Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews > Nieuwsarchief

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

 
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 03 juni 2004, 11:33
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Microsoft Patent op Applicatielaunch door knop langer in te drukken

Via een link op Retecool kwam ik uit bij deze patentpagina waar een patent wordt beschreven voor het starten van applicaties op een limited resource device (lees: pda) door het langer ingedrukt houden van een hardwaretoets.

Krijgen we nu rechtzaken van Microsoft tegen de makers van pakketten als EasyLaunch , AppHack , TealLaunch , QuickSwitch , QLaunch enzovoort?

Ik hoop het toch niet.

Toevoeging:
Op tweakers kwam dit bericht al op 28 april voorbij.

O.a. Webwereld heeft dit bericht nu ook en het valt op dat bijna iedereen het heeft over dubbelklikken. Dat wordt wel ergens in het patent genoemd, maar het gaat vooral om het langer dan 1 seconde ingedrukt houden van een hardwaretoets op een pda-achtig apparaat, dus zeker niet om het dubbelklikken met een muis.

Verder verwijst het Webwereld-artikel naar een discussie op SlashDot . Daar wordt ook gezegd dat een patent aanvragen 1 ding is, maar dat het in de VS blijkbaar zo geregeld is dat de waarde van een patent pas in een eventuele rechtzaak blijkt. En verder hebben ze het ook over het patent aanvragen op iets wat vanuit het verleden al heel gewoon is. Dus wat programma's als QLaunch bieden bijvoorbeeld. Of wat in de Slashdot-discussie aangehaald wordt: toets 1 indrukken op je mobieltje geeft een 1, maar op sommige mobieltjes is het langer ingedrukt houden van die toets voldoende om het eerste nummer uit je bellijst te draaien. Dat is dus ook een actie die al veel langer bestaat en waar dit patent nu probeert iets voor vast te leggen.

Overigens is er op Brighthand een artikel over allerlei handheld-rechtzaken te lezen. Wie weet kan daar binnenkort een nieuwe zaak aan toegevoegd worden op basis van dit patent.

We merken het wel.

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee

Laatst gewijzigd door RoelvdV; 03 juni 2004 om 14:55.
  #2  
Oud 03 juni 2004, 14:40
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
En ze hadden al een patent op het dubbel-klikken van een toets. Toch maar weer terug naar een commandline machine ?

Als dit is wat ons te wachten staat met de software patenten moet ik snel veel aandelen MS kopen.
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
  #3  
Oud 03 juni 2004, 15:35
Kaz's schermafbeelding
Kaz Kaz is offline
Forumbikkel
Voornaam: Kasper
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 16 oktober 2003
Locatie: Zeist
Berichten: 200
Stuur een bericht via MSN naar Kaz
Sorry hoor.. maar met dit soort acties denk ik.. Microsoft.. waar ben je nou mee bezig.

Dat je van zoiets simpels eigenlijk zo'n probleem kan maken
  #4  
Oud 03 juni 2004, 15:44
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Ze hebben er nog niks mee gedaan, en QLaunch kunnen ze mij nooit mer afpakken
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
  #5  
Oud 04 juni 2004, 08:16
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
[edit] Volgens het officiele document spuide ik volslagen onzin :HUH: dus heeft het geen zin om dat hier te laten staan
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5

Laatst gewijzigd door Smaus; 04 juni 2004 om 11:21.
  #6  
Oud 04 juni 2004, 09:28
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Jaap, maar hoe wil je rechtsklikken met een stylus? Dubbelklikken kan ik nog inkomen, maar rechtsklikken
__________________
What the FAQ?
  #7  
Oud 04 juni 2004, 09:32
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Op 04-06-2004, om 10:28 heeft metck dit gezegd in bericht #6
Jaap, maar hoe wil je rechtsklikken met een stylus? Dubbelklikken kan ik nog inkomen, maar rechtsklikken
Langer ingedrukt houden. In ZLauncher verschijnt er dan een popupmenu.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
  #8  
Oud 04 juni 2004, 09:36
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
@Jaap: misschien toch even de moeite nemen en het eigenlijke document doorlezen

Het betreft het gebruik van hardwareknoppen en dan het langer ingedrukt houden van die knoppen, danwel het kort na elkaar indrukken van dezelfde knop (dubbelklik). En meer specifiek betref het alleen de hardwareknoppen op 'limited resource devices', waarmee voornamelijk pda's bedoeld worden neem ik aan.

Dit patent krijgt pas enige waarde als het ooit via een rechtszaak getoetst wordt. Tot die tijd is het alleen maar het vastleggen van een tekst door een club die er blijkbaar niets van snapt (het octrooibureau). Erg vermakelijk leesvoer op de verschillend fora trouwens.

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
  #9  
Oud 04 juni 2004, 09:51
oferinga
Guest
 
Berichten: n/a
Let erop dat dit soort patenten ook mogelijk worden in Europa als de Europese Commissie haar zin krijgt. Kijk voor meer info hierover op http://swpat.ffii.org/index.nl.html
  #10  
Oud 04 juni 2004, 10:18
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Op 04-06-2004, om 10:32 heeft Bram dit gezegd in bericht #7 Langer ingedrukt houden. In ZLauncher verschijnt er dan een popupmenu.
Dat is wel een zeer vrije interpretatie van het begrip "rechtsklikken"
__________________
What the FAQ?
  #11  
Oud 04 juni 2004, 10:26
sanderlenka's schermafbeelding
sanderlenka sanderlenka is offline
Forumbikkel
Voornaam: Sander
Model: Palm Zire71
 
Geregistreerd: 18 november 2001
Locatie: Geldrop
Berichten: 223
US6727830B2

20040427 Time based hardware button for application launch
Assignee/Applicant: MICROSOFT CORP
Inventor(s) : BLUM JEFFREY R ; LUI CHARLTON E
Priority (No,Kind,Date) : US19525602 A 20020712 E ; US22603199 A 19990105 E
Application(No,Kind,Date): US19525602 A 20020712
IPC: 7H 03M 11/00 A
Language of Document: NotAvailable
Abstract:

A method and system are provided for extending the functionality of application buttons on a limited resource computing device. Alternative application functions are launched based on the length of time an application button is pressed. A default function for an application is launched if the button is pressed for a short, i.e., normal, period of time. An alternative function of the application is launched if the button is pressed for a long, (e.g., at least one second), period of time. Still another function can be launched if the application button is pressed multiple times within a short period of time, e.g., double click.
Legal Status: There is no Legal Status information available for this patent


Status: Toegekend, inderdaad.

De vraag is, durven de (kleine) bedrijfjes die dit gebruiken een rechtzaak aan? Hebben ze na publicatie van de patentaanvraag bezwaar ingediend?
__________________
hartelijke groeten,
Sander
Huis kopen in Tsjechie?
Wereldraadsel?
Posting?
  #12  
Oud 04 juni 2004, 10:34
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Op 04-06-2004, om 11:26 heeft sanderlenka dit gezegd in bericht #11
[blablabla]De vraag is, durven de (kleine) bedrijfjes die dit gebruiken een rechtzaak aan? Hebben ze na publicatie van de patentaanvraag bezwaar ingediend?
Volgens mij is de vraag eerder of MS dit patent daadwerkelijk (rechtsgeldig) kan afdwingen en gaat het er niet zozeer om dat de kleine bedrijven bezwaar moeten aantekenen. Een patent stelt an sich niets voor; zoals hier al eerder is gezegd: pas voor de rechter wordt een patent een hond met tanden.
__________________
What the FAQ?
  #13  
Oud 04 juni 2004, 10:40
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Gelukkig is dit niet het enige patent wat de ontwikkeling van software kan beinvloeden. Als ontwikkelaar hoef je je ook geen zorgen te maken. In eerste instantie zullen inderdaad veel inbreuken plaatsvinden en dus evenredig veel rechtzaken aangespannen worden. Hierdoor zal het gehele rechtssyteem "gigantisch uit de klauwen lopen" waardoor iedereen weer zijn gang kan gaan.
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
  #14  
Oud 04 juni 2004, 10:42
sanderlenka's schermafbeelding
sanderlenka sanderlenka is offline
Forumbikkel
Voornaam: Sander
Model: Palm Zire71
 
Geregistreerd: 18 november 2001
Locatie: Geldrop
Berichten: 223
Citaat:
Op 04-06-2004, om 11:34 heeft metck dit gezegd in bericht #12
Volgens mij is de vraag eerder of MS dit patent daadwerkelijk (rechtsgeldig) kan afdwingen en gaat het er niet zozeer om dat de kleine bedrijven bezwaar moeten aantekenen. Een patent stelt an sich niets voor; zoals hier al eerder is gezegd: pas voor de rechter wordt een patent een hond met tanden.
Een patent wordt eerst gepubliceerd als aanvraag. Dan kun je het patent aanvechten. Nu het patent is toegekend kan Microsoft licenties vragen aan bedrijfjes die het gebruiken. Deze kunnen dan kiezen: betalen, of het via de rechter.

Maar als ik de discussies op de andere fora goed begrijp, zijn er genoeg voorbeelden van gebruik van dit patent op "limited resource devices" voor de prioriteitsdatum (2002-07-12), o.a. EasyLaunch wrschl. en in dat geval moet je het op de rechter laten aankomen.
__________________
hartelijke groeten,
Sander
Huis kopen in Tsjechie?
Wereldraadsel?
Posting?
  #15  
Oud 04 juni 2004, 11:37
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Ook HCCNET besteed er nu aandacht aan, zij melden onder andere het volgende:
Citaat:
Om het recht op een patent te krijgen moet de functie zowel nieuw als niet voor de hand liggend zijn. Verscheidene bedrijven hebben daarom bezwaren geuit tegen de toekenning van het patent op de klik-functie aan Microsoft.
Eenmaal toegekend kan een patent ook ingetrokken worden als er bewijzen worden geleverd dat het idee al bestond. In dit geval zou dat vóór 1997 moeten zijn, toen werd het patent voor het eerst door Microsoft aangevraagd.
Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
  #16  
Oud 07 juni 2004, 15:45
jempen jempen is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Treo 750
 
Geregistreerd: 20 januari 2003
Berichten: 128
Thumbs up

Hey Roel!

je hebt brighthand gehaald
ik zag je naam er namelijk onder staan.


"Thanks to Roel van der Vegte from the Dutch Palm User Group for the tip. "

Het artikel

groetjes jelmer
__________________
Palm
Palm M105 -> Tungsten E -> Tungsten T3 -> Treo 600 -> Treo 650 + Lifedrive -> Treo 750 + Palm TX -> Treo Pro
  #17  
Oud 07 juni 2004, 21:34
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Ja ik zag het vanmiddag ook

Ze reageren wel laat. Ik had ook PalmInfoCenter ingelicht en die kwamen een dag later met een eigen artikel.

Verder blijft het nog erg rustig rond dit patent (gelukkig maar).

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
  #18  
Oud 09 juni 2004, 12:44
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Hoe zo rustig? Als je vanmiddag met je boodschappenlijstje door de supermarkt loopt ben je al in overtreding: microsoft heeft nu ook een patent op to-do-lijstjes: zie dit bericht.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
  #19  
Oud 09 juni 2004, 13:40
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
Als ik dit artikel goed lees gaat het hier om een specifieke toepassing voor programmeurs en is het patent ook gericht op een omgeving voor software-ontwikkeling.

Niettemin een enge ontwikkeling...

Groeten,

Jaap
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
  #20  
Oud 09 juni 2004, 14:07
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Ik zou m'n to-do-programma maar snel van de Palm wissen. Waanzin...
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
 

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:09.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023