Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
Oud 23 maart 2007, 07:00
Gazpacho's schermafbeelding
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone

[Nieuws] Palm presenteert kwartaalcijfers voor Q3FY07

Palm presenteerde gisteren hun kwartaalcijfers voor Q3FY07. De resultaten zijn in de lijn van verwachting: een recordhoeveelheid aan verkoopaantallen en inkomsten, maar een lichte daling in de nettowinst vergeleken met eerdere kwartalen.

Smartphones hebben een recordverkoop behaald met 738.000 stuks, wat 30% hoger is dan dezelfde periode van vorig jaar, en 20% hoger dan het vorige kwartaal. Dit heeft voornamelijk te maken met de groei van de smartphonemarkt in het algemeen, maar ook met de Palm Treo 680, die voor een wijder publiek bedoeld is. De verkoop van handhelds is met zo'n 40% gedaald ten opzichte van vorig jaar: een duidelijk teken dat de smartphone-business het kernproduct van het huidige Palm is.

Een lichtpuntje is het terugkopen van de PalmOS-licentie van Access: doordat ze in een koop alle royalties hebben afgekocht, kunnen PalmOS-producten nu ook tegen een lagere prijs aan consumenten en bedrijven worden verkocht. De nettowinst is iets lager dan het vorige kwartaal, en hetzelfde kwartaal in 2006. Dat heeft onder andere te maken met de belofte dat meer geld in R&D gestoken werd, om toekomstige inkomsten te garanderen.

Na het 'verplichte' deel, waar Ed Colligan (CEO) en Andy Brown (CFO) hun verslag van papier voorlazen, kwam het gedeelte waarin investeringsbanken hun vragen mochten stellen. Uiteraard kwamen enkele vragen voorbij over de hele overnamekwestie van Palm, maar beide directieleden weigerden daarop in te gaan. Ook werd er zeer summier ingegaan over de mysterieuze derde productlijn van Palm, waar Palm-oprichter Jeff Hawkins mee bezig is. Er werden geen specifieke dingen onthuld, maar wel opgemerkt dat er iets aan zit te komen.

Bron: Palm Announces Q3 Financial Results
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 3930-q9ebkqn8it1.jpg‎ (93,8 KB, 3x gelezen)
Bestandstype: jpg 3933-aq2pa6j6viq.jpg‎ (28,9 KB, 4x gelezen)

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 23 maart 2007 om 12:55.
Met citaat reageren
Oud 23 maart 2007, 12:54
Gazpacho's schermafbeelding
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone

Wat me opvalt aan de nieuwsberichten na de kwartaalcijfer presentatie, is dat geen van de investeerders rept over het mysterieuze derde productgroep van Hawkins, iets wat nog niet officieel bevestigd is door Palm.

Mocht dat een succesvol product worden (en dat is ook hard nodig), dan staat Palm er heel anders voor. Laten we niet open op een Lifedrive II.

Op SeekingAlpha is een transcript te lezen van de conference call van gisteren. Ik mag er officieel maar 400 woorden uit kopieren, maar laten we zeggen dat ik niet zo goed in tellen ben. Uit de Q&A:

Citaat:
Jonathan Goldberg - Deutsche Bank

Let me put it a different way; in terms of the operating system, I think we all know that Access did not upgrade it, did not invest in it enough for your needs. Now that it is more under your control, is it progressing as quickly as you had expected? Is it ahead of schedule? How would you characterize it that way?

Edward T. Colligan

I would say it is progressing as quickly as we expected. One of the issues obviously was getting to a point where we had some certainty around its future, and so that happened reasonably recently, as you know, when we signed that deal.

I think there is only so much we could have done before then. If you look at a Treo today, I like to say it is like a house -- all the rooms and the places you live in it, those are all Palm software. The foundation was what was Access, and so people who continue to enjoy Palm software from a user experience standpoint, but you are right; if we want to run that software on 3G networks or do simultaneous voice and data, we will have to do something with the foundation and we are focused on that and we will roll that out at the appropriate time.
Aha! Dus het PalmOS Garnet is, zoals de geruchten gingen maar nooit bevestigd werd, NIET geschikt voor 3G-netwerken. Dus geen UMTS en HSDPA. Omdat Palmsource en Access de laatste vijf jaar 'niet echt' het PalmOS hebben lopen updaten, moet Palm nu aan de fundamenten sleutelen om er 3G uit te krijgen.

Citaat:
Jeff Kvaal - Lehman Brothers

Thanks very much. I realize that you folks cannot comment directly on what M&A activities might be going on, but I am wondering if you would be able to share with us the process by which such activity might be evaluated on your end?

Edward T. Colligan

Jeff, as we said, I’m sorry, but we are just not going to comment on the rumors and speculation. I just would really appreciate if the questions would be focused on the business. We are focused on operating our standalone company and driving our plan.

Jeff Kvaal - Lehman Brothers

Okay. Well, would it be fair at least to say that the Board would get involved at some point with these types of discussions?

Edward T. Colligan

We are a public company. Our Board evaluates all of our strategic opportunities on a consistent basis. That would not be a new thing. We are just not going to comment on the rumors that are out there.

Could we have the next question?
Je ziet het zo niet aan dit transcript, maar gisteren was Ed Colligan echt wel een beetje pissed op deze investeerder, en wilde hij de vragen echt niet beantwoorden.

Citaat:
Paul Treiber - RBC Capital Markets

My question is, in an increasingly crowded smartphone market, what do you think represents Palm's sustainable differentiation? For example, what do you mean by superior Internet experience? Is it being faster or better usability? Also, is this enough to sustain an ASP premium? Thanks.

Edward T. Colligan

I think there is a whole host of things that make up the Palm experience. It is the user interface and user experience around that. When I talk about the web experience, I really believe we have the best web experience on the market. We do the best job of rendering pages. We can go anywhere on the Internet, not just to WAP sites.

You see this in evidence of various research firms who track the actual usage pattern of product. The Palm website, our mobile website, is one of the highest hit mobile sites off of mobile phones. You also see much higher rates of Palm, of usage of the web off of Treos than any other smartphone, so there is real evidence that our experience is better from real usage patterns.

What we want to do is continue to invest in that but also take it to other application areas that we think are critical. But the web, from our perspective, even though we have the best experience today, we are not done with that. We think there is a huge opportunity to continue to drive that and make that better and better in a mobile environment and we are investing that today.

In addition to that, we want to keep delivering innovative solutions. We are obviously going to push the design of our products, from the standpoint of form factor and certainly in cost. There are a lot of different areas that we plan to differentiate going forward and have what we hope is the most compelling product line in the marketplace.
Dit was wel een beetje jammer. De investeerder vraagt wat Colligan nu eigenlijk bedoelt met "superior web experience", en Colligan's antwoord doet een beetje overkomen alsof de browser op de Treo's (Blazer) het neusje van de zalm is qua rendertechnieken en gebruiksvriendelijkheid. Iets waar ik het persoonlijk absoluut niet mee eens ben, maargoed.

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 23 maart 2007 om 13:22.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten