er zeven nodig, komt het verschil. Dan is de Pentium qua effectieve berekeningen veel sneller (7 / 3 = 2,33 x sneller). Dit zijn natuurlijk maar fictieve getallen. Ik weet niet eens of dit klopt, dus misschien dat iemand die er wél verstand van heeft dit verhaal kan verbeteren of ontkrachten?

Als iemand het aantal effectieve berekeningen per seconde weet van deze processors ga je gang
Met citaat reageren
  #6  
Oud 09 april 2004, 14:57
Peter Drake's schermafbeelding
Peter Drake Peter Drake is offline
Gadgetfreak
Voornaam: Peter
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 06 juni 2003
Locatie: Schipluiden
Berichten: 1.211
Stuur een bericht via MSN naar Peter Drake
AMD vs. Pentium geeft ook een goed voorbeeld. AMD gebruikt veel minder MHz om hetzelfde te kunnen bereiken.
__________________
Met citaat reageren
  #7  
Oud 09 april 2004, 15:04
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Op 08-04-2004, om 22:46 heeft domo dit gezegd in bericht #5
Vergelijken op basis van megahertzen gaat eigenlijk altijd fout... Want dat aantal MHz heeft wel een relatie met de snelheid voor dat type processor, maar dat kan voor een ander type processor een heel andere relatie zijn. Met andere woorden, een 400 MHz Intel X-Scale processor is niet te vergelijken met een Intel Pentium II 400 MHz.

Wat ik me herinner van een artikel dat ik hier ooit eens over heb gelezen komt het MHz verhaal op het volgende neer: Om een berekening uit te voeren moet de processor een aantal cycli uitvoeren. Die cycli zijn recht evenredig met het aantal megahertz (1 : 1). Maar als een Pentium 400 MHz drie cycli nodig heeft voor één berekening en de X-Scale heeft er zeven nodig, komt het verschil. Dan is de Pentium qua effectieve berekeningen veel sneller (7 / 3 = 2,33 x sneller). Dit zijn natuurlijk maar fictieve getallen. Ik weet niet eens of dit klopt, dus misschien dat iemand die er wél verstand van heeft dit verhaal kan verbeteren of ontkrachten?

Als iemand het aantal effectieve berekeningen per seconde weet van deze processors ga je gang
Ik denk dat je het niet alleen achter de processor moet zoeken, maar ook achter andere onderdelen. Zo hebben computers een aparte videokaart voor de graphics waar ook een hoop vanaf hangt.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #8  
Oud 09 april 2004, 16:00
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
En dan nog het feit dat sommige processoren voor een bepaalde taak meer instrukties nodig heeft dan andere. Je zou dan denken, verzin meer generieke instrukties. Maar dan kom je weer met het probleem dat het allemaal weer trager wordt als je meer mogelijke instrukties hebt.
Conclusie: allemaal erg gecompliseerd.
Wie weet kunnen we op de komende workshop hierover het een en ander laten zien.
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #9  
Oud 09 april 2004, 22:10
Underdog's schermafbeelding
Underdog Underdog is offline
Yèèèèès
Voornaam: AJ
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 15 juni 2003
Locatie: Groningen city
Berichten: 724
Stuur een bericht via ICQ naar Underdog
Citaat:
Op 09-04-2004, om 14:57 heeft Peter Drake dit gezegd in bericht #6
AMD vs. Pentium geeft ook een goed voorbeeld. AMD gebruikt veel minder MHz om hetzelfde te kunnen bereiken.
Of de Intel centrino in latops. Deze hebben slechts 1400mhz maar doen echt niet onder voor een P4 2,6ghz
__________________
There is no need to fear ---
Underdog is here!
Met citaat reageren
  #10  
Oud 10 april 2004, 00:18
jiyong
Guest
 
Berichten: n/a
Ik heb me "laten vertellen" dat de UX50 een gemodificeerde ARM heeft, of dat Sony een multimedia coprocessor of zoiets gemaakt heeft.

Ook een leuke is de PowerPC G4 die enorm goede prestaties heeft bij de RC5 contest dankzij Altivec.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 10 april 2004, 00:30
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Ehm.. Wel eens een Centrino laptop geprobeerd?! Ik geloof die praatjes absoluut niet meer... Die laptop van mij is niet vooruit te branden Echter, de batterij gaat wel lekker lang mee. Die verhouding is zeker voor een pda veel belangrijker dan pure rekenkracht.

Hoe lang zou een supersnelle Pentium 4 processor het uithouden op een batterij van laten we zeggen de Tungsten|T3? 10 minuten

Sony heeft daarom ook het principe van Intel's Centrino e.d. genomen voor de zogeheten Handheld Engine. Die past de snelheid aan aan de omstandigheden variërend van 8 tot 130 MHz (?? eventjes het exacte getal kwijt). Zo kan veel stroom bespaard worden.

Laatst gewijzigd door domo; 10 april 2004 om 00:34.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 10 april 2004, 12:02
Underdog's schermafbeelding
Underdog Underdog is offline
Yèèèèès
Voornaam: AJ
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 15 juni 2003
Locatie: Groningen city
Berichten: 724
Stuur een bericht via ICQ naar Underdog
Citaat:
Op 10-04-2004, om 00:30 heeft domo dit gezegd in bericht #11
Ehm.. Wel eens een Centrino laptop geprobeerd?! Ik geloof die praatjes absoluut niet meer... Die laptop van mij is niet vooruit te branden Echter, de batterij gaat wel lekker lang mee. Die verhouding is zeker voor een pda veel belangrijker dan pure rekenkracht.

Hoe lang zou een supersnelle Pentium 4 processor het uithouden op een batterij van laten we zeggen de Tungsten|T3? 10 minuten

Sony heeft daarom ook het principe van Intel's Centrino e.d. genomen voor de zogeheten Handheld Engine. Die past de snelheid aan aan de omstandigheden variërend van 8 tot 130 MHz (?? eventjes het exacte getal kwijt). Zo kan veel stroom bespaard worden.
122mhz
weet iemand wat een terraflop precies is? Hierin wordt rekenkracht van mega computers uitgedrukt.
__________________
There is no need to fear ---
Underdog is here!
Met citaat reageren
  #13  
Oud 10 april 2004, 12:09
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Op 10-04-2004, om 12:02 heeft Underdog dit gezegd in bericht #12
weet iemand wat een terraflop precies is? Hierin wordt rekenkracht van mega computers uitgedrukt.
google

Definitie teraflop:
Citaat:
A teraflop is a measure of a computer's speed and can be expressed as:
A trillion floating point operations per second
10 to the 12th power floating-point operations per second
2 to the 40th power flops
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #14  
Oud 10 april 2004, 13:22
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Op 10-04-2004, om 12:02 heeft Underdog dit gezegd in bericht #12


122mhz
Foutje: 123 Mhz. Het verhaal dat de Handheld Engine (HHE) de frequentie traploos varieert van 8-123 Mhz is volgens de experts op ClieSource alleen maar een marketing-verhaal.
Software kan de HHE op 123, 64 of 32 Mhz laten werken, maar dus alleen als de software _zelf_ de snelheid van de HHE verlaagt. Zie Cliesource voor het tooltje van CliePet.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #15  
Oud 10 april 2004, 13:56
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Op 10-04-2004, om 13:22 heeft r. dohmen dit gezegd in bericht #14
Foutje: 123 Mhz. Het verhaal dat de Handheld Engine (HHE) de frequentie traploos varieert van 8-123 Mhz is volgens de experts op ClieSource alleen maar een marketing-verhaal.
Software kan de HHE op 123, 64 of 32 Mhz laten werken, maar dus alleen als de software _zelf_ de snelheid van de HHE verlaagt. Zie Cliesource voor het tooltje van CliePet.
Waar komt die laagste waarde van 8MHz dan vandaan?
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #16  
Oud 10 april 2004, 15:05
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Op 10-04-2004, om 13:56 heeft Bram dit gezegd in bericht #15

Waar komt die laagste waarde van 8MHz dan vandaan?
Geen idee (marketing?). Het tooltje ondersteund alleen 96 (was ik vergeten), 64 en 32Mhz.

Van wat ik uit
deze thread kan opmaken zijn 122.88 (standaard) en 8 de twee andere snelheden, maar de laatste wordt om welke reden dan ook niet ondersteund.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #17  
Oud 10 april 2004, 15:26
Underdog's schermafbeelding
Underdog Underdog is offline
Yèèèèès
Voornaam: AJ
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 15 juni 2003
Locatie: Groningen city
Berichten: 724
Stuur een bericht via ICQ naar Underdog
Citaat:
Op 10-04-2004, om 13:22 heeft r. dohmen dit gezegd in bericht #14


Foutje: 123 Mhz. Het verhaal dat de Handheld Engine (HHE) de frequentie traploos varieert van 8-123 Mhz is volgens de experts op ClieSource alleen maar een marketing-verhaal.
Software kan de HHE op 123, 64 of 32 Mhz laten werken, maar dus alleen als de software _zelf_ de snelheid van de HHE verlaagt. Zie Cliesource voor het tooltje van CliePet.
FOUT 122,8 Mhz.
__________________
There is no need to fear ---
Underdog is here!
Met citaat reageren
  #18  
Oud 10 april 2004, 20:25
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Op 10-04-2004, om 15:26 heeft Underdog dit gezegd in bericht #17


FOUT 122,8 Mhz.
Je bent jong en eigenwijs (blijkbaar) In het eerste bericht van de thread op Cliesource staat dat de expert CliePet 122,88Mhz noemt. Maar dat zou natuurlijk een typefoutje (8 dubbel?) van hem kunnen zijn. Who cares.

Maar als we terug gaan naar het onderwerp - lieve moderator - er zijn natuurlijk pagina's met benchmarks: zoals
deze.

Je haalt je natuurlijk allerlei problemen op de hals, maar als vergelijk hebt ik het eerste algoritme eens in Delphi laten lopen op een 766Mhz Celeron. Als je als startwaarde voor x 1000000000 neemt ipv 1000 loopt de routine ongeveer 7 seconde. Dat zijn dus een miljoen keer meer loops in de helft van de tijd van een 33Mhz N770C.
Nu zal een moderne 400Mhz Arm wel wat sneller zijn, vooral met native code. Maar dit verschil maakt ook een snele Arm nooit goed denk ik.


De tweede routine loop met b*5000 (ipv b*500) in zowat 3 seconde op hetzelfde systeem.

[De tijd is overigens wel wat nauwkeuriger te meten dan met now()]

bench 1:
"
var x,y:integer;
begin
label1.Caption := TimeToStr(Now());
x:=1000000000;
y:=0;
while (x>0) do begin
x:=x-1;
y:=y+2;
end;
label2.Caption := TimeToStr(Now());
label3.caption:=inttostr(y);
"

bench 2:
"
var b,d,m,n,p,s:integer;
begin
p:=0;
for b:=1 to 2 do begin
if b=1 then label1.Caption := TimeToStr(Now());
if b=2 then label3.Caption := TimeToStr(Now());

p:=0;
for n:=2 to b*50000 do begin
m:=n div 2;
s:=1;
for d:=2 to m do begin
if b=1 then if round(n/d)=(n div d) then s:=s+d;
if b=2 then if n mod d=0 then s:=s+d;
end;
if s=n then p:=p+1;
if b=1 then label2.Caption := TimeToStr(Now());
if b=2 then label4.caption:=TimeToStr(Now());
end;
end;
"
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #19  
Oud 10 april 2004, 21:12
Underdog's schermafbeelding
Underdog Underdog is offline
Yèèèèès
Voornaam: AJ
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 15 juni 2003
Locatie: Groningen city
Berichten: 724
Stuur een bericht via ICQ naar Underdog
tja het is altijd de vraag wat je precies wil gaan meten. Pure rekenkracht of ook grafische performance. Een computer verliest "rekenkracht" als er veel applicaties op de achtergrond draaien. Bij een palm draait niets (of nou ja soms een mp3tje) op de achtergrond omdat je simpelweg geen multi tasking hebt. Het valt nooit goed in beeld te brengen denk ik.

ps. eigenwijs ben ik zeker
__________________
There is no need to fear ---
Underdog is here!
Met citaat reageren
  #20  
Oud 11 april 2004, 12:04
robertvh robertvh is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T2
 
Geregistreerd: 25 november 2000
Locatie: Rotterdam
Berichten: 311
Stuur een bericht via ICQ naar robertvh
"Palms" uit het Stenen Tijdperk

De discusssie begint lekker abstract te worden wat leuk is voor de experts. Toch ben ik uit nieuwsgierigheid nog eens gedoken in de Apollo computers en heb toch wel wat leuke dingen gevonden. Hier een foto van de computer uit de Apollo 11 (van de eerste maanvlucht). De computer vertoont al verdacht veel trekjes van een Palm uit het oer-tijdperk, woog 29,5 kilo en kon maar liefst 36,864 woorden bevatten.: http://history.nasa.gov/ap08fj/compessay.htm

Verder de computer uit het maanlandingsvaartuig, die vergeleken wordt met de kracht van een rekenmachientje met een processor van 43 kHz (0.043 MHz):
http://www.avocetsystems.com/company...es/eu/eu23.htm


Tot slot vond ik nog het antwoord op m'n eigen vraag op de website van het Air and Space Museum (Washington):

Citaat:
Today, consumers can buy a pocket computer far more powerful than the ones that took men to the Moon in 1969.

Laatst gewijzigd door robertvh; 11 april 2004 om 12:50.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:20.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023