Los bericht bekijken
  #189  
Oud 08 november 2006, 20:33
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Palm Inc. werkt aan een opvolger voor Garnet.
Er gaat een sterk gerucht dat Palm Inc. aan een next generation besturingssysteem werkt. Er is niks bevestigd of bekend. Niet handig voor investeerders, ontwikkelaars of gebruikers.

Citaat:
Gedane zaken nemen geen keer. Voor mij zou Palm ook beter een einde aan de onzekerheid maken door een tip van de sluier op te lichten. Maar om hun eigen redenen, vinden ze dat de huidige situatie hun beter uitkomt.
Eens. Ik vind het wel spannend.


Citaat:
PalmOS is nog zeer commercieel inzetbaar, getuige de recente introdukties van de Treo 700p en Treo 680.
Twee devices per jaar in plaats van bijna 10 per jaar, twee devices tegen tientallen WM en meer dan tientallen Symbian toestellen? Als jij een objectieve software ontwikkelaar was, waar zouden jouw prioriteiten liggen? Als je hoofd ICT van een groot bedrijf bent, zou je neigen naar PalmOS of een ander, groeiend systeem met meer ontwikkelaars, meer ontwikkeling en een duidelijkere roadmap naar de toekomst?

Ik vond een opmerking van een andere thread heel schrijnend. Iemand legde de niet zo rooskleurige feiten van het huidige PalmOS op tafel en werd verweten een doemdenker te zijn! Wie heeft zijn kop in het zand dan, denk ik dan.

Citaat:
Vroeger was het feest wanneer er een nieuwe licentienemer bijkwam. Nu schudt iedereen meewarig het hoofd en vraagt zich af of ze gek zijn.
Eh, 't is weer heel erg lang geleden dat er een licensienemer bijkwam he? LG, als ik me niet vergis, met veel tamtam binnengehaald als een Tier 1 handset fabrikant door Palmsource. Resultaat: 0 handsets.

Daarom benadruk ik dat leuke marketingpraat, en "30% marktaandeel doelstellingen" erg, erg weinig zeggen als er nog niks is. Het is gewoon gebakken lucht totdat er iets op tafel komt.

Citaat:
De userbase groeit nog steeds, weliswaar niet in het percentage marktaandeel.
Het aantal personen dat er per jaar bijkomt voor PalmOS is dalende, zeker vergeleken met WM en Symbian. Als je iemand die een Palm III in het nachtkastje ook nog meetelt, dan misschien, maar jaar-over-jaar basis worden PalmOS apparaten minder verkocht.

Citaat:
Ook Google vindt het nog steeds de moeite om ook specifieke PalmOS software voor zijn diensten aan te bieden.
Ik vind Opera Mini ook een geweldige browser, maar je weet dat de Java VM waarop de Google Client en Opera Mini draaien zo buggy is als het maar kan, omdat IBM de Java VM al sinds 2005 niet meer heeft geupdate, hoewel het bekend is dat het vol met bugs zit? Waarom niet? Omdat het niet rendabel is om er meer geld in te steken.

Citaat:
De toekomst van PalmOS is altijd al moeilijk geweest en voor het moment allerminst duidelijk, maar zolang Palm Inc het PalmOS niet opgeeft, zal het blijven bestaan.
Dat was ook het punt niet, natuurlijk zal het blijven bestaan. Het OS wordt alleen niet verder ontwikkeld, en Palm Inc. zal het alleen maar hier en daar wat customizen. De vraag is hoe lang je het als softwareontwikkelaar trekt om hiervoor te gaan ontwikkelen, en hoe lang (beginnende) users voor dit systeem gaan kiezen omdat het een vicieuze cirkel is.

Het gaat erom dat het voor de objectieve kijker méér dan terecht is te stellen dat de toekomst van het PalmOS niet is zoals Palmsource ooit voorstelde, en dat het strategisch gezien best de mist in is gegaan. Én dat dat best gezegd mag worden omdat er nog geen tastbare bewijzen zijn (produkten, verkoopcijfers, usercijfers) van het tegendeel dat de toekomst echt rooskleurig gaat zijn.

Het is echt geen heiligschennis als je wat feitelijke kritiek hebt op de produkten waar je roots liggen. De feiten spreken voor zich. Niet alles hoeft altijd rooskleurig te zijn, en het kan inderdaad gebeuren ja, als je objectief kijkt, dat de toekomst misschien helemaal niet zo rooskleurig is op het moment. Dat is het leven en dat hoort erbij.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 08 november 2006 om 20:45.
Met citaat reageren