Los bericht bekijken
  #425  
Oud 19 mei 2004, 12:14
hans@contekst.n
Guest
 
Berichten: n/a
Re: re:Re: tomtom nauwkeurig of onnauwkeurig?

Citaat:
Op 19-05-2004, om 12:50 heeft MAL dit gezegd in bericht #424
Hans, dat is een wiskundig verhaal, doch een zeer plausibelle en te begrijpen theorie.

Begrijp ik goed dat een inbouw gps systeem iets nauwkeuriger kan werken doordat het geintegreerd is met de techniek van de auto, dus ook rekent met wielomwentelingen (afgelegde afstand) en snelheid?

gr. MAL
Een inbouwnavigatiesysteem KAN gebaseerd zijn op meer dan alleen GPS info. Zo kan de snelheidsmeter worden afgetapt, kan er een gyroscopisch compas (richtingsinfo) worden toegepast en/of kan er een accelerometer (versnelling en vertraging in alle richtingen) worden gebruikt. Als het GPS signaal wegvalt, kan uit een of meerdere alternatieve bronnen redelijk worden herleid wat de verplaatsing is. Goedkope navigatiesystemen gebruiken deze techniek niet (meer) omdat GPS nu zo betrouwbaar is. Alleen in een stad met smalle straten en hoge gebouwen is een GPS-alleen systeem soms niet toereikend.

Overigens gebruik ik gewoon een Palm T3 met Emtac bluetooth muis. Aleen voor het gemak (diefstal) heb ik de muis in de kofferbak en heb ik een extern antennetje gebruikt. Functioneel is het gelijk aan de situatie waarbij de muis op het dashboard lig (en bijna altijd is de ontvangstkwaliteit gelijk).
Met citaat reageren