Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Softwareontwikkeling

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #41  
Oud 19 maart 2005, 13:06
Jeroen's schermafbeelding
Jeroen Jeroen is offline
Persona non grata
Voornaam: Jeroen
Model: Overig
 
Geregistreerd: 13 juli 2004
Locatie: /dev/brain
Berichten: 113
Citaat:
Op 18-03-2005, om 22:22 heeft fransbr dit gezegd in bericht #40
Ik neem aan dat je weet waar 68k voor staat? Dus: waarom stel je deze vraag?
Dan kan het nog anders geïnterpreteerd worden door een systeem...
Met citaat reageren
  #42  
Oud 19 maart 2005, 13:12
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Dan kan het nog anders geïnterpreteerd worden door een systeem...
???? Wat bedoel je hiermee? Ik niet begrijpen....
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #43  
Oud 19 maart 2005, 13:14
Jeroen's schermafbeelding
Jeroen Jeroen is offline
Persona non grata
Voornaam: Jeroen
Model: Overig
 
Geregistreerd: 13 juli 2004
Locatie: /dev/brain
Berichten: 113
Ik zeg dat machinecode niet alleen processorafhankelijk is, maar soms ook osafhankelijk.
Met citaat reageren
  #44  
Oud 19 maart 2005, 13:25
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Ik zeg dat machinecode niet alleen processorafhankelijk is, maar soms ook osafhankelijk.
Oh, sorry dat is iets anders dan "Dan kan het nog anders geïnterpreteerd worden door een systeem..." .
Ik hoop wel dat je het met me eens bent dat het eenvoudiger is om 1 compiler te maken voor 2 systemen met eenzelfde soort structuur en processor dan 1 compiler voor 2 systemen met een totaal verschillende structuur en verschillende processoren.
Tenslotte is een systeem meestal opgebouwd rond een processor en hebben systemen met dezelfde processoren sterke (hardware) overeenkomsten....

Met andere woorden: een Palm ligt heel wat dichter bij een Mac dan jij denkt...
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #45  
Oud 19 maart 2005, 14:00
Dataforger Dataforger is offline
Forumbikkel
Voornaam: Jeffrey
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 12 augustus 2001
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 123
Hé jongens geen ruzie maken
Ik ben zelf ooit met BASIC begonnen op een C64. Daarna op 6500 assembler (de voorloper van de 68000). Daarna een Amiga waar een 68000 (=68K!) in zat. Fantastische machine, er is tegenwoordig zelfs een emulator voor op de Palm.
Tegenwoordig ben ik Delphi (Pascal) programmeur.
Maar goed, wat Palm-programmeren betreft heb ik zowat alles geprobeerd. Van Assembler (nauwelijks te doen) en GCC tot PODS, de PalmSource C/C++ ontwikkelomgeving gebouwd op Eclipse.
Allemaal met een steile leercurve, behalve misschien PocketStudio, een Pascal/Delphi-achtige omgeving.
Uiteraard heb ik n.a.v. deze thread eens een blik geworpen op HB++. En ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben.
Vooral de DIA ondersteuning is een verademing. Probeer dat maar eens goed te doen in C/C++ zonder hoofdbrekens.
Ook prettig dat je met de evaluatieversie Freeware programma's mag maken. Als HB++ me blijft bevallen en ik van mijn financieel manager (mijn vrouw ) dan zal ik minstens de Standard versie aanschaffen.
Groeten,
Jeffrey
Met citaat reageren
  #46  
Oud 19 maart 2005, 15:42
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Daarna op 6500 assembler (de voorloper van de 68000). Daarna een Amiga waar een 68000 (=68K!) in zat. Fantastische machine, er is tegenwoordig zelfs een emulator voor op de Palm.
Ik dacht dat de 6500 ongeveer gelijktijdig was met de 68000? De 68000 was z'n tijd nl. ver vooruit. Het was de eerste 16/32-bits processor terwijl Intel net met z'n 8/16-bits 8080 kwam. Geen wonder dat de Amiga zo'n fantastische machine was en dat Apple (en ook Palm natuurlijk) ook gekozen heeft voor 68k.
Citaat:
Als HB++ me blijft bevallen en ik van mijn financieel manager (mijn vrouw ) dan zal ik minstens de Standard versie aanschaffen.
Aan 20 forms heb je over het algemeen voldoende (een msgbox doet ook wonderen ), maar 5 tables kan wel een beperking zijn!
Succes bij het invullen van je budget-aanvraagformulieren (in 3-voud? )
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #47  
Oud 19 maart 2005, 16:54
Jeroen's schermafbeelding
Jeroen Jeroen is offline
Persona non grata
Voornaam: Jeroen
Model: Overig
 
Geregistreerd: 13 juli 2004
Locatie: /dev/brain
Berichten: 113
Citaat:
Op 19-03-2005, om 13:25 heeft fransbr dit gezegd in bericht #44
Oh, sorry dat is iets anders dan "Dan kan het nog anders geïnterpreteerd worden door een systeem..." .
Ik hoop wel dat je het met me eens bent dat het eenvoudiger is om 1 compiler te maken voor 2 systemen met eenzelfde soort structuur en processor dan 1 compiler voor 2 systemen met een totaal verschillende structuur en verschillende processoren.
Tenslotte is een systeem meestal opgebouwd rond een processor en hebben systemen met dezelfde processoren sterke (hardware) overeenkomsten....

Met andere woorden: een Palm ligt heel wat dichter bij een Mac dan jij denkt...
Hebben alle macs dezelfde architectuur dan?
Met citaat reageren
  #48  
Oud 19 maart 2005, 17:11
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Op 19-03-2005, om 16:54 heeft Jeroen dit gezegd in bericht #47


Hebben alle macs dezelfde architectuur dan?
Kun je in meer dan 1 zin je punt uitleggen, Jeroen, of in ieder geval wat jij hoopt dat fransbr uiteindelijk gaat zeggen? Anders wordt deze discussie wel *heel* langdradig.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #49  
Oud 19 maart 2005, 22:27
Jeroen's schermafbeelding
Jeroen Jeroen is offline
Persona non grata
Voornaam: Jeroen
Model: Overig
 
Geregistreerd: 13 juli 2004
Locatie: /dev/brain
Berichten: 113
Dus, is dat een probleem dan? Ik stel gewoon vragen uit interesse..
Met citaat reageren
  #50  
Oud 19 maart 2005, 22:50
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Citaat:
Op 19-03-2005, om 22:27 heeft Jeroen dit gezegd in bericht #49
Dus, is dat een probleem dan? Ik stel gewoon vragen uit interesse..
Dat is helemaal geen probleem, maar we verwachten hier wel wat zelfwerkzaamheid. Blader gewoon eens door de Wikipedia-website en meer dan driekwart van je vragen hier worden zo beantwoord.

http://en.wikipedia.org/wiki/68000 (klik op Apple Macintosh) leidt tot http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Macintosh (klik op PowerPC) leidt tot http://en.wikipedia.org/wiki/PowerPC. Je kunt daar ook alles vinden over het verschil tussen CISC en RISC en nog veel meer over 68000-core of andere processormodellen. Kortom: leesvoer genoeg.

En om het Palmclub-gerelateerd te houden: er is ook versie van de Wikipedia voor de Palm.
Met citaat reageren
  #51  
Oud 19 maart 2005, 22:55
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Op 19-03-2005, om 22:27 heeft Jeroen dit gezegd in bericht #49
Dus, is dat een probleem dan? Ik stel gewoon vragen uit interesse..
Je laatste pagina met antwoorden waren allemaal one-liners. Misschien kun je wat meer beargumenteren in je antwoorden. Of anders specifieke vragen zoals de architectuur van een Mac of andere, generieke vragen over programmeertalen in het algemeen persoonlijk aan fransbr richten met een PM. Dankje.

(eh ja, wat JP zegt dus. Blijf inderdaad nieuwsgierig - da's een eigenschap die veel tieners tegenwoordig missen, dus hulde daarvoor.)
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #52  
Oud 21 maart 2005, 09:33
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Voor iemand die zelf een nieuw Palm-OS wil schrijven heeft Jeroen wel een gezonde nieuwsgierigheid, maar onvoldoende gedegen kennis van (Operating) Systems. Uiteraard kunnen we hem hiermee wel op weg helpen, zodat hij er zelf achter komt dat het (huidige) PalmOS nog niet zo gek is en hij beter kan beginnen met applicaties of hacks voor het bestaande systeem te ontwerpen ipv. een nieuw OS.

Wat betreft de vraag over de Mac architectuur: Het PC-platform is gekenmerkt door het gebruik van een inferieure processor (Intel) en het steeds weer workarounds moeten verzinnen als er nieuwe systemen op de markt komt. Elke fabrikant van (rand)apparatuur moet zelf drivers schrijven. Als Linux-aanhanger zal Jeroen dat probleem wel kennen.
Apple daarentegen schrijft voor hoe de randapparatuur er uit moet zien, dus daar is geen/minder sprake van drivers. De meeste zitten in het systeem ingebakken. Problemen met hardware blijven zo heel goed beheersbaar: een probleem met een (sub)systeem zal bij iedereen met dat subsysteem voorkomen en is dan (bijna) nooit een incompatibiliteit tussen (sub)systeem van fabrikant A en (sub)systeem van fabrikant B.

Doordat Palm op eenzelfde manier werkt (een processor gebruiken die "alles" kan wat je in een PDA nodig hebt en een OS toepassen dat "vooruit denkt": ook OS3 op een Palm III kon al kleur aan, terwijl de hardware dat nog niet kon) is Palm ook heel erg beheersbaar. Kijk maar eens naar de T|5. De database-problemen met deze PDA had iedereen en was voor Palm een enorm, maar wel beheersbaar probleem.
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:46.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023