Los bericht bekijken
  #7  
Oud 09 april 2004, 14:04
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Op 08-04-2004, om 22:46 heeft domo dit gezegd in bericht #5
Vergelijken op basis van megahertzen gaat eigenlijk altijd fout... Want dat aantal MHz heeft wel een relatie met de snelheid voor dat type processor, maar dat kan voor een ander type processor een heel andere relatie zijn. Met andere woorden, een 400 MHz Intel X-Scale processor is niet te vergelijken met een Intel Pentium II 400 MHz.

Wat ik me herinner van een artikel dat ik hier ooit eens over heb gelezen komt het MHz verhaal op het volgende neer: Om een berekening uit te voeren moet de processor een aantal cycli uitvoeren. Die cycli zijn recht evenredig met het aantal megahertz (1 : 1). Maar als een Pentium 400 MHz drie cycli nodig heeft voor één berekening en de X-Scale heeft er zeven nodig, komt het verschil. Dan is de Pentium qua effectieve berekeningen veel sneller (7 / 3 = 2,33 x sneller). Dit zijn natuurlijk maar fictieve getallen. Ik weet niet eens of dit klopt, dus misschien dat iemand die er wél verstand van heeft dit verhaal kan verbeteren of ontkrachten?

Als iemand het aantal effectieve berekeningen per seconde weet van deze processors ga je gang
Ik denk dat je het niet alleen achter de processor moet zoeken, maar ook achter andere onderdelen. Zo hebben computers een aparte videokaart voor de graphics waar ook een hoop vanaf hangt.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren