Los bericht bekijken
  #1  
Oud 25 oktober 2005, 20:33
Dick99999 Dick99999 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Dick
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 04 december 2004
Berichten: 189
Tegengaan van Treo 650 soft resets

Bij sommige applicaties zijn resets op de Treo 650 niet te vermijden. Bij mij zijn dat Versamail, aanzetten telefoon/bluetooth en TomTom. Een verklaring die op Internet gegeven wordt is de vervuiling van de z.g. Cache ( ook dynamic Heap of DBcache genoemd) waarover de 650 beschikt. Dit is een stuk RAM geheugen waarin applicaties daadwerkelijk draaien (zie voor geheugen uiteleg: 650 geheugenmodel ). Het vollopen van deze heap veroorzaakt een soft reset van de Treo 650.

Speurend op Internet kan je daar wel wat aan doen.
1. installeer een 'cache cleaner'. Dit programma kijkt op bepaalde momenten naar de bezetting van de cache en maakt deze schoon als in te stelen waarden worden overschreden. Zie voor discussie bijvoorbeeld Engelse discussie
2. Echter wat wel en wat niet uit de cache verwijderd mag worden is ook voor de cleaner een vraag. En als iets teveel weggahaald wordt levert dat ook weer een reset op! Daarom kan je handmatig applicaties (en hun data) locken in de cache. Welke? Dat is een kunst, maar oudere palm applicaties zijn zeker candidaat. Bij mij heb ik expense, findhack, tealmaster en start gelocked. Locken kan geen kwaad, maar het snoept ruimte op van de cache

Downloalds Freeware
Cache cleaner: DBcache Tool download DBcache Tool (het zijn 2 programma’s maar allen dbcache kan gestart worden op de Treo, de andere is een helper)
Cachelocker: Resco Locker download Resco Locker

Helaas is er van de DBcacche tool uitsluitend een japanse handleiding en een automatisch vertaalde 'read me' zie Auto vertaling UK

Zoals ik het DBCache begrijp, het hoofdscherm:
Bovenaan staat de informatoe over de cache:
  • Totaal cache ruimte, bij mij 12.386.032 (12MB)
  • Totaal vrije ruimte: bij mij ongeveer 11MB als DB cache z’n werk heeft gedaan
  • Grootste aangesloten gebied dat vrij is: bij mij zo’n 9MB, na cleaner
De laaste 2 waarde veroorzaken resets als ze te laag worden tijdens gebruk van de Treo
Clear type op DB met Safe mode , betekent dat database informatie weggedaan wordt (deze staat veela toch ook in het permamnente hoofgeheugen, een soort SD card)
Auto clear: actief is aan, anders doet DBcache tool z’n werk niet
Ask na reset: als aangevinkt dan wordt gevraagd of DBcache actief gemaakt moet woden na een reset
Clear at Softreset: als aangevinkt wordt DBcache altijd inactief na een reset
App Stop: test ruimtegebrek nadat een apllicatie stopt, dit kan niet bij alle applicaties ontdekt worden door DBcache
Ctrl tap: test ruimtegebrek als …..???
Free ...doe een cleanup als ‘free’ beneden deze waarde ligt (4-6 MB werkt)
Max: doe een cleanup als de aangesloten ruimte beneden deze waarde ligt (1 a 2 MB werkt)

Apps... breng je in het applicatie scherm
In dit 2-de scherm kunnen de 'trigger' waarden per specifieke applicatie apart worden ingesteld waarbij:
Applications Kies voor welke apllicatie specifiek waarden van dit scherm gelden
Event deq: alle condities voorsteld
First frm open: het momnet van testen op ruimtegebrek na/voor? het openen va het eerste formulier test

Wat ik heb ingesteld:
- de algemene globale waarden van het eerste DBcache scherm 'laag ingesteld' zodat er voor de zekerheid altijd een clear plaatsvindt bij lage waarden (3 en 1 MB).
- DBcache zelf als aparte applicatie opgenomen met hoge waarden (7 en 4 MB), waardoor als ik naar DB cache kijk een soort handmatige schoonmaak opstart bij wegschakelen van DBcache
- TomTom contacts (dit is de start vanuit het adresboek op (6 en 3 MB) zodat bij opstarten van door contacts TomTom deze vermoedelijk voldoende ruimte heeft.
- Bij mij werkt hetvolgende ook goed voor TomTom. In DBcache een apps entry voor TomTom, daar 'first form' aanvinken, free <8, max <5 (vraagt om iets te experimenteren om goede waarden te vinden zodat er niet iedere keer een clear platsvind bij het starten van TT) . Het effect is dat bij het openen van TomTom deze test wordt uitgevoerd, blijkbaar gebruikt TT een formulier open functie. De 'App stop' in DBcache doet die test bij stoppen van TomTom, ook wel nodig.

Verder is specifiek een beetje uitproberen. Maar het resultaat is uitstekend: bij 1 reset in 1 week meer. Overigens zijn pauzes (je denkt dat de zaak vast loopt) op de Treo mogelijk te verklaren, vermoedelijk maakt palmOS dan zelf de cache schoon.


Als laatste: ik heb zelf de informele versie van de firware geinstalleerd (gevaarlijk zie Gevaarlijke upgrade
Die versie 1.14/1.43 heeft een betere cache management maar bovenstaande programma’s blijven nodig bij mij

Laatst gewijzigd door Dick99999; 28 oktober 2005 om 10:06.
Met citaat reageren