Los bericht bekijken
  #186  
Oud 14 oktober 2006, 20:22
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Citaat:
Toen Cobalt niet het volgende PalmOS bleek te zijn, zat er niets anders op. Een nieuw OS en alles wat ermee samenhangt schudt je niet op een dag uit je mouw.
Een zeer interessante uitspraak! Toen de Treo 700w uitkwam las ik ergens een inspirerend artikel. Daarin schreef iemand dat hij niet zozeer verbaasd was dat Palm een Windows Mobile Treo had uitgebracht maar wel dat Palm 2,5 jaar aan het project heeft gewerkt zonder dat iemand dat wist. Wie weet waar Palm de afgelopen jaren nog meer mee bezig is geweest. Palm zou nog eens een grote verassing kunnen bezorgen in het komende half jaar!

De vraag is waarom Cobalt nooit gebruikt is voor een toestel, Palm heeft op een gegeven moment besloten om het niet te doen. Hiervoor vermoed ik dat Palm wel een plan B moet hebben gehad om zo'n beslissing te nemen. Als het plan niet tijdens de introductie van Cobalt is ingegaan, dan zou het wel kunnen dat het in werking is getreden op het moment dat PalmSource niet meer teruggekocht kon worden.

Hierover wil ik iets dieper ingaan. Op het moment dat Palm besloot te splitsen (in PalmOne en PalmSource) was dit "businesswise" een logische beslissing. Op die manier had je 2 bedrijven die zich volledig op hun "core-business" konden richten. Een bedrijf dat voor de software zorgde (en zich niet meer druk over toestelontwikelling hoefde te maken) voor alle licentienemers (en in die tijd zat Sony, Tapwave en nog een aantal Aziatische bedrijven zoals Xplore nog wel bij) en een bedrijf dat zich volledig op het ontwikkelen van nieuwe toestellen kon toeleggen.

Vanaf het begin (na de splitsing) werd duidelijk dat PalmSource zich niet op eigen krachten (financieel) kon redden omdat een aantal "major players" afhakten (Sony, Tapwave - die een mes in de rug kreeg van de PSP). Palm heeft echter niet besloten om Palmsource te hulp te schieten en het bedrijf opnieuw in te lijven maar is bezig geweest om de eigen cashflow te vergroten. Pas op het moment dat Palm voldoende liquide was, heeft deze een bod gedaan op PalmSource, maar werd onverwacht overboden door ACCESS. Nu is Palm bezig om met de liquide middelen een deel van de eigen aandelen terug te kopen en het aantal aandelen te verkleinen.

Om de bovengenoemde redenen vind ik de uitspraken uit het artikel over "PalmOS is een grap" waarin wordt gesuggereerd dat bij Palm slimme mensen werken en bij PalmSource niet, een beetje kort door de bocht. In het kort komt het erop neer dat de afsplitsing in twee apparte bedrijven destijds zeer legitiem was. Dat PalmOne vervolgens PalmSource in de kou heeft laten staan is discutabel, maar je kunt hierover pas een discussie voeren als je de financiele boeken van Palm zou kunen inzien (Misschien had Palm niet eerder voldoende middelen om PalmSource terug te kopen of had Palm andere redenen om het niet te doen).

Palm is uiteindelijk het PalmOS kwijtgeraakt, maar of dit uiteindelijk een slechte zaak is, is twijfelachtig. Wat als Palm gedwongen door de omstandigheden binnenkort met een fantastich nieuw OS komt dat nog beter aan onze toekomstige wensen voldoet? Palm heeft (zoals wel goed in het artikel "PalmOS is een grap" wordt vermeld) voldoende slimme mensen in huis die veel over de ontwikkeling van software en aftemming van hardware weten om met iets totaal nieuws te komen.

In the mean time, er staat weer een fantastich toestel aan te komen, waar we nog een tijd van zullen genieten en wat maakt het nou uit hoe oud het (basis) OS is zolang wij ermee kunnen doen wat wij willen doen! Voor mij voldoet de Treo 680 helemaal aan mijn wensen.
__________________
De Palm professional

Laatst gewijzigd door bluevoice; 14 oktober 2006 om 20:36.
Met citaat reageren