Palmclub: Forums - alles over de Palm Pre met webOS, de Palm Treo smartphone of PalmOS pda

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

Handheld GPS aan palm (via craddle?)

Een discussie over Handheld GPS aan palm (via craddle?) in het GPS en Navigatie(software) forum, onderdeel van PalmOS - Algemeen; Ik heb een vraagje: Zijn er die hun handheld GPS (geen RandyMcnally oid) met succes aan hun palm hebben verbonden? ...

Ga terug   Palmclub: Forums - alles over de Palm Pre met webOS, de Palm Treo smartphone of PalmOS pda > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 05 October 2001, 11:56
dirk's schermafbeelding
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro

Unhappy Handheld GPS aan palm (via craddle?)

Ik heb een vraagje:

Zijn er die hun handheld GPS (geen RandyMcnally oid) met succes aan hun palm hebben verbonden? Kan dat dan via de craddle?

Ik heb mijn Holux GPS via de seriele kabel met een verloopplugje (2x vrouwtje) op de kabel van m'n craddle aangesloten maar het gps signaal komt niet door op m'n palm.
Komt dat door de craddle? M'n computer leest het signaal wel prima.

Ik denk dat er wel meer zijn die hun Garmin oid GPS op de palm hebben aangesloten.

Wie helpt?
Met citaat reageren
(verdwijnt na registratie)
Advertentie
Gesponsorde links

#2 (permalink)  
Oud 05 October 2001, 12:40
patrickl's schermafbeelding
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V

Ik ben bang dat de hotsync kabel (ofwel de cradle en haar kabel) een andere aansluiting heeft dan de GPS naar PC kabel.

Je hebt in de RS232 wereld 2 types apparaten:
1) DCE Data Communications Equipment (bv modem)
2) DTE Data Terminal Equipment (bv computer)

Ik ga er even vanuit dat een GPS ook een DCE is (mijne is dat in ieder geval wel). De hotsync kabel is een kabel die twee DTE's met elkaar verbindt. Jij zoekt dan dus een kabel die een DCE met een DTE verbindt. Een DCE->DTE kabel is een rechtdoor aansluiting. Een DTE->DTE kabel heeft "gekruiste" draden en wordt ook wel een null modem kabel genoemd.

Je kunt echter van een DTE->DTE kabel ook weer een DTE->DCE kabel maken door er een nullmodem converter tussen te zetten. Dat zijn tussenstukjes die de draden kruisen. Doe je dat twee keer dan zijn ze weer "recht". Dus door een nullmodem op je Hotsync te zetten krijg je de juiste kabel.

Maar je kunt ook kabels krijgen waarmee je een GPS unit direct aan je palm koppelt. Er zijn meerdere verkooppunten. Met wat zoeken op het web kun je ze zo vinden. Ik zou beginnen in de forums hier (er zijn volgens mij meerdere threads die handelen over dit probleem)
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 05 October 2001, 13:24
Dutchgrover's schermafbeelding
gewoon lid
Voornaam: Peter
Model: Palm Tungsten|T3

hoi,

Ik heb een palm m500 met seriele cradle (zelf aangepaste usb cradle) en een garming gps 12 ontvanger. Ik heb de gps met succes op de seriele cradle aangesloten. Ik gebruik de cradle omdat er nog geen seriele kabels te krijgen zijn voor de m500. Ik heb het kabelje zelf gemaakt dus er meteen voor gezorgd dat de draadjes goed aangesloten zijn.
Ik denk dat het met een nulmodem convertor inderdaad zou moeten werken.

Groeten, peter
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 05 October 2001, 14:03
dirk's schermafbeelding
Ere-moderator Palmclub

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl

Ik ga er even vanuit dat een GPS ook een DCE is (mijne is dat in ieder geval wel). De hotsync kabel is een kabel die twee DTE's met elkaar verbindt. Jij zoekt dan dus een kabel die een DCE met een DTE verbindt. Een DCE->DTE kabel is een rechtdoor aansluiting. Een DTE->DTE kabel heeft "gekruiste" draden en wordt ook wel een null modem kabel genoemd.

Je kunt echter van een DTE->DTE kabel ook weer een DTE->DCE kabel maken door er een nullmodem converter tussen te zetten. Dat zijn tussenstukjes die de draden kruisen. Doe je dat twee keer dan zijn ze weer "recht". Dus door een nullmodem op je Hotsync te zetten krijg je de juiste kabel.
Bedankt voor jullie reacties maar ik snap het nog niet helemaal.

Jij zegt dat een hotsync craddle en een pc DTE apparaten zijn en de GPS een DTC apparaat. Ik snap dan dat de craddle goed met de pc kan communiceren maar ik snap niet dat de GPS OOK met de pc kan communiceren. Dat zou dan toch ook niet kunnen? Maar bij mij werkt dat wel.

Als ik nu naar de electronica-zaak ga, wat voor kabel/converter heb ik dan nodig?
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 05 October 2001, 14:05
dirk's schermafbeelding
Ere-moderator Palmclub

Citaat:
Maar je kunt ook kabels krijgen waarmee je een GPS unit direct aan je palm koppelt. Er zijn meerdere verkooppunten. Met wat zoeken op het web kun je ze zo vinden. Ik zou beginnen in de forums hier (er zijn volgens mij meerdere threads die handelen over dit probleem)
Kabels voor gangbare types GPS-en zijn er wel, zoals voor de GARMIN. Maar ik heb een Holux en die is niet zo bekent volgens mij. Ik ken tenminste geen shop die ze verkoopt.
;-(
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 05 October 2001, 14:18
gewoon lid

Als je een werkende kabel hebt die de gps met pc verbindt moet het werkend te krijgen zijn. je moet alleen het juiste tussenstukje te pakken zien te krijgen. Uiteindelijk gaat het maar om twee draadjes van de verbindingskabel. De zend pin moet met de ontvangpin van de palm gekoppeld worden en omgekeerd de ontvang pin van de gps moet met de zend pin van de palm gekoppeld worden.
Op de volgende pagina kun je zien wat de pinnen van de palmconnector voor functie hebben. http://www.palmos.com/dev/tech/palmhardware/
Als je dergelijke informatie ook hebt van je GPS kun je eventueel met een multimetertje de kabel controleren en kijken of de goede pinnen verbonden worden.

Groeten, peter
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 05 October 2001, 14:30
dirk's schermafbeelding
Ere-moderator Palmclub

Tja, zo technisch ben ik dus niet....
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 05 October 2001, 14:59
gewoon lid

Dirk,

nu zonder techniek.
Volgens mij werkt het volgende:

1 als je de gps aan een computer rs232 poort (serieel) kunt verbinden en dit werkt
2 als je de palm via een cradle aan een computer rs232 poort (serieel) kunt verbinden en dit werkt

Dan kun je de kabels via een nulmodem adapter met elkaar verbinden en dan kan de palm met de gps communiceren. Je moet dan natuurlijk wel een programma op de palm hebben dat de juiste 'GPS taal' kan praten.
Een nulmodem adapter moet je bij elke computerwinkel kunnen kopen.

Groeten, peter
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 05 October 2001, 15:23
dirk's schermafbeelding
Ere-moderator Palmclub

Oke, allebei heel erg bedankt, ik heb het begrepen.

Ik laat nog even horen als het werkt.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 05 October 2001, 15:47
ex-lid

Sorry, ik was even weg. Maar wat Dutchgrover beschrijft bedoelde ik inderdaad ook. Het enige wat je dus nodig hebt is een null modcem convertor om tussen de cradle kabel en de GPS kabel te zetten.

Dat klinkt overigens eenvoudiger dan het waarschinlijk is. Meestal zijn die nullmodem convertors 25 pins connectors. Dan heb je dus ook nog 2 25 naar 9 pin convertors nodig. (die zaten vroeger vaak bij muizen enzo)

Heel erg handig is het allemaal niet overigens. Je krijgt dus een hele kluwe aan kabels connectors enzo.

Volgens mij kun je de kabel die je zoekt ook kopen bij Audiovisual. Kijk eens op de site http://home.t-online.de/home/audiovi...tm#PalmV Kabel

Hij verkoopt modem kabels en hotsync kabels. Let dan wel op dat je een DB9 modem kabel besteld. Die kost daar 55 DM (+ verzendkosten)

Een "dubbel mannelijke DB9 nullmodem" zou het mooiste (goedkoopste) zijn, maar ik betwijfel sterk of je die gaat vinden.

Ik zag ook nog een site die de holux met een palm verkoopt. Misschien kun je daar nog wat vinden? Zie http://swi-info.com/deu/offre2b.asp

Laatst gewijzigd door patrickl; 05 October 2001 om 15:50.
Met citaat reageren
  #11 (permalink)  
Oud 05 October 2001, 16:34
dirk's schermafbeelding
Ere-moderator Palmclub

Als dat alles is....van die 25 naar 9 pins converters heb ik nog wel liggen. Maar waarom heb je er dan 2 nodig???

ik heb overigens geen GM 200 Holux maar die GM 100. Die heeft wel een beeldschermpje. (www.holux.com)

Hele sterke aanbieding trouwens: voor nog geen duizend piek een GPS met veel functies (veel meer dan een vergelijkbare garmin), 1700 mAh batterijen Nimh, CD met Benelux straatniveau, dashboardhouder, kabel, oplader voor in de auto, leder etui, externe antenne met magneet en bewaarzak.
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 05 October 2001, 17:36
ex-lid

Leuk ding inderdaad.

Ik zal even uitleggen wat ik bedoel, De aansluiting gaat als volgt:

-- Holux GPS --
GPS Kabel (9 pins)
9 naar 25 pins converter
null modem
25 naar 9 pins converter
Hotsync kabel (of cradle) (9 pins)
-- Palm --

Als die nullmodem 25 pins is dan met je dus aan beide kanten van 9 naar 25 pins. Let ook op dat je alle geslachten goed krijgt. De uitgang van de hotsync en holux kabel is een vrouwtje. De null modem converters zijn meestal aan 1 kant mannelijk en aan de andere kant een vrouwtje. Maar soms ook wel aan twee kanten een man of vrouw. Let op dat de pin convertors passen.

Maar nogmaals probeer een 9 pins nullmodem converter te vinden. Dan ben je in een keer klaar. Of maak er zelf een. Het stelt echt niet veel voor.

Ik zag trouwens op een holux leverancier site convertors en kabels staan voor de 200, maar dat zou toch ook op de 100 moeten werken. Zie http://www.polyserv.ch/gps-mouse/sho...tml&lang=de-ch

Laatst gewijzigd door patrickl; 05 October 2001 om 17:43.
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 08 October 2001, 09:33
dirk's schermafbeelding
Ere-moderator Palmclub

Het is gelukt!!!
Dutchgrover en Patrickl allebei bedankt voor de simpele uitleg voor mij als leek.

Ik heb een 9 pins nul modem kabel gekocht van 12 piek en deze aan de kabels gekoppeld met 2 2x male koppelstukjes en het werkt perfect!

Alleen ligt er wel een aardige kabelbende in m'n auto (ook de holux heeft nog een extra antenne) maar je moet er wat voor over hebben!

Nogmaals dank u!
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 08 October 2001, 12:38
ex-lid

Ha ha, mooi. Let je wel op dat je niet geraakt wordt door een rondvliegende cradle
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 08 October 2001, 16:11
dirk's schermafbeelding
Ere-moderator Palmclub

Citaat:
Ha ha, mooi. Let je wel op dat je niet geraakt wordt door een rondvliegende cradle
Die heb ik al stevig vastgeplakt. Gevaarlijker is het dat je met 140 p/u steeds graag op een van de scherpjes wil gluren. En als je dat te lang doet dan moet even later heel veel moeite doen om die boom te ontwijken. Vooral als je haast hebt en onderweg nog de route uit wilt zetten op je palm. Errug link...maar voorlopig gaat het nog goed.
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 11 October 2001, 10:35
BartS
Guest

9-pins null modem

Citaat:
[knip]
Maar nogmaals probeer een 9 pins nullmodem converter te vinden. Dan ben je in een keer klaar. Of maak er zelf een. Het stelt echt niet veel voor.

Ik zag trouwens op een holux leverancier site convertors en kabels staan voor de 200, maar dat zou toch ook op de 100 moeten werken. Zie http://www.polyserv.ch/gps-mouse/sho...tml&lang=de-ch
Weet er ook iemand waar je zo'n 9-pins null modem kan kopen (in NL): ik heb stad en land afgezocht... Ik heb er uiteindelijk een zelf gemaakt: 2 connectors, 3 draadjes en een bult smeltlijm ertussen, maar fraai is anders

Bart
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 12 October 2001, 17:24
dirk's schermafbeelding
Ere-moderator Palmclub

Re: 9-pins null modem

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BartS

Weet er ook iemand waar je zo'n 9-pins null modem kan kopen (in NL): ik heb stad en land afgezocht... Ik heb er uiteindelijk een zelf gemaakt: 2 connectors, 3 draadjes en een bult smeltlijm ertussen, maar fraai is anders

Bart
Bedoel je misschien zoiets?

http://home.planet.nl/~smeet030/NullmodemGC.htm
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 12 October 2001, 20:36
BartS
Guest

Ongeveer. Er zijn blijkbaar nog kleinere versies, maar in ieder geval bedankt.

Bart
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 12 October 2001, 21:55
ex-lid

Inderdaad die op de site van http://www.polyserv.ch/gps-mouse/sh...html&lang=de-ch is een stuk kleiner. Zoveel maakt het ook niet uit.

Een beetje behoorlijke computerzaak verkoopt dat soort connectors. Ik zou gewoon eens kijken bij wat zaakjes bij jou in de buurt.
Met citaat reageren
  #20 (permalink)  
Oud 15 October 2001, 11:57
dirk's schermafbeelding
Ere-moderator Palmclub

Nou, dat vat dus tegen. Ik heb er geen gevonden in een gewone zaak. Alleen dat linkje op die website dus.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten